Idag, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Varför är det i stort sett bara kvinnliga offer som anmäler? Varför är det i stort sett bara kvinnliga offer som lyfts fram i media? Nu var det ett damlag det handlade om.

Varför började du prata om barn? Varför vill du smeta det på mig? Så jävla fult av dig.

Om vi ska diskutera skillnader mellan män och kvinnor. Låt säga att ett herrlag i fotboll hade upplevt obehag vid besök hos massören, tror du att de skulle fortsätta att gå dit gång på gång och låta sig utsättas för övergrepp?

Det var inte svar på min fråga. Jag frågade varför det alltid är specifikt kvinnliga offer som ska ifrågasättas?

Vad exakt inbillar du dig att jag anklagat dig för? I vilket inlägg skulle jag isåfall ha anklagat dig för......ja vad?

Ja unga vuxna killar har också varit offer inom idrottsvärlden. Varför ser du det som att de "låter sig utsättas för övergrepp"?

Tjejerna i artikeln säger rakt ut varför det tog dem 3-4 besök hos "kiropraktikern" innan de anmälde. Jag hoppas du läste artikeln innan den låstes.
Senast redigerad av gum69mo Idag kl. 10:43.
Citera
Idag, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Än en gång så är en värdering irrelevant om du inte har specifika personliga egenskaper som gör att du kan omsätta dem i praktiken. Vilket ca 50 procent av befolkningen inte har i den här kontexten.

Det går att kompensera med funktionella strategier vad gäller sexuellt samtycke.

Jag skulle inte hamna i den situationen. Dels för att jag kan sexuellt samtycke. Men ochså för att jag vidtar vettiga säkerhetsåtgärder. Jag undviker gråzoner vad gäller samtycke och säkerhet.

du menar alltså seriöst att 50% av befolkningen saknar förmågan att begripa och/ eller respektera när andra inte är intresserade av sex med dem?

Säg mig, om från och med imorgon 100% av alla män omkring dig vaknar upp och är homosexuella,
och de är alla ca 30% större och starkare än dig, och alla då, enligt din egen lilla "teori"är helt renons från "förmågan" att begripa och respektera när lilla du inte är intresserad i en värld utan samtyckelag

hade du lika lätt kunnat "undvika gråzoner"?
i arbetslivet, när du rör dig i samhället etc etc?
Senast redigerad av Merapi Idag kl. 11:01.
Citera
Idag, 11:00
Medlem
Obegripligt att så många i tråden är så mycket för att människor ska kunna ha lagliga rätt tillskansa sig sex med andra mot deras vilja.
Citera
Idag, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tycker enbart du slingrar dig, vilka mer brott ska ursäktas för att människor inte har erfarenhet? och har hjärnor som tydligen slutar fungera just då den är i den situationen lagen ska gälla?
Och lagstiftningen är inte "oförutsägbar", den är betydligt tydligare idag med samtyckeslagen än den var innan.

Vet inte om du varit med i den delen av diskussionen.

Men unga människor har inte fullt utvecklat konsekvenstänk. Vilket gör att de kan veta vad som är rätt men har svårt att utföra det i praktiken.
De är ochså sexuellt oerfarna vilket gör att normer ställer till det. Kan läsa mer om det nedan.

https://www.gu.se/nyheter/normer-gor-att-unga-sager-ja-till-sex-utan-att-alltid-vilja

https://www.hjarnfonden.se/2020/01/tonarshjarnan-mer-kansla-an-fornuft/

Sen så är människor sett sämre på att fatta beslut och göra bedömningar när de är upphetsade. En kan beskriva det som att hjärnans aktivitet liknar den som har adhd.

Så kombinationen av att vara ung med sämre konsekvenstänk. Och att ha lite sexuell erfarenhet och försämringen som de flesta får när de är upphetsade funkar dåligt med vär nuvarande lagstiftning.

Den är oförutsägbar. Inte ens våra domare vet hur de ska döma. Citat från brå nedan .

'Domare behöver fortbildas om vad oaktsam våldtäkt innebär, så att bestämmelsen blir tolkad så enhetligt som möjligt och inte överanvänds som en kompromiss i fall där det är oklart vad som faktiskt hänt. Att reglerna om oaktsam våldtäkt tolkas enhetligt, och i enlighet med lagstiftarens intentioner, är särskilt viktigt med hänsyn till att skillnaden i utdömda straff mellan våldtäkt och oaktsam våldtäkt är så stor"

https://bra.se/rapporter/arkiv/2025-02-13-samtyckeslagens-tillampning-och-konsekvenser
Citera
Idag, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Vet inte om du varit med i den delen av diskussionen.

Men unga människor har inte fullt utvecklat konsekvenstänk. Vilket gör att de kan veta vad som är rätt men har svårt att utföra det i praktiken.
De är ochså sexuellt oerfarna vilket gör att normer ställer till det. Kan läsa mer om det nedan.

https://www.gu.se/nyheter/normer-gor-att-unga-sager-ja-till-sex-utan-att-alltid-vilja

https://www.hjarnfonden.se/2020/01/tonarshjarnan-mer-kansla-an-fornuft/

Sen så är människor sett sämre på att fatta beslut och göra bedömningar när de är upphetsade. En kan beskriva det som att hjärnans aktivitet liknar den som har adhd.

Så kombinationen av att vara ung med sämre konsekvenstänk. Och att ha lite sexuell erfarenhet och försämringen som de flesta får när de är upphetsade funkar dåligt med vär nuvarande lagstiftning.

Den är oförutsägbar. Inte ens våra domare vet hur de ska döma. Citat från brå nedan .

'Domare behöver fortbildas om vad oaktsam våldtäkt innebär, så att bestämmelsen blir tolkad så enhetligt som möjligt och inte överanvänds som en kompromiss i fall där det är oklart vad som faktiskt hänt. Att reglerna om oaktsam våldtäkt tolkas enhetligt, och i enlighet med lagstiftarens intentioner, är särskilt viktigt med hänsyn till att skillnaden i utdömda straff mellan våldtäkt och oaktsam våldtäkt är så stor"

https://bra.se/rapporter/arkiv/2025-02-13-samtyckeslagens-tillampning-och-konsekvenser

Korrekt jag har inte läst hela din och Humbugs debatt.

Och ja, unga människor har sämre konsekvenstänk, speciellt så unga män, men det används inte som ursäkt då unga människor begår andra former av brott: trafiköverträdelser, gängkriminalitet, personbrott av alla de slag etc etc.

Så, frågan återstår varför anser du att just sexbrott ska ursäktas med detta? och att människor som utsätts för att andra kränker dem och skiter i om de är samtyckande till sex eller inte ska behöva utstå detta? med den sedvanliga patriarkala klyschan....ahh du förstår boys are boys, du förstår, deras hjärnor klaaaarar inte av att betrakta kvinnor som fullvärdig människor vars vilja de ska behöva respektera, då det börjar dra i kuken på dem...det måste DU som kvinna och därmed huvudobjektet för alla världens kukars "pirr"... ta ansvar för och undvika 1000 tals situationer i livet där nån kuk kan vara i närheten. DITT ansvar, inte de som äger kuken och väljer gör själva handlingen, ohh no!

Att domare och övriga rättsväsendet behöver utbildas och ev. ändra domstolspraxis m.m. när lagar ändras, hör inte hit. Det är en fullständigt självklarhet.

Vi har nu en lag som säger: det är olagligt ha samlag, eller motsvarande handlingar, mot någon annan människa utan att först kolla av att den personen är med på noterna. Det skjuter ansvaret för att sexuella handlingar sker eller inte sker, på den som är den aktive/-a.. och inte på motparten.

Om man läser samtyckeslagen på det sättet så tror jag alla fattar att den borde ha funnits där från början.
Senast redigerad av Merapi Idag kl. 12:49.
Citera
Idag, 12:45
Medlem
Citat:
Obegripligt att så många i tråden är så mycket för att människor ska kunna ha lagliga rätt tillskansa sig sex med andra mot deras vilja.

Finns ingen här som är det din idiot.
Citera
Idag, 12:54
Medlem
Citat:
Vi pratar inte sexuell erfarenhet...vi pratar social kunskap och värderingar.

Och frågar du mig så finns det andra ställen vi skulle behöva förändra, ex hur porr är utformad m.m.

Haha Vadå för porr? Det finns väl en miljon olika typer av porr. Och vad gäller t ex våldsporr så är ju kvinnor de största konsumenterna.

Självklart ska också porr som inte ligger i linje med feminism få finnas. Lämna kulturen i fred. Den ska inte tvångsanpassas till din ideologi.
Citera
Idag, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Haha Vadå för porr? Det finns väl en miljon olika typer av porr. Och vad gäller t ex våldsporr så är ju kvinnor de största konsumenterna.

Självklart ska också porr som inte ligger i linje med feminism få finnas. Lämna kulturen i fred. Den ska inte tvångsanpassas till din ideologi.

Jo, det är just vad den ska, om man vill leva i ett samhälle med någorlunda gemensamt värderingsystem.

Porr där kvinnor enkom är passiva "köttstycken"...är extremt dåligt just för killars förståelse för att kvinnor de facto är levande sexuella subjekt med egna viljor...
Citera
Idag, 17:50
Medlem
Citat:
Det du inte förstår är att ditt svar är en bekräftelse på att det som Gbggenius skriver stämmer.
Vi har ju talat om för dig att hälften av de inblandade i de här nya fallen är tonåringar många av dem är sexuellt oerfarna. Om inte sexuell oerfarenhet skulle ha någon betydelse i de här "nya" fallen varför ser det då ut som det gör åldersmässigt?
Och det gäller både killarna o tjejerna.

Ja, vad tror du?

Vad är skillnaden idag och för folk födda på säg innan år 2000?

Man umgicks mer fysiskt. Man såg defenetivt mindre porr. Ungdomar blev inte influerad av pajasar såsom som bröderna Tate och Myron Gaines exempelvis. Incels var ett okänt begrepp.

Ungdomar idrottade, spelade i band, man gick på mellanstadiediscon. Man socialicerades mer.

Så nej, det bekräftar inte på något sätt vad gbggenius skrev.

De allra flesta klarar av sin sexdebut galanat och har inga som helst problem med att förstå frivillighet och samtycke.
Citera
Idag, 17:53
Medlem
Citat:
Om du slickade en tjej som inom sig kände att hon inte ville det, skulle du då ursäkta henne för att hon inte sade till dig där och då utan du får reda på det först när polisen kommer och hämtar dig till förhör anmäld misstänkt för våldtäkt?

Du slingrar dig igen. Svara på frågan istället.

Och du vet att ditt exempel är fånigt. Det visar att du med flit anstränger dig att missförstå lagen.
Citera
Idag, 18:01
Medlem
Citat:
Återigen verkar du leva i en parallell värld där du tror att det enda sex tjejer/kvinnor vill ha är ömt vaniljsex med en partner man lärt känna under flera år och nu är gift med. Förspelet ska vara långt och romantisk stämning måste råda.
Det finns många kvinnor som sexuellt går igång på att känna sig undergivna, i "underläge", att mannen tar kontrollen och "använder henne" eller hur man ska uttrycka det utan att du går i taket.
Du har inte läst om fenomenet strypsex? Det innebär inte att killen gör det för att våldta!!!!!!!!
Jag antar att det även späs på, speciellt bland unga genom porren.

Kan ett struptag upplevas obehagligt och eller hotfullt om det händer plötsligt?
Ja och det tyckte ju kvinnan i fallet och hon visade det för mannen och vad hände då? Jo han slutade omedelbart så då var det löst. Ponera istället att hon inte hade knackat honom på axeln eller gjort honom uppmärksam på annat sätt att hon inte ville det och de hade fortsatt ha samlag på det sättet och sedan i efterhand hade hon anmält honom för våldtäkt eftersom hon inte deltog frivilligt i den delen av sexet när han höll handen mot hennes strupe. Mycket bättre lösning att hon visade för båda parterna och samhället i stort. (bortse från det andra som hände i fallet).

Vad tror du anledningen var till att tilltalade plötsligt blev hårdhänt? Kan det uppfattas som hotfullt om det aldrig hänt innan deras sexuella samspel?
Inte en aning om han blev hårdhänt eller varför han blev hårdhänt om han nu blev det. Vet inte om det finns något läkarintyg som styrker det kvinnan säger. (Det brukar inte finnas det i de fallen jag diskuterar). Om han blev hårdhänt så har jag inte en aning om varför.
Ja det kan uppfattas som hotfullt och har det förekommit våld är det inte av typen "nya" fall som vi diskuterar här. Dock vet vi inte hur deras sexuella historik har sett ut tidigare om vi nu ska diskutera den. Då får du ta reda på det och återkomma.

Anser du att det är ok att pissa i någons könsorgan om det inte är samtyckt och utan att ens fråga om det först?
Jag själv har nog aldrig hört talas om detta tidigare. Att folk pissar på varandra som en sorts sexuell fetisch har jag förstås vetskap om men detta? Inte en aning om varför han ska ha gjort det.
Självklart är det inte något jag förespråkar eller tycker är OK. Men kan du tala om för mig om det är olagligt eller inte? Åtminstone har jag svårt att tro att det ska vara någon form av våldtäkt i sig.
Dessutom undrar jag hur fan det går till? Gjorde han det under samlaget när han har fjong? Eller var han kvar inne efteråt? Min gissning är att han var väldigt full.

Vad är relevansen i ditt första stycke? Folk får i samtycke ha sex precis hur de vill, strypsex med. Dock börjar du inte strypa någon om du inte vet att personen vill det.

Vet ej, har ej läst FUP. Dock verkar ju inget av detta skett i samförstånd av det som går att utläsa i artikeln. Och fallet är prövat under den nya lagstiftningen.
Citera
Idag, 18:03
Medlem
Citat:
Menar du alltså att om tingsrätten kommer fram till att en berättelse från en tjej leder till en fällande dom så är handlingarna i berättelsen fastställda som fakta?
Fakta betyder alltså att det är sanningen, det som faktiskt har hänt?

Återigen, ingen har blivit dömd enbart baserat på en berättelse.

Kommer rätten till en fällande dom så är händelsen bevisad bortom rimligt tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in