2026-09-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om jag skulle sova eller vara helt däckad av berusning eller droger.

Tänker du att jag skulle vara i en utsatt situation om jag följt med hem till en kille som är längre och starkare än mig? Det är bara jag och han där. Han börjar göra närmanden och visar att han är ute efter sex. Jag låter honom hållas när han börjar ta på min kropp. Jag försöker ta ngn bild med min telefon.
Är det tillräckligt utsatt situation för att jag skulle kunna åberopa det om han vill ta min anala oskuld och jag i förhör säger att jag inte förmådde att säga nej och min kropp inte lydde mig eftersom jag var rädd för att han skulle kunna bli våldsam, så han kunde obehindrat knäppa upp skärpet i mina byxor, dra av dem och jag du förstår nog resten. Jag ringer ett par kompisar och berättar om det jag utsattes för och jag lät enligt dem nedstämd.

Tycker du enligt din bedömning att det skulle vara en våldtäkt?
Tror du rätten skulle bedöma det som en våldtäkt?

Det är en alldeles självklar våldtäkt.
Citera
2026-09-07, 20:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Fawning triggas i princip av hotfulla situationer. Fawning kan beskrivad som en psykologisk försvarsmekanism där en person behagar, l
eller anpassar sig efter en förövare eller ett hot för att undvika konflikt och garantera sin egen säkerhet.

Tja, hon blev inlurad av en betydligt äldre man i ett trångt utrymme men liten möjlihet att fly. Trots att hon konstant avvisat flera av hans sexuella inviter börjar han tafsa på henne och föser in och låser in henne på en toalett. Alltså en ytterst hotfull obehaglig situation. Och GM har även erkänt att hon upprepat avvisat hans sexuella inviter.

Kan du i FUP visa var hon avvisar dessa återkommande sexuella inviterna från honom?
Vi vet redan att han frågat om hon ville följa med hem till honom och han gav olika förslag till henne på hur de skulle lösa det så att hon skulle kunna ta sig tillbaka i tid.

Förutom det visa var i FUP hon avvisar några fler sexuella inviter från honom!!!!

Inlurad. Det är din tolkning. Hur vet du att hon blev det? Vad pratade de om i korridoren? Vad sades mellan dem där? Är det av vikt att veta vad som sades mellan dem i korridoren?

Var hon i en hotfull situation när hon kysstes med honom? Var hon i en hotfull situation när hon står utanför i korridoren?

Kan en kille åberopa en hotfull situation om han befinner sig inne på en toalett tillsammans med en tjej?
Citera
2026-09-07, 20:51
Medlem
Citat:
Jag kanske får ta tillbaka det jag skrev. Enligt er och lagens definition så skulle jag kunna bli våldtagen. Det skulle nog kunna hända att jag blir avsugen utan att jag egentligen vill och att jag inte sagt ifrån, att tjejen inte frågat och att jag är stilla och tyst (passiv). Då skulle jag ju faktiskt kunna anmäla att jag blivit våldtagen. Får inte glömma att ringa ett par kompisar bara.

Jag kan lova dig att jag inte skulle kunna bli påsatt mot min vilja om jag inte blivit hotad, slagen eller befunnit mig i en utsatt situation. Hur det ligger till med dig fick jag aldrig reda på? Skulle du kunna bli påsatt mot din vilja utan att det förekommit våld, hot eller utsatt situation?

Hur vet du ifall killarna upplevt att de haft samtycke eller inte? Skulle det tydliga klara fysiska nejet kunnat bestått i att de inte stönat eller varit aktiva hela tiden?

Men du menar ju att hotfulla situationer inte finns. Varför påkallade du inte hjälp när du blev påsatt mot din vilja? Det är ju helt omöjligt enligt dig att något kan uppfattas som hotfullt.

Du har även hävdat att någon utsatt situation inte föreligger om en person är däckad. Låt oss säga att du resonerar lika om det hände dig. Någon börjar sätta på dig när du är däckad. Och sedan frågar om det är OK när du vaknar till. Om övergreppet upphör när du vaknar är det ju inget övergrepp enligt dig.

Skall vi alltid döma i brottsmål efter hur GM upplever en situation?
Citera
2026-09-07, 20:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är en alldeles självklar våldtäkt.

Tror du det skulle hålla för mig i rätten om jag säger att jag var rädd för att han skulle bli arg och våldsam om jag sade nej eller gjorde fysiskt motstånd? Han har ju inte varit våldsam mot mig tidigare. Inte hotat mig heller. Anser du alltså att jag var i en utsatt situation?
Citera
2026-09-07, 20:58
Medlem
Citat:
Tror du det skulle hålla för mig i rätten om jag säger att jag var rädd för att han skulle bli arg och våldsam om jag sade nej eller gjorde fysiskt motstånd? Han har ju inte varit våldsam mot mig tidigare. Inte hotat mig heller. Anser du alltså att jag var i en utsatt situation?

Ingen aning jag är ingen jurist.
Men om det bara stod ditt ord mot hans ord, och han precis som du framstår som en trovärdig person med likvärdig trovärdig och sammanhängande historia som din så kommer högst troligt fallet inte ens gå till domstol utan läggas ner pga bristande bevis, precis som en överväldigande majoritet av alla våltäktsanmälningar gör idag.
Men går inte hans historia ihop logiskt och det kanske finns nått annat som styrker din sida av saken, så möjligt.
Senast redigerad av Merapi 2026-09-07 kl. 21:02.
Citera
2026-09-07, 20:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Men du menar ju att hotfulla situationer inte finns. Varför påkallade du inte hjälp när du blev påsatt mot din vilja? Det är ju helt omöjligt enligt dig att något kan uppfattas som hotfullt.

Du har även hävdat att någon utsatt situation inte föreligger om en person är däckad. Låt oss säga att du resonerar lika om det hände dig. Någon börjar sätta på dig när du är däckad. Och sedan frågar om det är OK när du vaknar till. Om övergreppet upphör när du vaknar är det ju inget övergrepp enligt dig.

Skall vi alltid döma i brottsmål efter hur GM upplever en situation?

Nu ljuger du igen. Var har jag skrivit att det aldrig kan finnas en hotfull situation? Var har jag skrivit att det inte föreligger någon utsatt situation om någon är däckad?

I fallet du refererar till så hade tjejen sagt ja och varit delvis aktiv i situationen. Hon bedömdes ha varit för full. Sedan kommer jag inte ihåg det på samma sätt som du utan jag kommer ihåg det som att han slutade när han inte tyckte att hon var med i matchen längre.

Du får gärna leta upp FUP och visa om jag har fel. Det klart att man kan komma ihåg fel (särskilt eftersom man läst en hel del fall) och det gäller även dig. Så visa gärna i FUP om jag har fel.
Citera
2026-09-07, 20:59
Medlem
Citat:
Vari ligger relevansen i att upprätta en anmälan om våldtäkt (som räknas med i statistiken) om det framkommer att ingen våldtäkt har skett? Hur kommer du fram till att det blir rättvisande om man vill påvisa något med statistik? Frisera siffrorna. Du är riktigt hjärntvättad.

Tänk att du återigen inte kan svara på mina frågor. Du är sjukt slingrande.

Om du skriver att i Alebäcken (2900 invånare säger vi) begicks det 30 våldtäkter förra året eller så skriver du att i Alebäcken blev 1 person våldtagen under förra året så ser du ingen skillnad?

Jag har svarat Jocke.

Varför skall vi anpassa oss efter länder som för statistik på ett annat sätt? Fler länder för statistik på samma sätt som Sverige.

Ja, det är en skillnad. Frågan kvarstår dock varför du vill "försköna" siffrorna. Om en person i ett förhållande blivit våldtagen 30 gånger har 30 brott begåtts.

Anser du att någon skall dömmas för samtliga begångna brott? Eller bör en brottsling få mängdrabatt?
Citera
2026-09-07, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Sök själv så får du se.

Tycker du att siffrorna verkar orimliga?

Det är många kvinnor, män och barn som våldtas som inte orkar med allt en anmälan medför.

Det är inte mitt jobb att fullfölja din bevisbörda.

Men det är i alla fall inte helt korrekt att säga att 10-20 % av alla våldtäkter anmäls utifrån var den siffran är hämtad. För då får man det att låta som att man vet att det rör sig om våldtäkt.

Det går att uttrycka sig mer precist.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-09-07 kl. 21:02.
Citera
2026-09-07, 21:04
Medlem
Citat:
Kan du i FUP visa var hon avvisar dessa återkommande sexuella inviterna från honom?
Vi vet redan att han frågat om hon ville följa med hem till honom och han gav olika förslag till henne på hur de skulle lösa det så att hon skulle kunna ta sig tillbaka i tid.

Förutom det visa var i FUP hon avvisar några fler sexuella inviter från honom!!!!

Inlurad. Det är din tolkning. Hur vet du att hon blev det? Vad pratade de om i korridoren? Vad sades mellan dem där? Är det av vikt att veta vad som sades mellan dem i korridoren?

Var hon i en hotfull situation när hon kysstes med honom? Var hon i en hotfull situation när hon står utanför i korridoren?

Kan en kille åberopa en hotfull situation om han befinner sig inne på en toalett tillsammans med en tjej?

Du har fått detta förklarat för dig åtskilliga gånger av flera olika debattörer.

Att du aktivt väljer att inte förstå får stå för dig.

Hur många nej skall det behövas enligt dig?
Citera
2026-09-07, 21:04
Medlem
Citat:
jag har ju redan svarat typ 10 gånger att det står inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador. Inga skador.

Skulle inte du kunna formulera det på korrekt sätt då eftersom du är en mästare på korrekta formuleringar?

Ynkedom.
Citera
2026-09-07, 21:07
Medlem
Citat:
Nu ljuger du igen. Var har jag skrivit att det aldrig kan finnas en hotfull situation? Var har jag skrivit att det inte föreligger någon utsatt situation om någon är däckad?

I fallet du refererar till så hade tjejen sagt ja och varit delvis aktiv i situationen. Hon bedömdes ha varit för full. Sedan kommer jag inte ihåg det på samma sätt som du utan jag kommer ihåg det som att han slutade när han inte tyckte att hon var med i matchen längre.

Du får gärna leta upp FUP och visa om jag har fel. Det klart att man kan komma ihåg fel (särskilt eftersom man läst en hel del fall) och det gäller även dig. Så visa gärna i FUP om jag har fel.

När är det en hotfull situation enligt dig?

Vad är en hotfull situation enligt dig?

Frågat och besvarat flertalet gånger.
Citera
2026-09-07, 21:10
Avslutad
Citat:
Så tolkar jag det också. Det är ju en väldigt stor andel och ger tämligen missvisande statistik.
Jag vet inte om de andra förstår det eller om de bara låtsat att inte förstå.

Det är ju en gigantisk siffra. Så är det. Det är bra att ha det där memorerat... kan komma lägligt till hands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in