2026-09-07, 19:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Varför skulle den som påstår sig ha den absoluta sanningen inte agera som en maktfaktor?
Apropå vadå?
Citera
2026-09-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Folk som blir övertygade av bevisen då? Som inte trodde först men började tro efter de sett bevisen?

Hur många på detta forum har du lyckats övertyga? Svara ärligt.
Citera
2026-09-07, 19:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Hur många på detta forum har du lyckats övertyga? Svara ärligt.
Testa själv gå in på ett plattjordsforum och se hur många du lyckas övertyga. Vad betyder detta egentligen?
Citera
2026-09-07, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Råder det konsensus bland forskare om att Turinsvepningen bevisar att Gud finns och att kristendomen är sann?
Tror forskarna också på god of the gaps?

Mig veterligen är den katolska kyrkans officiella hållning alltjämt att Turinsvepningen är ett falsarium från 1300-talet.
Citera
2026-09-07, 21:06
Medlem
Citat:
Jag tror det är bättre beskrivande att säga att jag inte tar ställning. Jag är redo att acceptera evolutionen och tror det är kompatibelt med kristendom, men jag vill inte säga någonting med säkerhet heller.

OK, men, i s f, varför försöker du inte övertygat människor med andra argument? Vi vet att religionen är ett meme som evolutionen utvecklat, och att religionen har en stabiliserande effekt på samhället/civilisationen. Varför då inte argumentera för att det kan vara givande och trevligt att tillhöra en kyrka? T ex den katolska, om du nu föredrar denna.
Citera
2026-09-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Apropå vadå?
Apropå kyrkans agerande som maktfaktor.
Citera
2026-09-07, 21:09
Medlem
Hermi-Tages avatar
Hur många gudar har mänskligheten tillbett genom historien?
Citera
2026-09-07, 21:09
Medlem
Citat:
Testa själv gå in på ett plattjordsforum och se hur många du lyckas övertyga. Vad betyder detta egentligen?

Nu råkar jag inte vara av uppfattningen att jorden är platt.
Däremot finns det mycket i bibeln, fr a i GT som indikerar tron på en platt jord.
Citera
2026-09-07, 21:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
OK, men, i s f, varför försöker du inte övertygat människor med andra argument? Vi vet att religionen är ett meme som evolutionen utvecklat, och att religionen har en stabiliserande effekt på samhället/civilisationen. Varför då inte argumentera för att det kan vara givande och trevligt att tillhöra en kyrka? T ex den katolska, om du nu föredrar denna.
Detta är inte alls någonting som vi 'vet'. Om kristendom är sant så är det det viktigaste av allt, är det inte sant så är det meningslöst. Jag skiter väl i sånt där, man är kristen för att det är sant inte för att man mår bra av det eller tycker gemenskapen i kyrkor är trevlig.

Ja vissa förstår helt enkelt inte, de har för instängda sinnen.
Citera
2026-09-07, 21:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nu råkar jag inte vara av uppfattningen att jorden är platt.
Däremot finns det mycket i bibeln, fr a i GT som indikerar tron på en platt jord.
Okej men det är konstigt med ateister som skryter med att de inte blir övertygade. Varför skryta med att man är trångsynt liksom, underligt. Det är som plattjordare som skryter med att de inte blir övertygade om att jorden är rund, det är så det känns för kristna.

Egentligen så tycker jag att folk som skryter med att de inte blir övertygade av något är underliga oavsett vad det är som de inte blir övertygade av. Varför skryta med att man vägrar överväga andra perspektiv? Inte direkt intellektuellt.
Citera
2026-09-07, 22:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Hur många gudar har mänskligheten tillbett genom historien?
Bara en. Dom andra var falska.
Citera
2026-09-07, 22:12
Medlem
Citat:
Okej men det är konstigt med ateister som skryter med att de inte blir övertygade. Varför skryta med att man är trångsynt liksom, underligt. Det är som plattjordare som skryter med att de inte blir övertygade om att jorden är rund, det är så det känns för kristna.

Egentligen så tycker jag att folk som skryter med att de inte blir övertygade av något är underliga oavsett vad det är som de inte blir övertygade av. Varför skryta med att man vägrar överväga andra perspektiv? Inte direkt intellektuellt.

Jämförelsen med faktaresistenta konspirationsteorier som tror att Jorden är platt, blir lite fånig. Till skillnad från påståendet att kristendomen är sann, så är det ett bevisat faktum att Jorden inte är platt, som det råder total konsensus om inom vetenskapen. Det är en rätt stor skillnad på att förneka en sådan sak och att inte köpa att kristendomen är sann, som det som sagt helt saknas vetenskapligt stöd för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in