2026-09-07, 16:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Det enda du säger här att om den övernaturlig, så är den övernaturlig. Ja, men problemet är att varken du eller någon annan har visat att den är det. Därför är det inte ett bevis för något.
Men kom igen nu, Smeso försöker i alla fall. Detta är ju bara tramsigt.
Citera
2026-09-07, 17:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Återigen ställde du helt fel fråga. Du frågade "is there a consensus among shroud of turin researchers that McCrones theories are wrong?"

Är det helt seriöst hur du tror att man ska fråga om man ska fråga om allmän konsensus? Du frågade ju bara vad STURP-forskarna anser.
https://www.academia.edu/102459586/Key_Statements_about_the_Turin_Shroud_as_a_Textile
Flury-Lemberg, Mechthild. “A cloth of inestimable worth,” in The two faces of the Shroud:
Pilgrims and Scientists Searching for a Face. Gian Maria Zaccone, ed. (Turin: Editrice ODPF),
2001, pp. 137-142.

STATEMENT: [Re: the stitching on the one long side of the Shroud, linking the large piece
with an 8-cm.-wide strip of the same fabric:] We can now prove that this dates back to when
the original cloth was made. The sheet was prepared professionally and its stitching can be
compared with that of fabric found in tombs at Masada (the Jewish fortress close to the Dead
Sea, which was destroyed in 73 AD). [Pp. 140-141]
Flury Lemberg hittade en fastsydd 'long strip' av samma typ av material (herringbone weave), som kan bevisas ha sytts fast samtidigt som svepningen skapades. Denna 'long strip' innehåller en viss typ av stygn som är helt unikt i världen och den enda platsen i världen där dom någonsin hittat liknande stygn har varit i masada, vilket är en 2-3 dagarspromenad från jerusalem. Staden masada förstördes år 70-73 av romarna.

Stygnet kan alltså spåras till just den tiden och platsen. Detta autenticiterar tyget.

Pappret innehåller mängder av liknande påståenden från textilexperter som alla kopplar tyget till autenticitet.
CONCLUSION

The majority of evidence seems to suggest that the Turin Shroud is from the Middle East in
the first century or could be. This includes multiple attestations by actual textile experts. The
only unequivocal assertion (in English) that I have found that says the Shroud was definitely
made in medieval Europe is by non-authenticist (as he likes to refer to himself) Hugh Farey. It
continues the prevalent pattern of non-authenticists/skeptics confidently (maybe arrogantly?)
putting forth their pontifications about the Shroud feeling that their opinions outweigh the
opinions of those who are neutral or pro-authenticity.
Citera
2026-09-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Men kom igen nu, Smeso försöker i alla fall. Detta är ju bara tramsigt.

Det är väl tvärtom ganska relevant att dina slutsatser kring Turinsvepningen och diverse påstådda mirakel, inte har något som helst vetenskapligt stöd?
Citera
2026-09-07, 17:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är väl tvärtom ganska relevant att dina slutsatser kring Turinsvepningen och diverse påstådda mirakel, inte har något som helst vetenskapligt stöd?
Ja att svepningen är från jesus och att den har en bild som hela världens samlade vetenskap inte kan förklara eller återskapa går nog att bevisa. Slutsatserna man drar från den informationen är personliga.
Citera
2026-09-07, 17:58
Medlem
Citat:
Ja att svepningen är från jesus och att den har en bild som hela världens samlade vetenskap inte kan förklara eller återskapa går nog att bevisa. Slutsatserna man drar från den informationen är personliga.

Den enda rimliga slutsatsen som kan dras från detta är just att man inte lyckats återskapa bilden. Att man inte vet.
Det följer inte logiskt att gud finns och att kristendomen är sann.
Det är helt okej att du tror så, men du vill påstå att att din tro är bevis.
Citera
2026-09-07, 18:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Den enda rimliga slutsatsen som kan dras från detta är just att man inte lyckats återskapa bilden. Att man inte vet.
Det följer inte logiskt att gud finns och att kristendomen är sann.
Det är helt okej att du tror så, men du vill påstå att att din tro är bevis.
Du är faktiskt tillåten att se det så om du vill men jag ser det inte så.
Citera
2026-09-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man får tro vad man vill men fysiker utgår intuitivt från relativitetsprincipen utan bevis.

Katolska kyrkan var en världslig maktfaktor och så även de protestantiska utbrytarkyrkorna och agerade som vilka tyranner som helst. Evangelierna neutraliserades genom att anses som för heliga för att få tolkas.

Varför skulle den som påstår sig ha den absoluta sanningen inte agera som en maktfaktor?
Citera
2026-09-07, 19:24
Medlem
Citat:
Jag tror det är symbolism för människans relation med gud. Adam och Eva tänkte "frukten ger kunskap. varför skulle kunskap vara dåligt? eftersom gud sa att vi inte får äta frukten måste han vara elak. vi behöver inte gud, han är bara ett hinder".

Du kan se samma tankemönster idag, folk har samma ide om att gud är ett hinder för den 'framgång', 'kunskap' och 'frihet' som vi kommer kunna uppnå utan honom. Man kan notera att det är exakt såhär som många ateister resonerar. "(Iden om)Gud bara håller oss tillbaka, utan honom så kommer vi ha det fantastiskt! Åh tänk vilken frihet och vilka möjligheter".

Exakt som Adam och Eva med äpplet! Men det är en hägring. Efter äpplet har ätits så kommer insikten att det kanske inte var så bra att göra sig av med gud ändå. Kanske så vet han bäst när allt kommer kring. Kanske så är denna våg av sekularism, 'upplysning' och 'frigörelse från vidskeplighet' inte så himla bra när deras nackdelar börjar visa sig?

Man kan tolka berättelsen om syndafallet på många sätt. Det kan också vara en urgammal beskrivning av hur människan blev medveten om sin dödlighet.
Vad jag vet, så accepterar du evolutionen . Så du ser väl knappast Adam och Eva som bokstavliga.
Citera
2026-09-07, 19:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Man kan tolka berättelsen om syndafallet på många sätt. Det kan också vara en urgammal beskrivning av hur människan blev medveten om sin dödlighet.
Vad jag vet, så accepterar du evolutionen . Så du ser väl knappast Adam och Eva som bokstavliga.
Jag tror det är bättre beskrivande att säga att jag inte tar ställning. Jag är redo att acceptera evolutionen och tror det är kompatibelt med kristendom, men jag vill inte säga någonting med säkerhet heller.
Citera
2026-09-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Vi kör. Tyvärr blir ölen bara till skådespeleriet. Något kött kommer inte att levereras, såvida det inte blir råbiff.

Ja, utan tvekan.

Sannolikt blir det råbiff. Men likväl är det ett reprodocerbart experiment.
Citera
2026-09-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskopbetong
Bara om du håller bibeln som sann.

Edit:
Alltså jag ger blanka fan i bibelns innehåll, det betyder inget för mej. Du kan såklart referera till det om du vill men du kan knappast använda det som nån slags argument för verklighetens förskaffenhet i år.

Givetvis är det så. Mitt argument är riktat till bibeltroende.
Citera
2026-09-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskopbetong
Deras tro är dessutom mer logisk, för att hålla sej sånär till ämnet. Islam är tex inte upphängd på att messias redan har kommit.
Ingen muslim har nånsing försökt bevisa något för mej om jag får vara anekdotisk. Kanske för att dom inser att dom inte behöver bevisa något? Det är ganska coolt tycker jag.

Nu fungerar kristendomens och islams expansion på olika sätt. Islamisterna använder sig av maktmedel.......och detta är uppenbarligen mer effektivt. De flesta människor är rädda om livhanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in