2026-08-31, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja fast det är ju mer som om du skickar en bild på dessa 500 miljoner men så säger ateisten:
"men den bilden kan ju vara fejkad jag tror inte på det"
Sen så säger du:
"ja men kom hit och kolla själv då så får du se"
men ateisten svarar:
"nä jag har bättre saker för mig, det är klart att du inte har 500 miljoner varför ska jag slösa min tid på trams"

Var är dina bevis för gud då?
Ett fysiskt bevis som tex att man kan se honom med kikar där han sitter i himlen eller att man ber till gud att man ska få 500 miljoner kronor och så börjar det regna massa pengar från himlen.

Hur förklarar du att jag kan be till gud att min dotter inte ska dö i cancer men ändå dör hon, är det då gud som inte bryr sig? För gud kan ju fixa allt.
Citera
2026-08-31, 17:13
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det jag menar är att du kan inte avfärda nyhetsrapporteringar, journalistik och tusentals vittnen m.m. med anledningen att "parkbänksalkisen sa att han såg en flygande groda så varför ska jag lita på detta". Man får ju ta varje sak var för sig, du kan inte avfärda alla vittnesmål för att vissa är tveksamma.

Ditt eget uttalande: Sen så tror jag du överdriver lite, att ett vittnesmål finns från någonting betyder inte betyda att de är lika bevisvärda, olika faktorer påverkar och att anta att alla vittnesmål har samma bevisfaktorer är inte sant.

Du snurrar runt din egen axel nu. Vilka vittnesmål kan man lita på och vilka vittnessmål kan man inte lita på? Om trovärdiga människor vittnar om att de sett Vishnu, tror du på dem då?

Låt mig gissa, du tror bara på vittnessmål som vittnar om din gud. Alla andra ljuger, missuppfattar, har fel, etc.

Nyss trodde du ju inte ens att det fanns vittnessmål i andra religioner.
Citera
2026-08-31, 17:14
Medlem
Citat:
Nej då är det ditt fel. Du stoppade inte någon av dessa saker heller så du är också skyldig då på sätt och vis?

Hur kan det vara mitt fel om min dotter går på en födeslsedagsfest med sina kompisar sen bryter 3 killar in sig i deras hus och våldtar henne?
Ungefär som att säga att det är ditt fel att din mamma blir ihjälkörd av att rattfyllo när hon går och handlar på ica.
Citera
2026-08-31, 17:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Var är dina bevis för gud då?
Ett fysiskt bevis som tex att man kan se honom med kikar där han sitter i himlen eller att man ber till gud att man ska få 500 miljoner kronor och så börjar det regna massa pengar från himlen.

Hur förklarar du att jag kan be till gud att min dotter inte ska dö i cancer men ändå dör hon, är det då gud som inte bryr sig? För gud kan ju fixa allt.
(FB) Ateister vs kristna debatt
Det kan du läsa i min tråd. Jag orkar inte ta allt från början, du kan hoppa till valfri sida och läsa så kommer du hitta något. Jag har lagt fram massor med bevis.
Citera
2026-08-31, 17:16
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du skulle ju tekniskt sett kunna rädda typ tusentals svältande barn i afrika från en svältdöd genom att skicka några tusen varje månad. Är inte du ansvarig för deras död då?

Nej. Om jag hade haft alla världens pengar så ja, men nu är det inte så. Däremot är gud omnipotent och kan rädda vem han vill från vad som helst.
Citera
2026-08-31, 17:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ditt eget uttalande: Sen så tror jag du överdriver lite, att ett vittnesmål finns från någonting betyder inte betyda att de är lika bevisvärda, olika faktorer påverkar och att anta att alla vittnesmål har samma bevisfaktorer är inte sant.

Du snurrar runt din egen axel nu. Vilka vittnesmål kan man lita på och vilka vittnessmål kan man inte lita på? Om trovärdiga människor vittnar om att de sett Vishnu, tror du på dem då?

Låt mig gissa, du tror bara på vittnessmål som vittnar om din gud. Alla andra ljuger, missuppfattar, har fel, etc.

Nyss trodde du ju inte ens att det fanns vittnessmål i andra religioner.
Jag anser att många kristna vittnesmål är trovärdiga p.g.a. många anledningar utöver bara att någon sagt någonting. Jag vet inte så mycket om icke-kristna vittnesmål om vishnu m.m. så jag kan inte uttala mig om det. Kan inte du visa någonting så tar vi det därifrån?
Citera
2026-08-31, 17:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej. Om jag hade haft alla världens pengar så ja, men nu är det inte så. Däremot är gud omnipotent och kan rädda vem han vill från vad som helst.
Du kan rädda minst några i alla fall. Du behöver inte alla världens pengar, en femhundring kan säkert rädda någon från att svälta. Är inte du ansvarig då?
Citera
2026-08-31, 17:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
(FB) Ateister vs kristna debatt
Det kan du läsa i min tråd. Jag orkar inte ta allt från början, du kan hoppa till valfri sida och läsa så kommer du hitta något. Jag har lagt fram massor med bevis.

Nej, du har inte lagt fram några bevis för din guds existens för det finns inga. Hade det funnits bevis så hade vi sett olika vetenskapsgrenar i ämnet eftersom det hade funnits något att forska på.
Citera
2026-08-31, 17:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Hur kan det vara mitt fel om min dotter går på en födeslsedagsfest med sina kompisar sen bryter 3 killar in sig i deras hus och våldtar henne?
Ungefär som att säga att det är ditt fel att din mamma blir ihjälkörd av att rattfyllo när hon går och handlar på ica.
Jag tror det är mer det underliga i att en människa anklagar gud, hubris litegranna?
Citera
2026-08-31, 17:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, du har inte lagt fram några bevis för din guds existens för det finns inga. Hade det funnits bevis så hade vi sett olika vetenskapsgrenar i ämnet eftersom det hade funnits något att forska på.
Det finns ju olika vetenskapsgrenar i ämnet!
Citera
2026-08-31, 17:25
Medlem
Citat:
Jag tror det är mer det underliga i att en människa anklagar gud, hubris litegranna?

Men varför prisar människan gud då när något går människans väg?
Tex när en idrottare vinner tackar han gud, men när hans mamma mördas skyller han inte på gud, why?
Religösa har alltid varit hycklare när det kommer till detta så för mig är detta inget nytt.

Min farmor och farfar var djupt religös och sa " gud gör bara gott" haha.
Citera
2026-08-31, 17:27
Medlem
Citat:
Det finns ju olika vetenskapsgrenar i ämnet!
Bevis för att Gud finns torde hamna inom naturvetenskap, och där är evidenskraven sanslöst höga.

Inom naturvetenskapen hittar vi gravitationen, vi vet att den fungerar, men vi vet inte riktigt varför eller hur. Detsamma med magnetism. Här skulle man kunna påstå att det är Gud som gör att det fungerar, men istället väljer man att forska vidare. Vetenskapen är inte längre kyrkan.

Edit gällande gravitationen, man tror att det kan förekomma antigravitation, men inom vetenskapen kallar man det för en hypotes, inte riktigt, men ändå. Hypotesen ska ha skapligt vetenskapliga belägg.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-31 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in