2026-09-04, 20:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nja......jag vill nog ifrågasätta detta. Tittar man på skapelseberättelsen och syndafallet så är det snarare egot och det självständiga logiska tänkandet som var människans fördärv. Kunskapens träd hade en förbjuden frukt.
Jag vill påstå att bibeln genomgående hävdar att lydnad är en dygd, inte logiskt tänkande.
Jag tror det är symbolism för människans relation med gud. Adam och Eva tänkte "frukten ger kunskap. varför skulle kunskap vara dåligt? eftersom gud sa att vi inte får äta frukten måste han vara elak. vi behöver inte gud, han är bara ett hinder".

Du kan se samma tankemönster idag, folk har samma ide om att gud är ett hinder för den 'framgång', 'kunskap' och 'frihet' som vi kommer kunna uppnå utan honom. Man kan notera att det är exakt såhär som många ateister resonerar. "(Iden om)Gud bara håller oss tillbaka, utan honom så kommer vi ha det fantastiskt! Åh tänk vilken frihet och vilka möjligheter".

Exakt som Adam och Eva med äpplet! Men det är en hägring. Efter äpplet har ätits så kommer insikten att det kanske inte var så bra att göra sig av med gud ändå. Kanske så vet han bäst när allt kommer kring. Kanske så är denna våg av sekularism, 'upplysning' och 'frigörelse från vidskeplighet' inte så himla bra när deras nackdelar börjar visa sig?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-04 kl. 20:35.
Citera
2026-09-04, 20:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
I synnerhet som t o m Katolska kyrkan menar att det är ett falsarium från 1300 talet.
Nej, så säger inte den katolska kyrkan.
Citera
2026-09-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du skrev
Att vetenskapens modeller behöver tro är i grunden ett felaktigt antagande eftersom forskare ifrågasätter teorierna själva, det är det som skiljer det från tro.
och jag skrev
Det finns vetenskapliga paradigmer och postulat som man "måste tro på".
Vetenskapen har ingenting med ateism att göra men vetenskapen behöver 'tro' eller 'gissningar' eller 'ansatser'.

Du måste inte tro på gravitationen, ingen inkvisitor tvingar dig till detta, men det är väldigt korkat att slänga sig ut från ett flygplan utan fallskärm, hävda att gravitationslagen är falsk och hoppas på det bästa.
Citera
2026-09-04, 20:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du måste inte tro på gravitationen, ingen inkvisitor tvingar dig till detta, men det är väldigt korkat att slänga sig ut från ett flygplan utan fallskärm, hävda att gravitationslagen är falsk och hoppas på det bästa.
Det är även väldigt korkat att häda, håna kristna, hävda att kristendom är falskt och hoppas på det bästa.
Citera
2026-09-04, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Nej, så säger inte den katolska kyrkan.

Kommunistiska symboler betyder herravälde??!!
Citera
2026-09-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Exempel är relativitetsprincipen, att fysikens lagar har samma form i alla tröghetssystem, och den kosmologiska principen, att universum är likadant överallt. Detta är sånt som man utgår ifrån utan bevis.

Vetenskapen handlar om det som är observerbart och bevisbart, och tron på Gud handlar om vad som gäller utanför den vetenskapliga bubblan. Shamaner etc har länge fört fram informationer från utanför bubblan, men de säkraste informationerna kommer ifrån de profeter som Gud fostrar.

Vi kan göra spektralanalyser från avlägsna strjärnor och galaxer..Det kan handla om ljus som är ohyggligt gammal. Likväl består det av väl bekanta spektra..
Citera
2026-09-04, 20:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du har ljugit, haft fel och hittat på så mycket att jag vet inte ens om jag orkar fortsätta debattera med dig om detta. Jag kan inte fortsätta verifiera bokstavligen allt som du skriver, förstår du inte det? Det är inte så en debatt ska se ut, du påstår saker hur som helst där 70% är felaktigt/påhittat och jag förväntas korrigera. Om du inte bryr dig det minsta ifall du har fel så kan detta inte fortsätta, det skulle ju i så fall uppmuntra dig att fortsätta göra på detta vis eftersom du får en respons.

Fråga till AI: "hur illa är det att fabricera bevis i debatter i form av påhittade forskare, missrepresenterade papper och påhittade konsensus?"

Svar(förkortat):
Det är mycket allvarligt. Att medvetet fabricera forskare, förvränga studier eller hitta på vetenskaplig konsensus är bedrägeri, inte bara “dålig debatteknik”.
Följdfråga: "hur allvarligt?"
Svar:
"Extremt allvarligt—ungefär 9 av 10 om det görs medvetet.

Det är inte en vanlig överdrift utan avsiktligt kunskapsbedrägeri: man uppfinner falska auktoriteter för att få andra att tro något de annars kanske inte skulle acceptera. I en privat låginsatsdebatt är den konkreta skadan mindre, men handlingen är fortfarande grovt ohederlig. Inom forskning, journalistik, medicin eller offentlig debatt kan den förstöra anseenden, påverka beslut och utsätta människor för verklig fara."
Förstår du nu varför jag inte kan fortsätta debattera med dig om du inte ändrar din metodik och attityd fullständigt?

Det jag vill från dig är att du erkänner din källförfalskning, beskriver hur det kunde hända, varje steg som ledde till händelsen/händelserna, tar starkt avstånd från beteendet fortsättningsvis och börjar använda länkar och/eller citat för varje vetenskapligt påstående som du gör i fortsättningen. Fram tills att du uppfyllt dessa kriterier så vill jag inte fortsätta debattera med dig, det utgör en fara för omgivningen då det ger dig fler möjligheter att bedra och förfalska information.

Det faktumet att du faktiskt verkar någorlunda kunnig inom vissa vetenskapliga grenar gör inte problemet bättre, det gör det värre. Det ger dig möjligheten att hitta på saker som faktiskt låter vetenskapliga och inkluderar riktiga termer, fastän de är helt falska. Absolut livsfarligt. Du använder din kunskap till att bedra, inte för att informera.

Så, uppfyll mina krav. Ändra din metodik och attityd, jag känner fortfarande av samma bedragaranda i dig som förut. Du vill låtsas som din källförfalskning, dina påhittade "konsensus" och dina icke-existerande "studier har visat" aldrig hände, men mig lurar du inte. För att denna debatt ska fortsätta så krävs en total omvändning, inte bara nya bedragarmetoder fast bättre maskerade. Därför tänker jag inte svara på dessa "argument" för tillfället.

Kul, du hänger upp dig på ett enda misstag när jag hade bråttom.

Du hittar sedan på att du bestämmer hur man ska argumentera för att dölja att du själv inte fattar ett dugg och bara litar på ljugande källor.

Lär dig argumentera fakta i stället för att argumentera med länkar som du inte själv fattar vad de faktiskt säger.

Vilka faktafel hittade du i det som jag skrev och som du inte vågade svara på?
Citera
2026-09-04, 20:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Kul, du hänger upp dig på ett enda misstag när jag hade bråttom.

Du hittar sedan på att du bestämmer hur man ska argumentera för att dölja att du själv inte fattar ett dugg och bara litar på ljugande källor.

Lär dig argumentera fakta i stället för att argumentera med länkar som du inte själv fattar vad de faktiskt säger.
Det är inte ett enda misstag, det är ett mönster.
Citera
2026-09-04, 20:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är inte ett enda misstag, det är ett mönster.

Var finns det mönstret?

Det krävs fler än en gång för att vara ett mönster. Visste du verkligen inte det?
Citera
2026-09-04, 20:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Var finns det mönstret?

Det krävs fler än en gång för att vara ett mönster. Visste du verkligen inte det?
Jag har beskrivit det någorlunda. Inte bara det inlägget, utan innan det så vägrade du ge länkar till dina källor vilket blockerar verifiering. Även när du blev tillsagd så fortsatte du med det. Du hänvisade till "studier har visat", "forskare säger" och liknande saker som inte stämde. Allt detta var innan inlägget med med mer allvarliga typen av direkt källförfalskning.

Sen så kommer också frågan, vart fick du "Dr. Bimael" ifrån? För även om det är ett misstag så måste det namnet kommit någonstans ifrån. Jag vill verkligen inte tro att du själv personligen hittade på ett namn för att styrka dina påståenden, men vilka andra alternativ finns? Jag vet inte om en AI skulle hallucinerat ett namn på en forskare. Det är kanske möjligt tekniskt sett men det låter långsökt. Kan du förklara vad som egentligen hände?

Jag vill vara ärlig, jag gick och grubblade på det här i dagar. Jag repeterade namnet "Dr. Bimael" om och om igen konstant för mig själv, jag kunde verkligen inte få det ut ur mitt huvud. Hela saken är bara så bisarr.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-04 kl. 21:11.
Citera
2026-09-04, 20:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Man får tro vad man vill men fysiker utgår intuitivt från relativitetsprincipen utan bevis.

Katolska kyrkan var en världslig maktfaktor och så även de protestantiska utbrytarkyrkorna och agerade som vilka tyranner som helst. Evangelierna neutraliserades genom att anses som för heliga för att få tolkas.
Citera
2026-09-04, 21:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vi kan göra spektralanalyser från avlägsna strjärnor och galaxer..Det kan handla om ljus som är ohyggligt gammal. Likväl består det av väl bekanta spektra..
Hade det varit på annat sätt hade principerna fallit.

Men det finns många olika vetenskapliga ansatser som bara finns för att det inte går att göra beräkningar annars, som linjära istället för olinjära transformationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in