Citat:
Ursprungligen postat av
Solivagus
Ateism betyder inte att man håller dörren stängd för att det kan finnas en skapare. Det betyder att man inte tror på några gudar. Hur många gånger ska vi behöva gå igenom detta?
Man kan som ateist vara fullständigt öppen för att acceptera existensen av en gud om bevis för en sådan presenteras. Faktum är att de allra flesta ateister har just den inställningen.
Om jag utan några som helst bevis påstår att antalet gruskorn på Jorden är ett udda nummer och du inte accepterar det påståendet, håller du då dörren stängd för att det faktiskt är ett udda nummer? Är du automatiskt övertygad om att det är ett jämt antal sandkorn bara för att du inte köper mitt ogrundade påstående?
Jo om man öppet ansluter sig till en grupp människor - "vi som inte tror på gudar eller högre makter", då har man ju gjort ett ställningstagande. Man har aktivt stängt dörren till att dessa gudar eller högre makter finns. Mycket tydligare än så kan det inte bli.
En person som "håller dörren öppen" resonerar snarare på följande sätt: "Jag ser inga bevis på att en gud skulle finnas, men jag ser det heller inte som omöjligt. Framtiden får utvisa". Ungefär så.
Istället för att göra så har ateister byggt upp en hel arsenal av hånfulla kommentarer mot de som tror på en gud eller skapare. Man jämför gud med "jultomten eller kalle anka", kallar gud för "trollkarl" eller "magiker". Man menar att gudstro är vidskepelse och en "snuttefilt" för de som behöver tröst osv.
Tycker du fortfarande att detta är att hålla dörren öppen? Jag skulle nog mer säga att det är att idiotförklara den som tror på en gud eller skapare. Man menar att man själv begriper bättre än den stackars naiva gudstroende personen.
Sen kan man givetvis ändra uppfattning. Det kan alla människor göra. Men då blir man tvungen att öppna den dörr man har stängt.
Ditt exempel med sandkornen förstärker bara det jag försökt förklara för dig. Om du bestämt stänger dörren för det ena alternativet, där det bara finns två alternativ - ja då blir du ju tvungen att tro på det andra alternativet. Såvida du inte vill förneka att sandkornen finns. Så är det med alla situationer där det bara finns två alternativ.
För att hålla möjligheten öppen för bägge alternativen måste du helt enkelt bli agnostiker.