2026-09-07, 14:30
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag kan säga dig att ingen person skulle kunna sätta på mig mot min vilja om inget våld, hot eller utsatt situation förekommit. Så enkelt är det. Skulle någon tjej/kille få för sig att göra något med mig som jag inte vill skulle jag säga ifrån.
Skulle du kunna bli påsatt utan att våld, hot eller utsatt situation förelegat?

De allra flesta av de här "nya" fallen sker mellan väldigt unga personer, de är oftast bekanta med varandra och inte alltför sällan har de någon form av relation.
Är din förklaring att dessa unga killar med uppsåt tänker att de ska våldta en tjej de känner igen eller har någon form av förhållande med? Att dessa unga killar skiter i tjejerna och bara vill få utlopp för sin sexualitet utan att bry sig ett dugg om dessa tjejer?

Vad är värst enligt dig, en man som ganska grovt misshandlat sin tjej under ett par års tid eller en sexuellt oerfaren kille som inte uppfattat en sexuellt oerfaren tjejs passivitet som att hon ej deltagit frivilligt) ( De har inlett en intim situation och hon har inte sagt nej till något). Den ofrivilliga delen var 30 sekunder lång.?

Vad är utsatt situation enligt dig?

I en utsatt situation är en person ofta passiv men enligt dig/er så är passivitet detsamma som frivillighet.

Därför undrar jag hur just du definierar en utsatt situation.
Citera
2026-09-07, 14:32
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Tror inte du svarade på något av scenarierna.

Har nog inte heller fått svar på frågan när en handling övergår från att vara "feltolkad" till att bli oaktsam till att bli en våldtäkt med uppsåt?

Jag tar exemplet igen med en kille som upplever sig ha fått samtycke till att slicka en tjej. Hon säger inte ifrån, hon kniper inte ihop benen, hon knuffar inte bort huvudet eller något sådant utan hon ligger tyst och stilla på rygg när han slickar henne. (Vi säger att hon egentligen inte vill men förmår sig inte att säga ifrån eller fysiskt göra något motstånd. Inget våld, hot eller utsatt situation).
Hur ser tidslinjen ut?
När övergår killens uppfattning från att vara legal till att bli oaktsam och till slut bli uppsåtlig?

Det vill säga hur lång tid tar det att övergå från att vara en OK kille till att övergå till att vara en oansvarig kille och därifrån till att bli ett svin som hänsynslöst utnyttjar tjejen för sin egen skull?

Hur känner du? Vad skulle du sätta för tidsintervall?
Varför tror du att det är just dina scenarion som alla måste svara på?
Citera
2026-09-07, 14:35
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jättemånga fall läggs ner pga bristande bevis.

Tänk vad bra det vore om ALLA våldtäkter blev anmälda.

Men då skulle Mr Guzman dåna av pga att de kom med i statistiken.
Citera
2026-09-07, 17:37
Avslutad
Citat:
Tänker att detta kanske är intressant läsning även för dig.

https://www.tfkriminalvard.se/rapporter/ar-sverige-ett-valdtaktsland/

Citat:
Av de genomgångna anmälningarna från 2016 utgjordes runt en fjärdedel av gärningar som visade sig sannolikt inte ha hänt eller inte uppfyllde kriterierna för en våldtäkt. Om Sverige skulle föra statistiken som i de flesta övriga länder skulle alltså en fjärdedel av de registrerade anmälningar försvinna.

25 % är en extremt hög siffra. Och det svartmarkerade exkluderar ''falska anmälningar'' om jag har förstått det rätt, så om man skulle räkna in det också, så blir siffran alltså ännu högre än 25 %.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-09-07 kl. 17:41.
Citera
2026-09-07, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Tänk vad bra det vore om ALLA våldtäkter blev anmälda.

Men då skulle Mr Guzman dåna av pga att de kom med i statistiken.

Har du en uppfattning om hur stor % av alla våldtäkter som anmäls?
Citera
2026-09-07, 18:22
Medlem
Citat:
Är det där din enda kommentar till den texten?
Låt säga att ditt exempel stämmer att en person blivit våldtagen 30 gånger av sin fru. De bor i ett litet samhälle. Anser du att det låter värre om man säger att det har skett 30 våldtäkter här det senaste året eller att man säger att en person har blivit våldtagen här det senaste året? Är det någon skillnad i din värld?

Vad är din kommentar till att en så stor andel som 1/4 av anmälningarna av våldtäkt i Sverige aldrig skulle ha registrerats som anmälning av våldtäkt om Sverige skulle ha använt samma metod som de flesta andra länderna gör att de registreras först när utredningen kommit en bit på vägen?
Anser du fortfarande att 95% av anmälningarna är våldtäkter och läggs ner i brist på bevis?

Så, du vill frisera siffrorna? Du tycker alltså inte att om det skett 30 våldtäkter mellan samma två personer så skall det inte räknas? För att det låter värre för förövaren?

Nej jag anser inte att vi skall ändra sättet vi för statistik på. Varför skulle vi det?
Citera
2026-09-07, 18:23
Medlem
Citat:
Vilket av begreppen tror du är mest centralt i en rättegång?

Om målsägaren säger att ett samtycke gavs på grund av fawning t.ex. vad tycker du bör ha skett innan det för att fawningtillståndet ska vara legitimt som orsak till samtycket?

Varför drabbas någon av fawning?
Citera
2026-09-07, 18:26
Medlem
Citat:
Inga skador eftersom det inte förekommit våld. Vad är det som är så konstigt med det? Ganska logiskt skulle jag vilja påstå.

Jag har förklarat varför jag skrivit ut även de andra två kriterierna i min diskussion med dig/er. Om man inte gör det så kommer det alltid kommentarer om att tjejen varit tvingad eller helt utslagen av alkohol.
Jag vill rätta mig själv lite idet senaste jag skrev för dessa kommentarer har en tendens att komma även fast man skriver att alla 3 kriterierna föreligger.

Då vet vi att du har en ytterst flexibel syn kring det där med att ljuga.

Det krävs en viss personlighet att inte stå för vad man säger. Och som lök på laxen försöka sligra sig när det påvisas svart på vitt.
Citera
2026-09-07, 18:36
Medlem
Citat:
Jag kan säga dig att ingen person skulle kunna sätta på mig mot min vilja om inget våld, hot eller utsatt situation förekommit. Så enkelt är det. Skulle någon tjej/kille få för sig att göra något med mig som jag inte vill skulle jag säga ifrån.
Skulle du kunna bli påsatt utan att våld, hot eller utsatt situation förelegat?

De allra flesta av de här "nya" fallen sker mellan väldigt unga personer, de är oftast bekanta med varandra och inte alltför sällan har de någon form av relation.
Är din förklaring att dessa unga killar med uppsåt tänker att de ska våldta en tjej de känner igen eller har någon form av förhållande med? Att dessa unga killar skiter i tjejerna och bara vill få utlopp för sin sexualitet utan att bry sig ett dugg om dessa tjejer?

Vad är värst enligt dig, en man som ganska grovt misshandlat sin tjej under ett par års tid eller en sexuellt oerfaren kille som inte uppfattat en sexuellt oerfaren tjejs passivitet som att hon ej deltagit frivilligt) ( De har inlett en intim situation och hon har inte sagt nej till något). Den ofrivilliga delen var 30 sekunder lång.?

Fast hotfulla eller utsatta situationer kan ju inte ha förekommit om inga fysiska skador kan påvisas.

Med andra ord har du dubbla måttstockar även där. Du kan inte bli våldtagen utan en hotfull eller utsatt situation föreligger. Men när andra (påvisade riktiga fall) blir våldtagna under en hotfull situation (inlåst med sin förövare) eller en usatt situation (däckad av berusning) så ursäktas det av dig.

Nej, jag tror inte de planerat i förväg att ikväll skall jag våldta någon. Men de har uppenbarligen inte brytt sig om att försäkra sig om samtycke. Alternarivt inte tagit ett verbalt eller fysiskt nej.

Återigen ett ytterst verklighetsfrånvänt scenario från dig. Relevans? Våld i nära relation bör staffas håt. Även våldtäkt bör straffas hårt.

Och ja, jag anser även att vi skall ha konsekutiva straff.
Citera
2026-09-07, 19:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Varför drabbas någon av fawning?

Jadu när man läst FUP:ar så undrar man ju. Det är därför jag frågat o frågat i tråden men får inga svar.

Du älskar ju Visbyfallet. Varför blev den tjejen plötsligt så rädd så att hon lät sig våldtas?

Tänk på att det du skriver som förklaring ska hålla när man läser FUP!!!!
Citera
2026-09-07, 19:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Då vet vi att du har en ytterst flexibel syn kring det där med att ljuga.

Det krävs en viss personlighet att inte stå för vad man säger. Och som lök på laxen försöka sligra sig när det påvisas svart på vitt.

Jag ljuger ingenting. Har aldrig skrivit att det funnits några skador. Jag har ju bett dig visa inlägget där jag skrivit att det fanns skador många gånger men du har inte visat det ännu.
Citera
2026-09-07, 19:45
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Har du en uppfattning om hur stor % av alla våldtäkter som anmäls?

Uppskattningsvis anmäls 10-20% av alla våldtäkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in