Citat:
Jo det stämmer att det är ett nätverk som finns lite överallt I samhället och precis som du säger så kan personer inom detta nätverk arbeta inom sjukvården eller inom kyrkan.
Men vad jag har försökt lista ut är om detta nätverk har gemensam politiska åsikter eller religiösa? Det måste finnas något som dom har gemensamt? Eftersom alla nätverk har något som binder dem samman till exempel som knarklangar nätverk pedofil nätverk eller scientologi nätverk.
Det kan vara svårt att motivera och engagera ett sådant stort nätverk om dom inte har något som helst gemensamt eller ska vi säga gemensamma intressen.
Finns det ett intresse bland deltagarna så hittar dom nog ett sätt att finansiera men det är helt klart ju mera avancerad gang stalking desto dyrare blir det.
Så för eller senare så inser man att det skulle inte vara möjligt om dom inte finansierades av någon med väldigt mycket pengar staten eller stora företag.
Så därför har jag kommit till slutsatsen att det måste vara så att dom är vänster liberala och att gang stalking finansieras precis på samma sätt och av samma personer som gay pride.
När man träffar på så kallade gang stalkers så brukar dom ofta vara väldigt vänster liberal och håller med om allt som skrivs i mainstream media har ännu inte träffat en enda gang stalker som skulle vara konservativ eller någon annan politisk åsikt än just vänster.
Men vad jag har försökt lista ut är om detta nätverk har gemensam politiska åsikter eller religiösa? Det måste finnas något som dom har gemensamt? Eftersom alla nätverk har något som binder dem samman till exempel som knarklangar nätverk pedofil nätverk eller scientologi nätverk.
Det kan vara svårt att motivera och engagera ett sådant stort nätverk om dom inte har något som helst gemensamt eller ska vi säga gemensamma intressen.
Finns det ett intresse bland deltagarna så hittar dom nog ett sätt att finansiera men det är helt klart ju mera avancerad gang stalking desto dyrare blir det.
Så för eller senare så inser man att det skulle inte vara möjligt om dom inte finansierades av någon med väldigt mycket pengar staten eller stora företag.
Så därför har jag kommit till slutsatsen att det måste vara så att dom är vänster liberala och att gang stalking finansieras precis på samma sätt och av samma personer som gay pride.
När man träffar på så kallade gang stalkers så brukar dom ofta vara väldigt vänster liberal och håller med om allt som skrivs i mainstream media har ännu inte träffat en enda gang stalker som skulle vara konservativ eller någon annan politisk åsikt än just vänster.
Jag håller med dig om en sak: om ett större och mer avancerat nätverk existerar så kräver det resurser. Men jag tycker inte att slutsatsen “därför måste det vara vänsterliberalt och finansieras av samma personer som Pride” följer av det. Där saknas fortfarande ett steg i bevisningen.
I David Lawsons Cause Stalking-modell är det snarare själva nätverket, infrastrukturen och den lokala “cause” som binder samman deltagarna. Olika människor kan ha helt olika politik, religion och personliga motiv. En konservativ kan delta därför att han tror att målet är kriminellt. En vänsterperson kan tro att personen är extremist. En kristen kan tro att han skyddar någon. En säkerhetsanställd kan tro att han bara utför en arbetsuppgift. De behöver alltså inte dela samma ideologi – de behöver bara acceptera den berättelse som motiverar just deras lilla del.
Det gemensamma kan istället vara betydligt mer praktiskt:
- tillgång till information eller vissa miljöer,
- arbete inom säkerhet, myndigheter, vård, fastighet, transport osv,
- pengar, tjänster, status eller andra fördelar,
- grupplojalitet och personliga kontakter,
- att någon auktoritet säger att personen behöver “hållas under uppsikt”,
- eller helt enkelt att de fått en negativ och kanske falsk bild av målet.
Och finansieringen behöver inte heller innebära att varje deltagare får ett kuvert med kontanter. Om människor redan är anställda och infrastrukturen redan finns kan mycket döljas inom ordinarie verksamhet, säkerhet, konsultarbete, administration, informationsinhämtning eller andra legitima budgetposter. Om sådant missbruk faktiskt sker är just det en betydligt rimligare mekanism att undersöka än att börja med antagandet att en viss politisk rörelse finansierar allt.
Det viktiga är därför att inte låta GS-diskussionen själv bli manipulerad till vänster mot höger, kristna mot ateister eller någon annan kulturkrigskonflikt. Om Lawson-modellen alls har bäring är sådana motsättningar snarare något som kan utnyttjas för rekrytering.
Så jag skulle säga: leta efter strukturen, incitamenten, pengarna och informationsflödet – inte efter en gemensam politisk identitet hos alla på gatunivå. Om samma nätverk verkligen sträcker sig genom olika delar av samhället är det fullt möjligt att deltagarna själva tycker helt olika om politik...