2026-09-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigTI
Jag har redan svarat på den frågan i samma inlägg där du citerar. Hur är din läsförmåga eller låtsas du vara okunnig/ignorant? Om du är intellektuellt obegåvad ber jag om ursäkt.

Men du nedan icke svar?

Citat:
... Näslund kan ha överdrivit, dragit felaktiga slutsatser, blandat fakta med spekulation eller haft ett eget intresse av att driva en viss berättelse eftersom den stödjer hans forskning och verksamhet. ....

Så ljög han eller trodde han själv på vad han sa? Jag är helt övertygad om att han uppriktigt tror att på det han påstår - vilket betyder att han lider av vanföreställningar.
Citera
2026-09-07, 23:41
Medlem
Citat:
.... Det är fortfarande en hypotes...

No shit... ingen progress mao?

Citat:
.... Vänta i max TVÅ år. Sådana underrättelseoperationer som använder civila kan inte hållas hemliga ...

Väntar med spänning, bara 6 månader kvar.

Ovan är ju såklart bara ironi, ingen utanför er lilla ekokammare tror att ni någonsin kommer att kunna komma med något konkret. Du kommer att fortsätta med ditt svammel i många, många år.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-07 kl. 23:44.
Citera
2026-09-07, 23:51
Medlem
RiktigTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men du nedan icke svar?

Så ljög han eller trodde han själv på vad han sa? Jag är helt övertygad om att han uppriktigt tror att på det han påstår - vilket betyder att han lider av vanföreställningar.

Citat:
No shit... ingen progress mao?

Väntar med spänning, bara 6 månader kvar.

Ovan är ju såklart bara ironi, ingen utanför er lilla ekokammare tror att ni någonsin kommer att kunna komma med något konkret.

Du blandar ihop ”jag vet inte exakt varför Näslund sa det han sa” med att jag skulle försvara hans påstående som sant. Jag har redan gett flera möjliga förklaringar: han kan ha trott på sin egen tolkning, dragit fel slutsatser, överdrivit eller haft ett eget intresse av att driva en viss berättelse. Utan oberoende bevis går det inte att avgöra vilket. Det är betydligt mer intellektuellt hederligt än ditt standardsvar: ”paranoida vanföreställningar”.

Och ja, självklart är resonemanget om ett modernt GS-system en hypotes. Hela poängen är att försöka formulera en modell som sedan kan jämföras med faktisk bevisning. Att kalla något hypotes är inte ett misslyckande – det är precis så man undviker att låtsas veta mer än man gör.

Angående civila och hemliga underrättelseoperationer: där behöver vi inte ens spekulera om principen. Historiskt har COINTELPRO, Zersetzung och olika informantprogram fungerat genom compartmentalization. Civila, informanter och lokala aktörer kunde känna till sin egen uppgift utan att känna till hela operationens struktur eller slutmål. Hemligheten består alltså inte i att tusentals personer känner till samma kompletta plan och aldrig pratar, utan i att informationen delas upp.

Det är också exakt därför jag tog upp Lawson, Rich och nu Radlow. Deras modeller skiljer sig åt, men alla återkommer till samma grundproblem: målpersonen ser effekterna på gatunivå, medan orsak, informationsflöde och högre struktur är mycket svårare att fastställa.

Organiserad stalking är redan blivit publikt via publicerade Epstein-filer (2025) och eBay-rättegångsresultat (2026) så nu är allmänheten medveten att sådant sker och i syfte att psyka oskyldiga i hemlighet.. Inte minst att det skedde i 2000-2020 i Scientologikyrkan och dess Fair Game-trakasserier vilket också avslöjats gång på gång.. Hemligheter kommer ut när informationen från offer blir trovärdigt och vi är påväg dit oavsett hur mycket GS-programmet försöker bedra och lägga etiketter på GS-offer som mental sjuka till följd av trakasserier..
Senast redigerad av RiktigTI 2026-09-08 kl. 00:07.
Citera
2026-09-07, 23:54
Medlem
Citat:
Om jag ska dra min bästa spekulation utifrån allt material jag läst – Rich, Lawson, Bailey, Forwood, Gunderson och nu även Jeremy Radlow ....

LoL, sökte lite på Jeremy Radlow och en AI gav mig svaret

Citat:
Om du läser om Jeremy Radlow för att du själv går igenom en period av stark stress, oro eller en känsla av att vara förföljd, är det viktigt att veta att det finns trygg, konfidentiell hjälp. Du kan vända dig till 1177 Vårdguiden

Ni jobbar verkligen i en kraftig uppförsbacke, inte ens en AI tar er på allvar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-07 kl. 23:56.
Citera
2026-09-08, 00:00
Medlem
RiktigTIs avatar
Citat:
LoL, sökte lite på Jeremy Radlow och en AI gav mig svaret

Ni jobbar verkligen i en kraftig uppförsbacke, inte ens en AI tar er på allvar.

Du använder AI som en inkompetent 70-årig. Jag kan få ett AI att förklara hur Flat Earth-teorin är sant. Din kommentarer visar att du har absolut inget att komma med.
Citera
2026-09-08, 00:04
Medlem
Citat:
Du använder AI som en inkompetent 70-årig. Jag kan få ett AI att förklara hur Flat Earth-teorin är sant. Din kommentarer visar att du har absolut inget att komma med.

Jag tyckte det var hysteriskt roligt att AI'n uppmanade mig att kontakta vården. Och det är ju faktiskt en väldigt bra uppmaning.
Citera
2026-09-08, 02:37
Medlem
Mike89s avatar
Citat:

Du har fortfarande inte förklarat på vilket sätt "du är bättre än mig" som du skrev förut

Du har avslöjat dig som en fake t.i som kopierar mig.

Jag dök upp före dig som svensk t.i
Rekommenderar kostillskott
kommenterar på "roca" videon
tar upp Chuck Langenberg

du börjar kopiera det sen.

Tydligt att vad du gör är att kopiera mig och attackare mig för att jag är en äkta t.i och du är falsk som jobbar åt programmet.

Ska du inte kopiera mig lite till och försöka spela ledare medans du gömmer dig bakom anonymitet.
Citera
2026-09-08, 13:41
Medlem
RiktigTIs avatar
Citat:
Om jag ska dra min bästa spekulation utifrån allt material jag läst – Rich, Lawson, Bailey, Forwood, Gunderson och nu även Jeremy Radlow – så tror jag inte att GS behöver ha ett enda motiv eller styras av ett enda globalt program.

Det mer plausibla är att liknande metoder kan användas av olika aktörer för olika syften: övervakning, ryktesspridning, social isolering, provokation, workplace mobbing, informationsinhämtning, beteendepåverkan och perceptionsstyrning. I vissa fall kan motivet vara konkret hämnd eller kontroll, medan andra fall snarare kan handla om att neutralisera, profilera eller förändra en person som någon redan har klassificerat som ett problem.

Radlow tillför dessutom en viktig dimension: det motiv som målpersonen själv tror ligger bakom behöver inte vara det verkliga motivet. Hela processen kan enligt hans modell byggas så att målet själv leds mot fel förklaring.

Jag skulle därför rangordna de mest plausibla funktionerna ungefär så här:
  1. Kontroll och neutralisering. Någon klassificeras som ett problem, riskmoment, visselblåsare, besvärlig anställd eller annan ”oönskad” person. Målet behöver inte vara att fängsla eller fysiskt eliminera personen. Det kan räcka att göra honom mindre effektiv, mindre trovärdig, mer isolerad eller mer följsam.
  2. Repressalie och hämnd. Det dokumenterade eBay-fallet visar att personer med makt faktiskt kan mobilisera professionella säkerhetsresurser mot människor som anses skada deras intressen eller rykte. Offret behöver alltså inte vara ett hot mot staten eller någon viktig dissident. Det kan räcka att någon med resurser bestämmer att personen är ett problem.
  3. Social disciplinering och beteendemodifikation. Rich, Lawson, Bailey och Forwood återkommer till modeller där den sammanlagda pressen kan få personen att ändra beteende. Social utfrysning, försvårade relationer, återkommande motgångar, provokationer och stimuli kan i praktiken skapa en enkel inlärningsmekanism: gör X och trycket ökar, gör Y och trycket minskar.
  4. Perceptionsstyrning och falsk attribution. Här tycker jag Radlow är särskilt intressant. Han beskriver hur ett mål kan få en mycket trovärdig men potentiellt falsk förklaring till varför allt började. Det kan vara ett bråk med en granne, ett ex, ett ekonomiskt intresse, ett jobb, en kriminell grupp, polis eller någon person man råkat förolämpa. Konflikten behöver inte ens vara påhittad – poängen är att någon annan kan använda den som cover story och få målet att rikta all uppmärksamhet åt fel håll.
  5. Sensitization och attention capture. Radlow beskriver en process där målet gradvis lär sig att lägga stor betydelse vid vissa människor, föremål, ljud, bilar, kommentarer eller sammanträffanden. När personen väl blivit sensitized börjar mycket av uppmärksamheten automatiskt gå åt till att analysera omgivningen. Då kan själva sökandet efter mönster bli en del av den psykologiska effekten.
  6. Informationsinhämtning och riskprofilering. En person kan först hamna under legitim, halvlegitim eller informell observation. Problemet uppstår om informationen sedan används utanför sitt ursprungliga syfte, sprids vidare eller kombineras med social manipulation.
  7. Diskreditering genom reaktion. Detta är enligt mig en av de mest centrala mekanismerna. Om man först provocerar någon, skapar stress och gör personen hypervaksam kan starka reaktioner senare användas för att styrka den ursprungliga etiketten: aggressiv, paranoid, instabil eller besatt.
  8. Institutionellt egenintresse. System som får resurser för att hitta risker och problem har potentiellt ett incitament att fortsätta hitta risker och problem. Säkerhet, underrättelse, riskhantering, forskning, social intervention och privata säkerhetstjänster är verkliga verksamheter med budgetar och personal. Om sådana strukturer missbrukas kan nya ”problem” samtidigt skapa mer arbete och motivera fortsatt verksamhet.
  9. Gruppdynamik och moralisk legitimering. Lawson är särskilt relevant här. Deltagarna behöver inte dela samma politik eller ens samma berättelse. En kan få höra att målet är kriminellt, en annan extremistiskt, en tredje psykiskt instabil och en fjärde bara att personen ”behöver hållas under uppsikt”. Det viktiga är att varje deltagare får en förklaring som gör den egna lilla handlingen legitim.
  10. Status, tillhörighet och maktkänsla. En del människor kan fortsätta eftersom deltagandet ger social tillhörighet, status, förmåner, spänning eller känslan av att vara insider och arbeta för något större.

Radlow förändrar dock hur jag ser på själva kärnmekanismen.

Om hans psykologiska modell har någon relevans behöver GS inte bara försöka påverka vad du gör. Systemet kan försöka påverka vad du tror händer.

Det är en mycket större skillnad än det först låter som.

En person hamnar i konflikt med någon. Kort därefter börjar märkliga saker inträffa. Personen antar naturligt att konflikten förklarar allt som följer. Sedan dyker fler händelser upp som verkar bekräfta samma teori.

Till slut kan hela modellen bli självförstärkande:

konflikt eller cover story → misstanke → sensitization → uppmärksamhetsfångst → fler tolkade samband → stress → hypervigilans → reaktion → diskreditering

Radlow jämför processen med ett trolleritrick. Magikern får dig att titta exakt där han vill att du ska titta, medan den viktiga mekanismen finns någon annanstans. På samma sätt kan målpersonen bli helt upptagen av frågan ”vilka är dessa människor?” eller ”hur kommunicerar de?” när den viktigare frågan egentligen kan vara vem tjänar på att jag tror att just dessa personer ligger bakom?

Det är också därför man måste vara försiktig med att börja fotografera varenda bil, kartlägga varenda granne eller bestämma att alla som beter sig märkligt tillhör samma organisation. Radlow menar uttryckligen att den typen av jakt kan bli en del av fällan eftersom målpersonen då själv bygger vidare på den verklighetsmodell som först planterats.

Det betyder inte att alla observerade händelser är inbillning. Det intressanta i Radlows resonemang är snarare motsatsen: vissa verkliga och avsiktliga händelser kan användas för att få personen att börja övertolka även sådant som inte är arrangerat.

Några verkliga provokationer kan alltså potentiellt skapa hundratals senare associationer.

Därmed blir systemet extremt kostnadseffektivt.

Man behöver inte kontrollera hela världen runt målpersonen. Man behöver bara påverka tillräckligt mycket av den för att få målpersonen att börja uppleva resten genom samma filter.

Disinformation blir då en central del av modellen.

Radlow menar att targets själva kan bli en del av ett informationssystem som diskrediterar ämnet. Personen söker desperat efter en förklaring och hittar material som ser auktoritativt ut, extrema tekniska teorier, övernaturliga förklaringar eller grupper som skyller allt på en viss religion, politisk sida eller folkgrupp.

Targets börjar sedan sprida materialet vidare eftersom det känns som bekräftelse.

Resultatet kan bli att verkliga och dokumenterbara frågor – stalking, workplace mobbing, smear campaigns, övervakning, sabotage eller maktmissbruk – blandas ihop med påståenden som inte går att styrka.

Då diskrediterar nätverket nästan sig självt.

Och detta skulle kunna vara en av de mest effektiva delarna av en sådan psykologisk operation: målet behöver inte bara diskrediteras utifrån. Det kan gradvis ledas till att diskreditera sig självt.

Min huvudhypotes blir därför något bredare än tidigare.

GS, i den mest plausibla modellen, skulle kunna fungera som ett informellt eller halvformaliserat system för social kontroll och psykologisk neutralisering, där en person först klassificeras som ett problem och därefter utsätts för en blandning av verklig social press, informationspåverkan, negativ stämpling, provokation och perceptionsstyrning.

Syftet behöver inte alltid vara att ”förstöra personen”. Det kan lika gärna vara att styra, begränsa, isolera, diskreditera eller göra personen mer förutsägbar.

Personer med redan existerande sårbarheter skulle dessutom vara särskilt utsatta i en sådan modell. Missbrukshistorik, ekonomiska problem, psykiatrikontakt, sociala konflikter eller andra svårigheter kan både användas i en negativ berättelse och göra det enklare för omgivningen att avfärda personens protester.

Det skapar en ännu större feedback-loop:

etikett → övervakning/social press → sensitization → stress → tolkning → provokation → stark reaktion → reaktionen används som bevis för etiketten → djupare intervention och diskreditering

Och samtidigt kan ett parallellt informationsspår pågå:

verklig händelse → falsk attribution → målpersonen jagar fel aktör → extrema förklaringar introduceras → målpersonen sprider dem → trovärdigheten minskar → den verkliga strukturen blir ännu svårare att undersöka

Så om jag ska sammanfatta min bästa spekulation idag:

Den mest realistiska kärnan i GS är inte nödvändigtvis en allsmäktig organisation som kontrollerar varje människa runt ett target. Det kan snarare handla om missbruk av redan existerande säkerhets-, sociala och informella nätverk kombinerat med psykologiska metoder som styr targetens uppmärksamhet, reaktioner och tolkningar. Målet blir då både socialt manipulerat och manipulerat till att själv missförstå vem som ligger bakom och varför.

Det förklarar samtidigt tre av GS-fenomenets märkligaste egenskaper: varför olika targets kan tro att helt olika grupper ligger bakom, varför deltagare på låg nivå inte behöver känna till någon större agenda och varför targetens egen reaktion blir så central.

Det är fortfarande en hypotes...

Vad tycker ni?
Citera
2026-09-08, 15:18
Medlem
Citat:
Vad tycker ni?

Vad jag tycker vill du inte veta. Jeremy Radlow var själv en TI och hade troligtvis en skev verklighetsuppfattning och hade svårt att hålla isär fantasi och verklighet. Så man ska självklart inte lägga någon som helt vikt vid hans påhittade och ovetenskapliga hypoteser. Finns det inga publicerade vetenskapliga artiklar du kan hänvisa till?

Och om du är ute efter åsikter från dina olycksbröder i tråden så är jag väldigt övertygad om din text är för lång, för svår, för flummig och alldeles för akademisk för dem. Din målgrupp kan knappt stava och har nog svårt att orka läsa mer än 100 tecken, det är inga psykologistudenter du vänder dig till så du bör nog skippa alltför mycket av uttryck som "plausibla modellen", "psykologisk neutralisering" och "perceptionsstyrning"
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-08 kl. 15:39.
Citera
2026-09-08, 16:41
Medlem
RiktigTIs avatar
Citat:
Vad jag tycker vill du inte veta. Jeremy Radlow var själv en TI och hade troligtvis en skev verklighetsuppfattning och hade svårt att hålla isär fantasi och verklighet. Så man ska självklart inte lägga någon som helt vikt vid hans påhittade och ovetenskapliga hypoteser. Finns det inga publicerade vetenskapliga artiklar du kan hänvisa till?

Och om du är ute efter åsikter från dina olycksbröder i tråden så är jag väldigt övertygad om din text är för lång, för svår, för flummig och alldeles för akademisk för dem. Din målgrupp kan knappt stava och har nog svårt att orka läsa mer än 100 tecken, det är inga psykologistudenter du vänder dig till så du bör nog skippa alltför mycket av uttryck som "plausibla modellen", "psykologisk neutralisering" och "perceptionsstyrning"

Att Radlow själv identifierade sig som TI gör inte hans modell vetenskapligt bevisad, men det gör den inte automatiskt värdelös heller. Jag har aldrig presenterat honom som någon vetenskaplig auktoritet. Tvärtom skriver han själv att hans förklaring är en tolkning och inte auktoritativ kunskap.

Det jag tycker är intressant är de psykologiska mekanismer han beskriver: false attribution, sensitization, attention capture, provokation, hypervigilans och disinformation. Där finns det gott om etablerad psykologisk forskning kring exempelvis conditioning, threat perception, confirmation bias, social exclusion, mobbing och hur långvarig stress påverkar uppmärksamhet och tolkning. Det är alltså komponenterna jag använder för att bygga en hypotes – inte Radlows mer extrema tekniska slutsatser.

Och det är precis därför jag skiljer på tre saker:
  • vad som är dokumenterat,
  • vad forskningen visar om de psykologiska/sociala mekanismerna,
  • och vad som fortfarande bara är en hypotes om hur GS skulle kunna vara organiserat.

Att säga “Radlow hade skev verklighetsuppfattning, alltså är allt han beskriver ointressant” är samma typ av genväg som jag kritiserat tidigare. En person kan ha fel om den slutliga förklaringen och samtidigt beskriva verkliga psykologiska mekanismer på ett intressant sätt.

Vad gäller längden på mina inlägg: helt fair kritik. Jag skriver långt eftersom jag försöker göra tydligt vad som är fakta, vad som är modell och vad som är spekulation. Jag kan absolut skriva kortare. Men jag tänker inte ersätta resonemang med “han var paranoid, case closed”, för det är just den typen av cirkelargument som gör att diskussionen aldrig kommer vidare.

Radlows huvudtes är att GS-måltavlor är hjärntvättade av olika psykologiska operationer och det till att utföra olika saker som att filma, klaga och göra sig till offer som sedan används för perceptions- och beteendestyrning av måltavlor för X ändamål.

Den som lyssna på Radlow's mest populära podcast om GS: https://zersetzung.org/audio/ayt/TS-465745%20-%20Podcast%2007%20-%202011-05-11%20-%20The%20Program,%20Explained%20-%20AreYouTargeted. com.mp3 från hans hemsida https://zersetzung.org
Senast redigerad av RiktigTI 2026-09-08 kl. 17:29.
Citera
2026-09-08, 19:56
Medlem
Citat:
Jag tycker faktiskt inte att ditt exempel visar att alla måste ha samma ideologiska narrativ. Det visar snarare varför compartmentalization och olika cover stories kan vara användbara.

Om en person på högerkanten får höra “håll koll på honom, han är vänsterextremist”, medan en vänsterperson får höra “håll koll på honom, han är nazist”, så behöver de aldrig träffas och jämföra historier. De kan utföra helt olika små handlingar av helt olika skäl. Det enda som måste vara gemensamt högre upp är vem som är mål och vad man vill uppnå – inte varför varje deltagare tror att målet förtjänar det.

Det ligger faktiskt ganska nära David Lawsons Cause Stalking-modell. Han skiljer mellan orsaken till att ett mål först väljs ut och de berättelser som sedan får vanliga deltagare att fortsätta. Lawson beskriver deltagare som ofta bara har en allmän uppfattning om “saken”, medan lögner om målpersonen, grupptillhörighet och känslan av att göra något legitimt håller verksamheten igång.

Så ditt exempel med “nazist” respektive “knarklangare” behöver inte få systemet att kollapsa. Tvärtom kan olika berättelser vara en fördel eftersom deltagarna då inte har samma information att jämföra. Om de däremot började prata öppet med varandra och upptäckte motstridiga historier skulle det förstås kunna avslöja manipulationen. Därför är de manipulerade till total tystnad och kanske lögn om att andra deltar av andra skäl än enbart det enda, eller att det ändå finns motiv som täcker många grupper som att alla hatar pedofiler.. Eller att det handlar om någon form av mental sjukdom eller så är de bara tillsagda utan motiv men beordrade att delta i en form av "hemlig undersökning" av auktoriteten bakom det.. Exempel: Zersetzung och dess informatörer med tystnadsplikt.

Jag håller däremot med dig om en annan sak: om samma mål verkligen kan följas mellan städer och miljöer skulle det kräva någon form av informationsöverföring ovanför den lokala nivån. Det är en betydligt intressantare fråga än om alla på gatunivå delar samma politiska övertygelse.

Men där måste man också hålla isär modell och bevis. Lawson beskriver en struktur där ledare identifierar mål, information sprids och lokala grupper kan arbeta utifrån olika “causes”. Det är inte samma sak som att vi därmed har bevis för ett rikstäckande svenskt GS-system.

Så jag tror fortfarande att man ska leta efter informationsflödet och strukturen, inte efter en gemensam ideologi hos deltagarna. Om ett sådant nätverk finns är det fullt möjligt att vänster, höger, religiösa och helt opolitiska människor deltar av helt olika skäl utan att förstå den större bilden...

Jo det kan inte bara vara på lokal nivå eftersom många targeted individuals har upplevt att gang stalking följer med dom även om dom flyttar väldigt långt ifrån var dom ursprungligen bodde.

Så det betyder att det frågan om ett väldigt stort nätverk som finns I alla städer och alla länder i alla fall här i västvärlden.

Kan hända att medlemskap i ett sådant nätverk ger dem en slags känsla av att dom har makt eller att dom är med i något väldigt betydelsefullt och mäktigt en sådan känsla kan binda ihop det här nätverket även om dom inte alla har samma religion eller politik.
Citera
2026-09-08, 20:06
Medlem
RiktigTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders43J
Jo det kan inte bara vara på lokal nivå eftersom många targeted individuals har upplevt att gang stalking följer med dom även om dom flyttar väldigt långt ifrån var dom ursprungligen bodde.

Så det betyder att det frågan om ett väldigt stort nätverk som finns I alla städer och alla länder i alla fall här i västvärlden.

Kan hända att medlemskap i ett sådant nätverk ger dem en slags känsla av att dom har makt eller att dom är med i något väldigt betydelsefullt och mäktigt en sådan känsla kan binda ihop det här nätverket även om dom inte alla har samma religion eller politik.

Ja, det är ungefär där jag också hamnar. Om man utgår från berättelser där samma typ av trakasserier uppges fortsätta efter flytt mellan städer eller till och med länder, då räcker inte en ren lokal grannkonflikt som förklaringsmodell. Då måste information på något sätt kunna överföras mellan olika lokala miljöer – förutsatt att observationerna faktiskt hör ihop.

Det är också därför Lawson-modellen är intressant. Han beskriver inte nödvändigtvis ett enda homogent gäng, utan snarare lokala grupper och nätverk som kan dela information, struktur eller arbetssätt. Den lokala deltagaren behöver då inte känna någon i nästa stad. Det kan räcka att information om målpersonen förs vidare till nästa grupp eller nästa kontaktpunkt.

Här kan man också tänka sig redan existerande nätverk som exempel. Frimurare, religiösa samfund, veteran- eller yrkesnätverk, säkerhetsbranschen, community-watch-grupper, politiska miljöer och andra slutna sociala nätverk har redan kontakter över många orter. Det betyder naturligtvis inte att frimurare eller någon annan sådan grupp som helhet bedriver GS. Poängen är snarare att redan existerande nätverk teoretiskt kan användas som infrastruktur eller mellanled av andra aktörer som har ett specifikt mål.

I den modellen är alltså inte frimurare, kyrkor, höger, vänster eller andra grupper nödvändigtvis de ytterst ansvariga. De kan snarare vara sociala nätverk som utnyttjas av personer eller institutioner högre upp som kontrollerar informationen, väljer mål eller skapar den berättelse som får lokala deltagare att agera.

Och myndigheter/stater är särskilt relevanta i en sådan hypotetisk modell eftersom de redan har räckvidd över hela territoriet. Polis, myndigheter, register, säkerhetsfunktioner, internationella samarbeten och olika offentliga system finns i praktiken i varje stad och kommun. En stat behöver alltså inte “bygga ett nätverk” från noll på samma sätt som en privatperson skulle behöva göra.

På internationell nivå finns dessutom samarbete mellan stater, polisorganisationer, underrättelsetjänster, gränskontroll, ambassader, säkerhetsorgan och andra institutioner. Rent kapacitetsmässigt har stater därför resurser att följa, övervaka eller utbyta information om en person över nationsgränser om det finns ett legitimt säkerhets- eller brottsbekämpande skäl.

Det betyder inte att ett sådant system används för GS mot vanliga människor. Men om man diskuterar vilken typ av aktör som faktiskt skulle ha kapacitet att låta övervakning eller informationsflöde följa en person mellan städer och länder, då är stater och större myndighetsstrukturer betydligt mer plausibla än en lokal grupp som på egen hand skulle behöva organisera allt globalt.

Det är också där en modell med flera lager blir relevant:

högre informations-/beslutsnivå → myndighet, säkerhetsstruktur eller annan resursstark aktör → redan existerande nätverk/mellanhänder → lokala kontaktpersoner → lokala deltagare → begränsad information till varje person

Då behöver alltså inte alla känna varandra eller ens förstå samma agenda. Det enda som behöver följa med är målidentiteten, relevant information och någon form av lokal instruktion eller berättelse om varför personen ska observeras eller behandlas på ett visst sätt.

Jag tror också du är inne på något när du nämner känslan av makt och betydelse. Lawson beskriver grupptillhörighet, status, insiderkänsla och upplevelsen av att delta i något viktigt som starka drivkrafter. Det kan mycket väl vara starkare än gemensam ideologi.

Men återigen: kapacitet är inte samma sak som bevis för användning. Att en stat eller myndighet har teknisk och organisatorisk möjlighet att följa någon mellan städer eller länder betyder inte att det sker i ett visst GS-fall.

Det som verkligen skulle flytta frågan framåt vore att hitta själva överföringspunkten: vem förde informationen vidare, genom vilket system eller nätverk, till vem och när?

Det är den länken som skulle kunna skilja en verklig distribuerad struktur från en hypotes om en sådan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in