Citat:
Ursprungligen postat av
Grodde
Jag har under hela mitt snart 40-åriga liv haft en brist på närhet. Haft sex någon enstaka gång och har aldrig haft en flickvän och inte många gånger i mitt liv fått en kram på grund av detta.
Detta tär på mig psykiskt och har gjort under många år. Under perioder i mitt liv lyckas jag förtränga dessa tankar men de kommer alltid tillbaka till mig till slut och då blir depressionen total. Nu är jag inne i en sån där riktig formsvacka där jag tänker att jag bara ska strunta i allt. Sjukanmäla mig till jobbet, äta godis från jag vaknar tills jag går och lägger mig. Varför ska jag ens ta hand om mig eller bry mig om något? I slutet av dagen är man ensam hemma i lägenheten.
Förut tyckte jag om att promenera, se serier och gå på andra event men nu har jag inte lust med något. Allt känns tråkigt och meningslöst. Alla verkar kunna träffa någon utom jag och såhär under sommaren har det känts som värst.
Jag blir inte förvånad över att vi har skolattacker och andra liknande när människor lever som vi gör. Vad spelar det för roll om jag sitter i fängelse egentligen?
Läkare här.
Det du beskriver låter som att du befinner dig i en tydlig psykisk försämring just nu. Det handlar inte bara om att du är ledsen över att vara ensam, utan också om att du har tappat lusten till sådant du tidigare tyckte om, att mycket känns meningslöst och att du börjar tänka att det inte spelar någon roll hur du tar hand om dig själv eller vad konsekvenserna blir. Det behöver bedömas som ett eget problem.
Jag tycker därför att du ska söka vård för detta nu, helst via vårdcentral eller psykiatri, och beskriva situationen lika öppet som du gör här. Depressionen, hopplösheten och förlusten av intresse för sådant du tidigare uppskattat behöver bedömas och behandlas.
Jag reagerar också på det du skriver om skolattacker och att fängelse inte skulle spela någon roll. Det betyder inte automatiskt att du vill skada någon, men när sådana tankar dyker upp behöver man fråga mer konkret om dem. Har du själv tankar eller fantasier om att skada någon? Finns det någon särskild person, plats eller situation du tänker på? Har du funderat på hur du skulle göra, eller är du rädd att du skulle kunna tappa kontrollen? Samma sak gäller om du har tankar på att inte vilja leva eller att skada dig själv.
Om du har konkreta planer på att skada dig själv eller någon annan, eller känner att du inte kan lita på att du kan hålla dig själv eller andra säkra, ska du söka akut hjälp direkt via psykiatrisk akutmottagning eller 112.
Din långvariga brist på närhet och relationer är samtidigt ett verkligt och smärtsamt problem. Det ska inte avfärdas med att du bara behöver ”tänka positivt” eller acceptera ensamheten. Men just nu verkar depressionen göra att problemet växer till slutsatsen att hela livet saknar mening. Därför skulle jag inte försöka lösa frågan om framtida relationer först.
Först behöver du få hjälp att må bättre och få tillbaka lite kraft, intresse och perspektiv.
Och något som är väldigt viktigt nu är att du inte släpper alla rutiner. Om du behöver vara sjukskriven kan det vara rimligt, men att isolera dig helt, vända på dygnet och sluta ta hand om dig riskerar att förvärra måendet ytterligare.
Det här är något jag tycker att du ska ta på allvar, men det är också sådant vården är till för. Du bör söka vård nu, inte vänta tills det blir värre.