2026-09-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Finnar har väl förfan aldrig varit något problem? Risto på parkbänken är harmlös!
Mest lojala folket jag någonsin träffat.

När någon knivmördas i Sverige är det nästan alltid fråga om en finne som är GM, ofta också en finne som är BO
Citera
2026-09-06, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Tack för din berättelse!

Dina farföräldrar och morföräldrar verkar ju ha arbetat hela tiden så var säkert skötsamma. Var det vanligare att alkoholisterna åkte tillbaka tror du?

Var det mest slumpen att båda dina föräldrar är finnar uppvuxna i Sverige eller var det ”uteslutet” för dem att gifta sig med en svensk?

Intressant att du som tredje generationen fortfarande håller på Finland!

Har du bytt namn? Det är ju ofta enda sättet att veta om någon har finsk ursprung. Jag hade aldrig sagt att Jomshof var finne om jag inte visste det. Eller är han halvt svensk kanske i för sig?

Alkoholismen finns kvar i släkt och familj, tydligt. Inte parkbänksalkis och kniven men nästan. Misär sett till familjelivet. Misshandel av fru och barn t.ex. Så visst har jag både sett och hört en del gällande vad alkoholen för med sig om man inte kan hantera den, i synnerhet om man har finska gener. Jag har en del historier...

Så här i efterhand kan man ju eventuellt le lite åt vissa av dom men om man skrapar lite på ytan så är det mest patetiskt och tragiskt. Därav att jag i princip aldrig dricker.

Det var slumpen, som jag förstår det. Varken min mor eller far var ute efter just en finne, vad jag vet. I sådana fall var det nog undermedvetet om jag får gissa.

Vi är alla döpta med svenska förnamn. Efternamnet är bytt, sedan lång tid tillbaka. Dock så är en del av min släkt finlandssvensk så mitt ursprungsefternamn hade gått bra det med, även om det inte är ett -son-namn.
Citera
2026-09-06, 12:41
Medlem
Problemet med finnar brukar försvinna när man lämnat puberteten bakom sig.

Åh, förlåt, trodde vi pratade om acne!

Skämskudde.
Citera
2026-09-06, 12:42
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Alkoholismen finns kvar i släkt och familj, tydligt. Inte parkbänksalkis och kniven men nästan. Misär sett till familjelivet. Misshandel av fru och barn t.ex. Så visst har jag både sett och hört en del gällande vad alkoholen för med sig om man inte kan hantera den, i synnerhet om man har finska gener. Jag har en del historier...

Så här i efterhand kan man ju eventuellt le lite åt vissa av dom men om man skrapar lite på ytan så är det mest patetiskt och tragiskt. Därav att jag i princip aldrig dricker.

Det var slumpen, som jag förstår det. Varken min mor eller far var ute efter just en finne, vad jag vet. I sådana fall var det nog undermedvetet om jag får gissa.

Vi är alla döpta med svenska förnamn. Efternamnet är bytt, sedan lång tid tillbaka. Dock så är en del av min släkt finlandssvensk så mitt ursprungsefternamn hade gått bra det med, även om det inte är ett -son-namn.

Är det vanligare med alkoholism i Finland än i Sverige tror du? Jag har alltid tänkt att det var folk med en viss socioekonomi etc som kom till Sverige och därför var finnar överrepresenterade bland alkoholister.

Varför bytte man från ett finlandssvenskt namn? De namnen går väl inte att urskilja från rikssvenska namn?
Citera
2026-09-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Växte upp i Skåne och träffade aldrig på en enda finne! Varken finnar eller samer finns här.

Jag gick i skola med en hel del finnar i Skåne så nog finns det.
Citera
2026-09-06, 12:54
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det finns flera trådar på FB, som visar att en del svennefjollor ännu under detta millennium efter gammalt mönster fortsätter att odla sina fördomar om finnar. Och hur de projicerar Svärjes problem och sina egna tillkortakommanden på finska invandrare.
Typiskt svennebögar ...

(FB) Invandring av finnar var slutet för Sverige
(FB) Finsktalande finnar ett bra folk? NEJ!
(FB) Rasistiska Finnar!
(FB) Vad tycker ni om finnar?
(FB) Varför hatar Finnar Svenskar?
(FB) Finnar ställer upp i UR Tänk till och svartmålar svenskar som rasister
(FB) Varför hatar finnar oss?
(FB) Det ligger en hel del sanning i att finnar har setts som suputer
(FB) Hur ska vi förhålla oss till Finnar?
(FB) Finnar Fy Fan (Underbara spike, vart tog du egentligen vägen😅?)

Och det finns många fler trådar förutom dessa.

Vi hade inte fel eller hur? bastarder och blandrasliga fjollor har förstört Sverige helt och hållet!
Citera
2026-09-06, 12:55
Medlem
Citat:
Är det vanligare med alkoholism i Finland än i Sverige tror du? Jag har alltid tänkt att det var folk med en viss socioekonomi etc som kom till Sverige och därför var finnar överrepresenterade bland alkoholister.

Varför bytte man från ett finlandssvenskt namn? De namnen går väl inte att urskilja från rikssvenska namn?

Ser jag till mina egna upplevelser: Jag skulle säga att historierna jag hört om släkten som blev kvar i Finland och dom möten jag haft med dom under barndomen, att dom toppar sett till absurditet och story-värde.

Sen om jag får höfta så är jag rätt övertygad om att finnarna har ett generellt mer problematiskt förhållande till alkohol än svenskar. Kan ha att göra med vilka som gränsar till Finland österut.

Dock är ju anekdotisk bevisföring föga värd när man tittar på populationer. Men om jag ser till mig själv och mitt förhållande till alkohol så var jag nästan alltid den som blev mest packad under min ungdomstid. Och jag gillade det. Det var en av anledningarna till att jag senare backade från alkoholen, då jag anade var det barkade. Inte minst med tanke på vad jag sett när jag växte upp.

Namnbytet hade att göra med andra orsaker.
Citera
2026-09-06, 12:56
Medlem
Finnarnas status åkte upp när det kom folkslag som förnedringsrånade ungdomar, lärde ut vad balkongflygning och gängkriminalitet är. Åldringsbrott och välfärdsbrottslighet och en hel hög med analfabeter bidrog väl också antar jag.

Förr var finnen den annorlunda i bygden nu är det hucklet du ser två ögon på för resten är täckt.
Citera
2026-09-06, 12:57
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Båda mina föräldrar kom till Sverige när dom var små. Det var efter kriget, på tidigt 60-tal.

Farfar gick till arbetsförmedlingen i Finland och frågade om jobb men han blev bara utskrattad då frågan i sig var absurd.
Så mina far och morföräldrar skapade sig nya liv i Sverige. Det som kännetecknar deras liv är hårt arbete. Bygga något i ett nytt land från scratch. Och det gick.

Sedan kunde mina föräldrar skapa familj och jag och mina syskon kom till världen. Ingen vet att jag egentligen ser mig som finne, förutom dom närmaste. Mer än att jag håller på Finland i idrott och vill att dom ska komma före Sverige. Men jag går igenom som vilken svensk som helst. Jag talar inte ens finska.

Samtliga som jag har arbetat åt har varit nöjda med min arbetsinsats och vad jag har fått till mig är att finnar har ett gott rykte om sig att arbeta hårt. Ser jag till min släkt så har tame tusan alla arbetat hårt. Jag är den som är latast av alla. Och då har jag jobbat sen jag var i tidiga 20-årsåldern med några uppehåll.

Så om jag talar utifrån min egen situation och mina syskons så är vi så väldigt integrerade att ingen ens funderar på att vi är finnar. Vi är tredje generationens invandrare och smälter in i samhället.

Det innebär trots allt att ni rent statistiskt haft alkoholism i närmaste familj och/eller släkt, och att flera ur ert finska nätverk "inte spottat i glaset" - eller är ni undantaget som bekräftar regeln?

Citat:
Under min uppväxt var det ett stort problem med invandringen från Finland i Sverige. Parkbänkarna var fulla med finska alkoholister, skolor med många finnar hade dåligt rykte p.g.a. dåliga skolresultat och våld (givetvis på en annan nivå än dagens Sverige dock). Man träffade ofta på finnar som knappt kunde svenska, ibland arbetade de i någon industri, ibland gick de på socialbidrag eller var förtidspensionerade. Finnar hade generellt sett ett väldigt dåligt rykte och Finland sågs på som ett efterblivet och fattigt land (bilden av Finland formades av invandrarna i Sverige, knappt någon svensk hade varit i Finland, mer än möjligtvis någon kryssning till Åland eller Helsingfors).

Någon gång på sent 90-tal/tidigt 2000-tal ändrades saker successivt. Idag upplever nog få att finnar skulle vara ett större problem i Sverige.

Vad har hänt? Har ”problem-finnarna” dött och deras barn anpassat sig till Sverige? Flyttade många hem när det var dags för pension eftersom de aldrig lyckades integrera sig (och tog barnen med sig)? Med tanke på hur stor invandringen var från Finland tycker jag det är ganska sällan man stöter på folk med finska efternamn, är det vanligt att de bytt namn, som t.ex. politikern Rikard Jomshof?

Självklart var inte alla, eller kanske ens de flesta, finnar ett problem men många var det. Gällande invandringen av finlandssvenskar under samma period var det av naturliga skäl aldrig ett problem.

Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Jag gissar att när finländarna kom i stora populationer till Sverige så var det av orsaken att Sverige hade en mycket mer välfungerande industri tack vare att vi inte bombats sönder och samman i andra världskriget. Finland hade däremot gått igenom år av krig. De som kom var barn till, och i vissa fall även veteraner från andra världskriget. De levde heller inte det bästa av liv i hemlandet, och sökte sig till Sverige för att skapa sig en bättre tillvaro. Det var alltså inte främst högutbildad medelklass som hade ett stabilt liv som kom hit, utan snarare folk ur arbetarklassen. Således var det ett mer oborstat klientel som bosatte sig i Sverige, och det har bidragit till att finländare har ryktet om sig att vara alkoholiserade knivmördare här.

I dagens läge är Finland ett lika högteknologiskt land som Sverige. Det finns givetvis våldsamma alkoholister kvar, men de har inget skäl att bosätta sig här.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det finns flera trådar på FB, som visar att en del svennefjollor ännu under detta millennium efter gammalt mönster fortsätter att odla sina fördomar om finnar. Och hur de projicerar Svärjes problem och sina egna tillkortakommanden på finska invandrare.
Typiskt svennebögar ...

(FB) Invandring av finnar var slutet för Sverige
(FB) Finsktalande finnar ett bra folk? NEJ!
(FB) Rasistiska Finnar!
(FB) Vad tycker ni om finnar?
(FB) Varför hatar Finnar Svenskar?
(FB) Finnar ställer upp i UR Tänk till och svartmålar svenskar som rasister
(FB) Varför hatar finnar oss?
(FB) Det ligger en hel del sanning i att finnar har setts som suputer
(FB) Hur ska vi förhålla oss till Finnar?
(FB) Finnar Fy Fan (Underbara spike, vart tog du egentligen vägen😅?)

Och det finns många fler trådar förutom dessa.

Citat:
Jag menar förstås inte att finnarna var ett lika stort problem som efterföljande invandrargrupper men visst sjutton är alkoholmissbruk, våld och dålig svenska ett problem!

Citat:
Håller helt med! Invandrargrupper är sällan representativa för landet de kommer ifrån (vare sig nu eller då). Hörde från någon som själv hade finsk bakgrund att finländsk invandring efter kriget bestod av tre grupper:
1. Akademiker, oftast med svenska som modersmål.
2. Skötsamma finsktalande arbetare.
3. De som hade lärt sig att Sverige hade socialbidrag.

Invandringen till Finland har rigorös vetenskaplig kartläggning.

1. Finland har kulturellt haft än värre relation till alkohol än Sverige, och alkoholism har räknats som en folksjukdom. Särskilt allvarligt var det under 60-talet när många finnar från lägre socialgrupp arbetskraftsinvandrade till Sverige pga att Finland hade hög arbetslöshet.

2. Finnarna kom snabbt in i den tunga industrin som skrek efter arbetskraft, där finnarna gjorde sig kända för att arbeta hårt.

3. Finnarna centrerades till Sveriges bruksorter vilket innebär att långt ifrån alla svenskar har erfarenhet av första generationens finska invandrare och vilka problem de tog med sig. Göteborg, Stockholmsområdet Mälardalen och Bergslagen hade den största koncentrationen av finnar. Norra Sverige har flera hundra års erfarenhet av finsk invandring och där har tom finnarna varit i majoritet på flera arbetsplatser. Det innebär att man än idag kan träffa på svenskar i norr som använder finska fraser och kan lättare konversation på finska.

4. De finnar som kom under 60-70 talet hade i hög grad alkoholproblem. Det är en grupp som är överrepresenterad när det gäller självmord (Finland har legat högt i självmordsfrekvens) samt tidig död pga alkoholskador. Deras barn, dvs barnen som föddes på 60-70 talet i Sverige har så klart också i högre grad ärvt alkoholismen och tillhörande problematik med alkoholskador, misslyckad skolgång och kriminalitet.

5. Finnarna är å andra sidan kulturellt syskon och bröder så de har smält bra in i Sverige oavsett problematik. Hade jag kunnat välja så hade jag hellre fortsatt se invandring av finnar istället för människor från MENA.
Citera
2026-09-06, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
När andra blev ett större problem? Jo man minns ju att finnar var ett problem. De hade alltid kniv på sig så var farliga ena.

Det här är anledningen.

Finnar och andra närliggande folk slutade anses vara ett problem med massinvandringen från tredje världen och MENA. Det går helt enkelt inte att jämföra problemen med finnarna med vad dessa folk bär med sig, det är två helt olika världar.

Sedan har vi ju såklart också skillnaden där man faktiskt får säga att finnar är ett problem helt utan motstånd för det anses inte rasistiskt.
Citera
2026-09-06, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Det innebär trots allt att ni rent statistiskt haft alkoholism i närmaste familj och/eller släkt, och att flera ur ert finska nätverk "inte spottat i glaset" - eller är ni undantaget som bekräftar regeln?

Jag förstår inte riktigt frågan, kan du utveckla? Svarar gärna.
Senast redigerad av villnihaflum 2026-09-06 kl. 13:03.
Citera
2026-09-06, 13:01
Medlem
Citat:
Under min uppväxt var det ett stort problem med invandringen från Finland i Sverige. Parkbänkarna var fulla med finska alkoholister, skolor med många finnar hade dåligt rykte p.g.a. dåliga skolresultat och våld (givetvis på en annan nivå än dagens Sverige dock). Man träffade ofta på finnar som knappt kunde svenska, ibland arbetade de i någon industri, ibland gick de på socialbidrag eller var förtidspensionerade. Finnar hade generellt sett ett väldigt dåligt rykte och Finland sågs på som ett efterblivet och fattigt land (bilden av Finland formades av invandrarna i Sverige, knappt någon svensk hade varit i Finland, mer än möjligtvis någon kryssning till Åland eller Helsingfors).

Någon gång på sent 90-tal/tidigt 2000-tal ändrades saker successivt. Idag upplever nog få att finnar skulle vara ett större problem i Sverige.

Vad har hänt? Har ”problem-finnarna” dött och deras barn anpassat sig till Sverige? Flyttade många hem när det var dags för pension eftersom de aldrig lyckades integrera sig (och tog barnen med sig)? Med tanke på hur stor invandringen var från Finland tycker jag det är ganska sällan man stöter på folk med finska efternamn, är det vanligt att de bytt namn, som t.ex. politikern Rikard Jomshof?

Självklart var inte alla, eller kanske ens de flesta, finnar ett problem men många var det. Gällande invandringen av finlandssvenskar under samma period var det av naturliga skäl aldrig ett problem.

Den finländska välfärdsstaten och ekonomin kom ifatt och gick i vissa avseenden om den svenska, vilket raderade den gamla stämpeln av Finland som "efterblivet". Sammanfattningsvis handlar utvecklingen om att den första generationen åldrades eller flyttade hem, medan andra och tredje generationen helt assimilerades i det svenska samhället samtidigt som synen på Finland förändrades i grunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in