2026-07-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ntovbg
Som x12 säger så är det troligen de bilarna som inte är autonoma som ställer till en det en hel del.
Får mig att fundera på hur mycket man kan "jävlas" med en autonom bil om man kör en äldre, för låt oss vara ärliga, det kommer att hända.
Tror också så
Citera
2026-07-01, 22:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Var huset gjort av papp? Annars behöver väl bilen bra fart för att bränna rakt fram n i ett hus och döda någon innuti? Föraren av bilen bör ha haft gott om.tod att reagera och bromsa, styra undan, stänga av autopilot eller lägga i neutral/back?

Om jag vore bil och såg en husvägg framför mig så skulle jag neka order från föraren.
Citera
2026-07-02, 13:07
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om jag vore bil och såg en husvägg framför mig så skulle jag neka order från föraren.
Fysiken sätter ju lite gränser, går det för fort spelar det ingen roll om den bromsar eller inte, bilen hinner ju inte stanna lik förbannat.
Hade bilen inte blivit påverkad av föraren hade utfallet troligtvis inte varit det samma. Dessutom så verkar det ju som att Autopilot varit aktiverad, det är en funktion för adaptiv farthållning och för att följa vägen när den svänger, har väldigt lite med FSD att göra.
Citera
2026-07-19, 13:38
Medlem
För alla som tror att Tesla FSD inte kommer att fungera i svenska städer och på svenska motorvägar. Här är en video där en svensk reporter provkör FSD i Köpenhamn. Det är förmodligen det närmaste vi kan komma en svensk testkörning innan FSD blir tillgängligt i Sverige.

Elbilsmagasinet: Tesla FSD provkörd i Köpenhamn av en svensk reporter.
Citera
2026-09-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Planen är de ska vara på vägarna tills 2020. Hur kommer det att påverka våran vardag?

Driverless cars on the streets by 2020
http://www.youtube.com/watch?v=nIJvlyk5AwQ

Volvo
http://www.youtube.com/watch?v=iPVO_v8pVW8
Audi
http://www.youtube.com/watch?v=VHmjfI4Otiw
Nissan
http://www.youtube.com/watch?v=KVUz7v_eWFI

Det tog sex år extra, men det verkar helt klart ha varit värt väntan. Nu hoppas jag bara att EU och svenska myndigheter snart ger klartecken, så att vi kan få dem till svenska städer. Tänk att slippa leta parkeringsplats och behöva äga en egen bil!

Youtube:
My 80-Year-Old Dad Tries Tesla Cybercab
Citera
2026-09-05, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Det tog sex år extra, men det verkar helt klart ha varit värt väntan. Nu hoppas jag bara att EU och svenska myndigheter snart ger klartecken, så att vi kan få dem till svenska städer. Tänk att slippa leta parkeringsplats och behöva äga en egen bil!

Youtube:
My 80-Year-Old Dad Tries Tesla Cybercab

Vi får se vad som händer 6e oktober om det blir en omröstning eller om de skjuter på det igen.
Citera
2026-09-06, 09:14
Medlem
Citat:
Vi får se vad som händer 6e oktober om det blir en omröstning eller om de skjuter på det igen.

Låt säkerhetsdata avgöra. Om uppgifterna stämmer ungefär en fjärdedel så många olyckor per körd kilometer med FSD aktiverat, och 21 rapporterade Tesla Robotaxi-olyckor med två lindriga personskador och inga dödsfall är det lovande.

Jag hoppas på ett positivt besked den 6 oktober. Om tekniken bevisligen minskar risken för dödsfall och allvarliga skador måste det väga tungt för ett godkännande. Nollvisionen borde vara ett argument för säkrare teknik.

Läs mer: Reuters om Teslas europeiska säkerhetsdata för FSD.
Citera
2026-09-06, 10:31
Medlem
PeterNosters avatar
Cybercab premiär:
https://www.youtube.com/watch?v=noalr6NcsVY
Citera
2026-09-06, 11:50
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Vi är inte redo. Det är bäst att fortsätta skjuta på det.

kombinationen med autonoma och mänskliga förare på vägarna samtidigt är inte hållbar. Vad de kommer att göra är att under flera decennier föra en allt mer privatbilistfientlig politik, så att folk gör sig av med sina bilar. När den totala flottan är mindre, kan man börja fundera på ett utbyte mot autonoma. Dock kan ekonomiska kriser och annat sätta käppar i hjulen då fordon behövs för att ekonomin ska flyta.
Citera
2026-09-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Vi är inte redo. Det är bäst att fortsätta skjuta på det.

kombinationen med autonoma och mänskliga förare på vägarna samtidigt är inte hållbar. Vad de kommer att göra är att under flera decennier föra en allt mer privatbilistfientlig politik, så att folk gör sig av med sina bilar. När den totala flottan är mindre, kan man börja fundera på ett utbyte mot autonoma. Dock kan ekonomiska kriser och annat sätta käppar i hjulen då fordon behövs för att ekonomin ska flyta.

Är ju fortfarande ett förarövervakat stöd. Finns ju filhållningsassistans, parkeringsasistans, adaptiv farthållare mm..detta är bara ytterligare ett steg därifrån.

Vad menar du att vi inte är redo för?
Citera
2026-09-06, 12:45
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Vad menar du att vi inte är redo för?

Kombinationen av förarlösa bilar och bilförare på samma gator.
Citera
2026-09-06, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Kombinationen av förarlösa bilar och bilförare på samma gator.

Det omröstningen 6 oktober handlar om är förarövervakad självkörning. Dvs bilen är inte förarlös utan det finns en person i förarsätet som är ansvarig och kan gripa in och köra bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in