2026-09-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Finns det en sådan typ? Det kan väl vara vemsomhelst. Det som talar emot är väl att han inte pucklade på exet som han bråkade med om lägenheten. Hon ringde förvisso polisen, som bedömde hans beteende som "oskönt" men inte brottsligt. Varför slog han inte henne, om han nu var den "typen"?

Men jag håller med om att han verkar vara en ytterst obehaglig, lismande människa. Hoppas på livstid.

Absolut finns en "typ". De flesta som döms för "våld mot kvinnor" har mkt gemensamt om man skrapar på ytan. Handlar mkt om förlorad kontroll, bli bortvald, svartsjuka, kränkthet (vad det nu är) etc. Dålig på att uttrycka sig verbalt, mindervärdeskomplex (tror att det är ngt denna GM lider starkt av gentemot BO + ekonomiskt underläge + sämre utbildning och karriär) ,våld som maktmedel etc.......Inte vilken man som helst som pucklar på sin kvinna.

PS: Vi vet inte om han riktat ngt slag mot tidigare kvinna. Få anmäler om det inte är grov misshandel.Men visst, den kvinna som blir mördad brukar vara utsatt för tidigare upprepat våld av samme man.
Senast redigerad av nyigemet 2026-09-04 kl. 14:45.
Citera
2026-09-04, 14:15
Medlem
Men ALLVARLIGT! Det är inte många kvinnor som anmäler våld i nära relation. I min bekantskapskrets EN av TIO utsatta. En annan som skulle anmäla blev utskrattad på polisstationen och backade.
Frånvaro av våldshistorik saknas dock inte i detta fall då TN roffade åt sig en lgh han inte hade laglig rätt till. Så kallad EKONOMISK MISSHANDEL. Sedan berättade exet om PSYKISK MISSHANDEL i bodelningen som Domstolen INTE tog någon notis om.

Citat:
Precis, det är det som gör GM så unik, frånvaron av våldshistorik. Att spåra ur på det sättet menar jag är ovanligt, men det händer flera ggr årligen att folk har ihjäl varann på liknande sätt. Om GM varit en sådan kontrollfreak (ja, han är ju förvisso pedant osv., men det kan man vara utan att mörda) så borde det avspeglat sig i brottsregistret när man uppnått den aktningsvärda åldern av 57 år. Det är iaf mer regel än undantag. Jag tycker inte brottet i sig är så anmärkningsvärt som sagt, GM som person är dock det.
Citera
2026-09-04, 14:16
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Du skrev väl att GM inte har historik av våld. Han har ju hotat tex.

Ah, semantik. Jag menade såklart fysiskt våld, alltså den typ av våld som ledde till Å's död.
Citera
2026-09-04, 14:23
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Du skrev väl att GM inte har historik av våld. Han har ju hotat tex.
Det var nog jag som skrev det men jag skrev att han inte hade historik av fysiskt våld men däremot psykiskt våld.
Citera
2026-09-04, 14:24
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Absolut finns en "typ". De flesta som döms för "våld mot kvinnor" har mkt gemensamt om man skrapar på ytan. Handlar mkt om förlorad kontroll, bli bortvald, svartsjuka, kränkthet (vad det nu är) etc. Dålig på att uttrycka sig verbalt, mindervärdeskomplex (tror att det är ngt denna GM har mot BO) våld som maktmedel etc.......Inte vilken man som helst som pucklar på sin kvinna.

PS: Vi vet inte om han riktat ngt slag mot tidigare kvinna. Få anmäler om det inte är grov misshandel.Men visst, den kvinna som blir mördad brukar vara utsatt för tidigare upprepat våld av samme man.

Jo, vi lär ju få se i fupen om han pucklat på sina ex om inte annat. De lär väl inte skräda orden i förhören isf. Det där med mindervärdeskomplex håller jag med om, tror jag lyft det tidigare i tråden.

Sen de som tramsar om psykiskt och ekonomiskt "våld"... Det är såklart obehagligt, men förfan inget man riskerar att dö av. Olyckligt att de lyckats förvränga ordet våld på det viset.
Citera
2026-09-04, 14:28
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuttiotre
Men ALLVARLIGT! Det är inte många kvinnor som anmäler våld i nära relation. I min bekantskapskrets EN av TIO utsatta. En annan som skulle anmäla blev utskrattad på polisstationen och backade.
Frånvaro av våldshistorik saknas dock inte i detta fall då TN roffade åt sig en lgh han inte hade laglig rätt till. Så kallad EKONOMISK MISSHANDEL. Sedan berättade exet om PSYKISK MISSHANDEL i bodelningen som Domstolen INTE tog någon notis om.
Visst har han en historik av de slag du beskriver men inte någon belagd historik av fysiskt våld. Det är ju dock inte helt sällsynt att personer som utövar psykiskt våld övergår till fysiskt våld, speciellt om de upplever att de tappar kontroll över personen de utsätter. Men steget till mord baserat på hans historik och den livssituation vi känner till känns väldigt långt så därav att det upplevs som ovanligt.
Citera
2026-09-04, 14:29
Medlem
notknapparens avatar
Her det framkommit var TN och ÅÅ traffats?

I en bok av Lars Strannegård (rektor på Handleshögskolan) omnämns Magasin III. Han har verkat för att ta in konst i studentmiljön på Handleshögskolan (ta in visualiseringen), och som ett led i det har han samarbetat med Magasin III.

Jag tänker att Magasin III varit lite av ett inneställe för konstintresserade?

Kanske de möttes där?

Där var TN i sin miljö, och kanske kunde få glänsa lite med sina kunskaper och sin status där?

Vilda spekulationer...
Citera
2026-09-04, 14:31
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Jo, vi lär ju få se i fupen om han pucklat på sina ex om inte annat. De lär väl inte skräda orden i förhören isf. Det där med mindervärdeskomplex håller jag med om, tror jag lyft det tidigare i tråden.

Sen de som tramsar om psykiskt och ekonomiskt "våld"... Det är såklart obehagligt, men förfan inget man riskerar att dö av. Olyckligt att de lyckats förvränga ordet våld på det viset.
Psykiskt våld kan vara nog så obehagligt (om än inte likställt med mord) och det är inte helt ovanligt att just det psykiska våldet övergår till ett fysiskt sådant. Men i sak så är det korrekt att han (vad vi vet) inte har någon historik av den typ av våld som kan leda till mord.
Citera
2026-09-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Åklagarmyndigheten
2026-09-03

Framställan om förlängd åtalstid

Misstänkt:
T

Grund: Mord 2026-08-04 på Sollenkroka Ö, Djurö inom Värmdö kommun.

Restriktioner som begärs:
Samsittning, gemensam vistelse, ta emot besök, elektronisk kommunikation, försändelser (brev mm).

Beslut/motivering/kompl uppgifter:
Sedan den förra häktningsförhandlingen har det genomförts bl a ett stort antal vittnesförhör, brottsplatsundersökning och förhör med den misstänkte. Förundersökningen kan dock inte slutföras inom föreskriven tid eftersom det återstår ett flertal utredningsåtgärder; brottsplatsundersökningen pågår alltjämt, ett flertal analysbesked avseende blod/DNA inväntas från NFC, det slutliga dödsfallsutlåtandet ska färdigställas av RMV och ytterligare förhör ska genomföras med den misstänkte. Förlängning begärs därför till den 2 oktober. Det föreligger alltjämt behov av att den misstänkte är ålagd de restriktioner som framgår av framställan. Fortsatt häktning är proportionerlig. För det fallet att en omhäktningsförhandling bokas ut önskar jag närvara via länk [..]

Tack för uppdatering! Märkligt att media inte ligger på, så vanligt är det ju inte med skärgårdsmord.
Citera
2026-09-04, 14:33
Medlem
Nu omhäktas han!
https://www.nvp.se/varmdo/misstankt-skargardsmordare-omhaktas/

Citat:
Den man som misstänks ha mördat sin flickvän på Sollenkroka ö i början av augusti omhäktas. Åtalstiden har även förlängts, efter begäran från åklagaren.
Citera
2026-09-04, 14:34
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Her det framkommit var TN och ÅÅ traffats?

I en bok av Lars Strannegård (rektor på Handleshögskolan) omnämns Magasin III. Han har verkat för att ta in konst i studentmiljön på Handleshögskolan (ta in visualiseringen), och som ett led i det har han samarbetat med Magasin III.

Jag tänker att Magasin III varit lite av ett inneställe för konstintresserade?

Kanske de möttes där?

Där var TN i sin miljö, och kanske kunde få glänsa lite med sina kunskaper och sin status där?

Vilda spekulationer...

Har för mig att det stått i tråden att MIII inte hade någon utställningsverksamhet (i Sverige) längre, de var någon typ av konstförmedling mellan museum eller något.
Citera
2026-09-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuttiotre

Tack för stödet ! Han blev också mkt obehaglig när en kvinna önskade avsluta, vilket är anmärkningsvärt efter kortare nätdejting. Orkar inte leta upp hennes användarnamn här, men hennes upplevelser är i samklang med vad den fd sambon upplevde, om än mkt mildare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in