Citat:
Ursprungligen postat av
Tintin257
Nej, det är en handling som tack och lov de flesta människor aldrig kommer att kunna förstå. Det som gör det extra svårbegripligt är att det rör en människa som till synes är en högst välfungerande människa utan kända missbruksproblem, utan våldshistorik (iallafall vad vi känner till) och i ett relativt sett nytt förhållande. Det är också det som gör att vi (iallafall jag) blir så påverkad av fallet. Vad var det som gjorde att han kunde ta det där fruktansvärda steget.. Hans tidigare visade lättkränkthet har förmodligen stor betydelse här även om det för de flesta människor är ett fullständigt omöjligt steg därifrån till mord.
Jag har egentligen inga problem med att "förstå" att det kan bli så, jag har otaliga ggr sett människor (både män och kvinnor) tappa koncepten fullständigt. Ofta med våldsamt utfall, i bästa fall bara mot materiella ting. Att gå från det till mord är förvisso ett stort steg, men slår det tillräckligt slint så är det inte oöverstigligt. Se på den där tjejen i Värmland som för något år sedan högg ihjäl sitt ex över nån skitsak t.ex.
Det som förvånar mig är gärningsmannen. Att en tidigare skötsam människa har ihjäl någon vid pass 57 års ålder, utan att ha ett våldsamt förflutet, är jävligt udda.