2026-09-04, 09:53
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Efter grundskolan 1985 fanns inte "klassiskt sabbatsår". Man gick vidare till gymnasiet. Skoltrötta, struliga, elever valde en 2 -årig linje, som de hankade sig igenom. Efter det jobbade man några år. Efter att ha "mognat", som det hette då, kom man tillbaks och läste komvux, vilket han ju också gjorde.Studieuppehåll efter 9:an var ytterst ovanligt.
Tack för info, men det ser ju ut som ett uppehåll vilket gör det uppehållet ännu mer intressant. Som någon i tråden nämnt kan det kanske hänga ihop med familjesituationen eller andra personliga problem.
Citera
2026-09-04, 09:59
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Nej, det är en handling som tack och lov de flesta människor aldrig kommer att kunna förstå. Det som gör det extra svårbegripligt är att det rör en människa som till synes är en högst välfungerande människa utan kända missbruksproblem, utan våldshistorik (iallafall vad vi känner till) och i ett relativt sett nytt förhållande. Det är också det som gör att vi (iallafall jag) blir så påverkad av fallet. Vad var det som gjorde att han kunde ta det där fruktansvärda steget.. Hans tidigare visade lättkränkthet har förmodligen stor betydelse här även om det för de flesta människor är ett fullständigt omöjligt steg därifrån till mord.

Jag har egentligen inga problem med att "förstå" att det kan bli så, jag har otaliga ggr sett människor (både män och kvinnor) tappa koncepten fullständigt. Ofta med våldsamt utfall, i bästa fall bara mot materiella ting. Att gå från det till mord är förvisso ett stort steg, men slår det tillräckligt slint så är det inte oöverstigligt. Se på den där tjejen i Värmland som för något år sedan högg ihjäl sitt ex över nån skitsak t.ex.

Det som förvånar mig är gärningsmannen. Att en tidigare skötsam människa har ihjäl någon vid pass 57 års ålder, utan att ha ett våldsamt förflutet, är jävligt udda.
Citera
2026-09-04, 10:02
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Åklagarmyndigheten
2026-09-03

Framställan om förlängd åtalstid

Misstänkt:
T

Grund: Mord 2026-08-04 på Sollenkroka Ö, Djurö inom Värmdö kommun.

Restriktioner som begärs:
Samsittning, gemensam vistelse, ta emot besök, elektronisk kommunikation, försändelser (brev mm).

Beslut/motivering/kompl uppgifter:
Sedan den förra häktningsförhandlingen har det genomförts bl a ett stort antal vittnesförhör, brottsplatsundersökning och förhör med den misstänkte. Förundersökningen kan dock inte slutföras inom föreskriven tid eftersom det återstår ett flertal utredningsåtgärder; brottsplatsundersökningen pågår alltjämt, ett flertal analysbesked avseende blod/DNA inväntas från NFC, det slutliga dödsfallsutlåtandet ska färdigställas av RMV och ytterligare förhör ska genomföras med den misstänkte. Förlängning begärs därför till den 2 oktober. Det föreligger alltjämt behov av att den misstänkte är ålagd de restriktioner som framgår av framställan. Fortsatt häktning är proportionerlig. För det fallet att en omhäktningsförhandling bokas ut önskar jag närvara via länk [..]
Stort tack 🙏 Det var såklart väntat med förlängd åtalstid. Man kan väl inte utläsa något av framställan vilket iofs också var väntat. En fråga; för det fallet att en omhäktningsförhandling bokas ut osv ~ han blev väl häktad till idag tidigare så behövs inte en ny förhandling eller är det något som i princip sker automatiskt vid en åtalsförlängning vid mord?
Citera
2026-09-04, 10:10
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jag har egentligen inga problem med att "förstå" att det kan bli så, jag har otaliga ggr sett människor (både män och kvinnor) tappa koncepten fullständigt. Ofta med våldsamt utfall, i bästa fall bara mot materiella ting. Att gå från det till mord är förvisso ett stort steg, men slår det tillräckligt slint så är det inte oöverstigligt. Se på den där tjejen i Värmland som för något år sedan högg ihjäl sitt ex över nån skitsak t.ex.

Det som förvånar mig är gärningsmannen. Att en tidigare skötsam människa har ihjäl någon vid pass 57 års ålder, utan att ha ett våldsamt förflutet, är jävligt udda.
Absolut kan människor tappa det helt, se svart och allt slår slint men är det inte vanligtvis alkohol eller droger inblandade när det gått så långt som till mord? Det finns såklart inget facit och varje situation är ett resultat av något som uppenbarligen triggat personen mer än den kan hantera. Ja, GM är verkligen udda och är en stor anledning till svårbegripligheten.
Citera
2026-09-04, 10:15
Medlem
Citat:
Åklagarmyndigheten
2026-09-03

Framställan om förlängd åtalstid

Misstänkt:
T

Grund: Mord 2026-08-04 på Sollenkroka Ö, Djurö inom Värmdö kommun.

Restriktioner som begärs:
Samsittning, gemensam vistelse, ta emot besök, elektronisk kommunikation, försändelser (brev mm).

Beslut/motivering/kompl uppgifter:
Sedan den förra häktningsförhandlingen har det genomförts bl a ett stort antal vittnesförhör, brottsplatsundersökning och förhör med den misstänkte. Förundersökningen kan dock inte slutföras inom föreskriven tid eftersom det återstår ett flertal utredningsåtgärder; brottsplatsundersökningen pågår alltjämt, ett flertal analysbesked avseende blod/DNA inväntas från NFC, det slutliga dödsfallsutlåtandet ska färdigställas av RMV och ytterligare förhör ska genomföras med den misstänkte. Förlängning begärs därför till den 2 oktober. Det föreligger alltjämt behov av att den misstänkte är ålagd de restriktioner som framgår av framställan. Fortsatt häktning är proportionerlig. För det fallet att en omhäktningsförhandling bokas ut önskar jag närvara via länk [..]
Citat:
Stort tack 🙏 Det var såklart väntat med förlängd åtalstid. Man kan väl inte utläsa något av framställan vilket iofs också var väntat. En fråga; för det fallet att en omhäktningsförhandling bokas ut osv ~ han blev väl häktad till idag tidigare så behövs inte en ny förhandling eller är det något som i princip sker automatiskt vid en åtalsförlängning vid mord?

Det beror lite på. Om TN accepterar fortsatt häktning alternativt om han även ogillar alla restriktioner, så kan han begära en förhandling. Tingsrätten själva skulle också kunna kalla till det när frågan behöver få en ny domstolsprövning, men jag har svårt att tänka mig att tingsrätten i det här fallet/i det här skedet, anser det nödvändigt med en omförhandling. Det är ganska normalt i förundersökning om mord att såväl tekniska analyser som förhören tar tid .
Så jag tror - men kan ha fel - att det hänger på om TN önskar en förhandling eller ej.
Citera
2026-09-04, 10:15
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Absolut kan människor tappa det helt, se svart och allt slår slint men är det inte vanligtvis alkohol eller droger inblandade när det gått så långt som till mord? Det finns såklart inget facit och varje situation är ett resultat av något som uppenbarligen triggat personen mer än den kan hantera. Ja, GM är verkligen udda och är en stor anledning till svårbegripligheten.

Jo, det är det säkerligen. Men jag har sett folk gå helt bärsärk spik nyktra, en kompis slog halvt ihjäl sin brorsa exv. Men han var våldsam sen innan, med adhd plus moms. Denna GM känns så sjukt udda. Undrar om han rent av fick en psykos eller något, vem vid sina sinnens fulla bruk börjar simma mellan öar i ett fruktlöst flyktförsök efter att ha mördat någon, liksom.
Citera
2026-09-04, 10:20
Medlem
Citat:
Jo, det är det säkerligen. Men jag har sett folk gå helt bärsärk spik nyktra, en kompis slog halvt ihjäl sin brorsa exv. Men han var våldsam sen innan, med adhd plus moms. Denna GM känns så sjukt udda. Undrar om han rent av fick en psykos eller något, vem vid sina sinnens fulla bruk börjar simma mellan öar i ett fruktlöst flyktförsök efter att ha mördat någon, liksom.
Kanske någon som har stora problem med att tappa kontrollen. Hellre simma och övernatta under någon tall (?) i syfte att landa och hinna tänka och försöka återupprätta i vart fall en känsla av att äga situationen?
Citera
2026-09-04, 10:25
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Kanske någon som har stora problem med att tappa kontrollen. Hellre simma och övernatta under någon tall (?) i syfte att landa och hinna tänka och försöka återupprätta i vart fall en känsla av att äga situationen?

Ja, man får väl hoppas att han sinnesundersöks i sinom tid. Något står ju verkligen inte rätt till.
Citera
2026-09-04, 10:29
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Det tror jag att det ligger mycket i..
Citera
2026-09-04, 10:35
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
I det fallet du beskriver så hade personen varit våldsam innan, med diagnos etc. Det är det jag menar att det inte finns några kända tecken på något av det som ”normalt” är en ingrediens när det spårar ur fullständigt. Det kan förvisso finnas missbruk som vi inte känner till (finns ju exempel där människor lyckas dölja ett missbruk av tabletter eller annan typ av narkotika från sin omgivning).. Håller med To.Ivrig om att en person som alltid vill ha kontroll mycket väl kan göra allt för att vinna tid och ”skapa kontroll” över situationen. Man har så många frågor när det gäller det här fallet..
Citera
2026-09-04, 10:51
Medlem
2560ps avatar
Citat:
I det fallet du beskriver så hade personen varit våldsam innan, med diagnos etc. Det är det jag menar att det inte finns några kända tecken på något av det som ”normalt” är en ingrediens när det spårar ur fullständigt. Det kan förvisso finnas missbruk som vi inte känner till (finns ju exempel där människor lyckas dölja ett missbruk av tabletter eller annan typ av narkotika från sin omgivning).. Håller med To.Ivrig om att en person som alltid vill ha kontroll mycket väl kan göra allt för att vinna tid och ”skapa kontroll” över situationen. Man har så många frågor när det gäller det här fallet..

Precis, det är det som gör GM så unik, frånvaron av våldshistorik. Att spåra ur på det sättet menar jag är ovanligt, men det händer flera ggr årligen att folk har ihjäl varann på liknande sätt. Om GM varit en sådan kontrollfreak (ja, han är ju förvisso pedant osv., men det kan man vara utan att mörda) så borde det avspeglat sig i brottsregistret när man uppnått den aktningsvärda åldern av 57 år. Det är iaf mer regel än undantag. Jag tycker inte brottet i sig är så anmärkningsvärt som sagt, GM som person är dock det.
Citera
2026-09-04, 11:51
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ja, det är ju det. Det kanske handlade om ofullständiga grundskolebetyg och därmed ingen behörighet att antas till gymnasiet. Så får man läsa in dom ämnen som krävs för att kunna antas till ett gymnasieprogram.
Kanske stökigt hemma. Eller missad diagnos, man var väl inte så duktiga på diagnoser på 80-talet och framförallt inte på att ge rätt stöd om det skulle behövas. Jo stöd fanns, men kanske inte utvecklat så det passade allas behov.
Läste att ca 90% av de som mördar har psykiatrisk diagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in