Citat:
Ursprungligen postat av
2560p
Herregud vad uselt! Ja, i den värld han sen hamnade i måste han känt sig oerhört underlägsen. Han borde hamnat vid bandet nånstans, och gift sig med en usk eller nåt
Biskopen tycker faktiskt att det är kombinationen som är intressant här. Om man hypotetiskt tänker sig en person som tidigt fått med sig en känsla av att inte riktigt räcka till, exempelvis akademiskt, så behöver den känslan inte försvinna bara för att skolåren gör det. Sådana gamla sår i självbilden kan ligga latent och aktiveras när man senare känner sig ifrågasatt eller underlägsen.
Ett sätt att kompensera för den känslan kan, hos vissa människor, vara att söka kontroll på andra områden: jag kanske inte känner mig överlägsen genom kunskap eller prestation, men här bestämmer jag. Kontroll blir då nästan ett litet privat kungadöme. Kombinera detta med upphöjda tankar om jaget.
Och om man i ett rent hypotetiskt scenario sedan blir lämnad av en partner som man dessutom upplever som mer utbildad, kompetent eller framgångsrik, kan flera ömma punkter träffas samtidigt: underlägsenheten förstärks, självkänslan får sig en törn och den kontroll man tidigare lutat sig mot försvinner.
Underlägsenhet + kontrollbehov + plötslig kontrollförlust är således en tämligen explosiv kombination att fundera över. Det är naturligtvis ingen brottsformel och säger ingenting om vad som faktiskt pågått i just detta fall. Men som hypotes kring hur gamla erfarenheter kan samspela med en senare livskris tycker Biskopen att den är värd att begrunda.
De gamla betygen är alltså inte domen. De är bara ett av vittnena. Och betygen från nian månne vara ytterligare ett sådant, som dessutom fortsätter i tangentens riktning kring eventuella komplex.