2026-09-04, 14:34
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Her det framkommit var TN och ÅÅ traffats?

I en bok av Lars Strannegård (rektor på Handleshögskolan) omnämns Magasin III. Han har verkat för att ta in konst i studentmiljön på Handleshögskolan (ta in visualiseringen), och som ett led i det har han samarbetat med Magasin III.

Jag tänker att Magasin III varit lite av ett inneställe för konstintresserade?

Kanske de möttes där?

Där var TN i sin miljö, och kanske kunde få glänsa lite med sina kunskaper och sin status där?

Vilda spekulationer...

Har för mig att det stått i tråden att MIII inte hade någon utställningsverksamhet (i Sverige) längre, de var någon typ av konstförmedling mellan museum eller något.
Citera
2026-09-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuttiotre
Men ALLVARLIGT! Det är inte många kvinnor som anmäler våld i nära relation. I min bekantskapskrets EN av TIO utsatta. En annan som skulle anmäla blev utskrattad på polisstationen och backade.
Frånvaro av våldshistorik saknas dock inte i detta fall då TN roffade åt sig en lgh han inte hade laglig rätt till. Så kallad EKONOMISK MISSHANDEL. Sedan berättade exet om PSYKISK MISSHANDEL i bodelningen som Domstolen INTE tog någon notis om.

Tack för stödet ! Han blev också mkt obehaglig när en kvinna önskade avsluta, vilket är anmärkningsvärt efter kortare nätdejting. Orkar inte leta upp hennes användarnamn här, men hennes upplevelser är i samklang med vad den fd sambon upplevde, om än mkt mildare.
Citera
2026-09-04, 14:56
Medlem
Jag har en undran:
Vad gör en chefstekniker som inte andra tekniker (vaktmästare, min gissning) gör? Särskilt om man är den ende "teknikern" på sitt arbete....... Titel han proppsat på, men inte betyder ngt ? Han har ju inga andra tekniker att leda arbetet för. Innan de tog bort hans namn från Magasin IIIs hemsida fanns ett till namn på en tekniker, som var just tekniker.
Läste att de var fler arbetstagare på arbetsplatsen för ett antal år sedan. Då kanske de var fler, men ändå. På den långa youtubefilmen där de öppnar lådan med ett konstverk, verkar hans uppgift inte jätteavancerad. Jag ser bara att han skruvar o öppnar lådan. Han är knappast en uppsatt person i det klippet. Nu snabbspolade jag mest hela tiden, men tror inte att jag missade ngt.....
Jag ska inte uttrycka min killgissning här, men ngn som kan förklara hans arbetstitel "chefstekniker"?
Citera
2026-09-04, 15:02
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Jag har en undran:
Vad gör en chefstekniker som inte andra tekniker (vaktmästare, min gissning) gör? Särskilt om man är den ende "teknikern" på sitt arbete....... Titel han proppsat på, men inte betyder ngt ? Han har ju inga andra tekniker att leda arbetet för. Innan de tog bort hans namn från Magasin IIIs hemsida fanns ett till namn på en tekniker, som var just tekniker.
Läste att de var fler arbetstagare på arbetsplatsen för ett antal år sedan. Då kanske de var fler, men ändå. På den långa youtubefilmen där de öppnar lådan med ett konstverk, verkar hans uppgift inte jätteavancerad. Jag ser bara att han skruvar o öppnar lådan. Han är knappast en uppsatt person i det klippet. Nu snabbspolade jag mest hela tiden, men tror inte att jag missade ngt.....
Jag ska inte uttrycka min killgissning här, men ngn som kan förklara hans arbetstitel "chefstekniker"?
Probably prestige.. Säkert något han var noga med.
Citera
2026-09-04, 15:02
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Jag har en undran:

Jag tror du förklarade den själv, han ledde arbetet tidigare och behöll sen titeln. Det är iofs också en killgissning

Andra i tråden har beskrivit hans arbete, det var tydligen ganska invecklat. Så att dra slutsatser av att han öppnar en låda är lite olyckligt, har du aldrig öppnat en låda i ditt arbete? Det har jag.
Citera
2026-09-04, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Tack (fler uppgifter). Får komplettera det tidigare inlägget (10.49):
De la Gardiegymnasiet, Lidköping (HT 86)*:
2,9 Svenska språket
2,6 Svenska - litteraturkunskap och språklig orientering
2,9 Idrott
2,9 Företagsekonomi
2,7 Maskinskrivning
2,9 Distributionskunskap
2,8 Kontorskunskap
2,8 Konsument- och varukunskap
3,2 Engelska allmän kurs
2,9 Engelska särskild kurs
3,1 Psykologi
3,2 Matematik
2,6 Bild

De la Gardiegymnasiet, Lidköping (HT-86), distributions- och kontorslinje (år 1/2)
De la Gardiegymnasiet, Lidköping (HT 87)*:
2,7 Svenska språket
2,6 Svenska - litteraturkunskap och språklig orientering
3,16? Idrott (svårläst)
3,0 Företagsekonomi
2,6 Maskinskrivning
2,9 Distributionskunskap
2,9 Kontorskunskap
3,0 Konsument- och varukunskap
3,1 Engelska allmän kurs
?? Engelska särskild kurs (svårläst)
?? Matematik (svårläst)
2,6 Bild (svårläst)

De la Gardiegymnasiet, Lidköping (HT-87), distributions- och kontorslinje (år 2/2)
Per Brahegymnasiet, Jönköping (88/89):
2 Svenskt affärsspråk
3 Engelskt affärsspråk
2 Rättskunskap
2 Företagsekonomi
3 Administration
2 Redovisning
3 ADB
3 Administrativ teknik
3 Maskinskrivning
3 Textbehandling
3 Samhällsekonomi

Per Brahegymnasiet, Jönköping påbyggnadsutbildning, Ekonomisk kompletteringskurs, 1 läsår (88/89)
Hotell- och restaurangskolan, Stockholm, komvux (95/97):
VG Matematik A
G Samhällskunskap B
G Svenska B: Språk-
litteratur-samhälle
G Engelska A
G Engelska B
G Matematik B
VG Religionskunskap A
G Historia A
G Matematik C
VG Naturkunskap A
G Historia B

Hotell- och restaurangskolan, Stockholm, komvux (95/97)

*) Betygsättningen ser ut att ha varit med decimaler (?)

Ber om ursäkt om vi nu trampar tillbaka in på betygens gamla jaktmarker, men Biskopen har lyckats gräva fram ytterligare ett litet dokument som ännu inte synes ha passerat trådens nålsöga: betygen från åk 9.

Och nog ger de ett ganska tydligt helhetsintryck. Det är ingen lysande akademisk triumfmarsch som avtecknar sig; huvuddelen är tvåor, med två treor och en etta. Lägger dessa i en spoiler.

Det gör också den tidigare noterade luckan mellan avslutad nionde klass och gymnasiestarten hösten 1986 lite mer intressant. Vad hände under året däremellan? Komplettering, annan skolgång, arbete eller något helt annat? Det kanske faktiskt går att finna svaret i historiska handlingar, istället för att vi sitter här och fyller luckan med våra egna fantasier. Skolgången tycks onekligen kunna vara en källa till mindervärdeskomplex, utan att fastställa att det sambandet är sant.

Biskopen tycker således att detta lilla spår kan vara värt att följa, inte för att göra en hel vetenskap av gamla betyg, utan för att försöka förstå vad som faktiskt hände.

Citera
2026-09-04, 15:09
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Ber om ursäkt om vi nu trampar tillbaka in på betygens gamla jaktmarker, men Biskopen har lyckats gräva fram ytterligare ett litet dokument som ännu inte synes ha passerat trådens nålsöga: betygen från åk 9.

Och nog ger de ett ganska tydligt helhetsintryck. Det är ingen lysande akademisk triumfmarsch som avtecknar sig; huvuddelen är tvåor, med två treor och en etta. Lägger dessa i en spoiler.

Det gör också den tidigare noterade luckan mellan avslutad nionde klass och gymnasiestarten hösten 1986 lite mer intressant. Vad hände under året däremellan? Komplettering, annan skolgång, arbete eller något helt annat? Det kanske faktiskt går att finna svaret i historiska handlingar, istället för att vi sitter här och fyller luckan med våra egna fantasier. Skolgången tycks onekligen kunna vara en källa till mindervärdeskomplex, utan att fastställa att det sambandet är sant.

Biskopen tycker således att detta lilla spår kan vara värt att följa, inte för att göra en hel vetenskap av gamla betyg, utan för att försöka förstå vad som faktiskt hände.

Herregud vad uselt! Ja, i den värld han sen hamnade i måste han känt sig oerhört underlägsen. Han borde hamnat vid bandet nånstans, och gift sig med en usk eller nåt
Citera
2026-09-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Herregud vad uselt! Ja, i den värld han sen hamnade i måste han känt sig oerhört underlägsen. Han borde hamnat vid bandet nånstans, och gift sig med en usk eller nåt

Biskopen tycker faktiskt att det är kombinationen som är intressant här. Om man hypotetiskt tänker sig en person som tidigt fått med sig en känsla av att inte riktigt räcka till, exempelvis akademiskt, så behöver den känslan inte försvinna bara för att skolåren gör det. Sådana gamla sår i självbilden kan ligga latent och aktiveras när man senare känner sig ifrågasatt eller underlägsen.

Ett sätt att kompensera för den känslan kan, hos vissa människor, vara att söka kontroll på andra områden: jag kanske inte känner mig överlägsen genom kunskap eller prestation, men här bestämmer jag. Kontroll blir då nästan ett litet privat kungadöme. Kombinera detta med upphöjda tankar om jaget.

Och om man i ett rent hypotetiskt scenario sedan blir lämnad av en partner som man dessutom upplever som mer utbildad, kompetent eller framgångsrik, kan flera ömma punkter träffas samtidigt: underlägsenheten förstärks, självkänslan får sig en törn och den kontroll man tidigare lutat sig mot försvinner.

Underlägsenhet + kontrollbehov + plötslig kontrollförlust är således en tämligen explosiv kombination att fundera över. Det är naturligtvis ingen brottsformel och säger ingenting om vad som faktiskt pågått i just detta fall. Men som hypotes kring hur gamla erfarenheter kan samspela med en senare livskris tycker Biskopen att den är värd att begrunda.

De gamla betygen är alltså inte domen. De är bara ett av vittnena. Och betygen från nian månne vara ytterligare ett sådant, som dessutom fortsätter i tangentens riktning kring eventuella komplex.
Citera
2026-09-04, 15:35
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Biskopen tycker faktiskt att det är kombinationen som är intressant här. Om man hypotetiskt tänker sig en person som tidigt fått med sig en känsla av att inte riktigt räcka till, exempelvis akademiskt, så behöver den känslan inte försvinna bara för att skolåren gör det. Sådana gamla sår i självbilden kan ligga latent och aktiveras när man senare känner sig ifrågasatt eller underlägsen.

Ett sätt att kompensera för den känslan kan, hos vissa människor, vara att söka kontroll på andra områden: jag kanske inte känner mig överlägsen genom kunskap eller prestation, men här bestämmer jag. Kontroll blir då nästan ett litet privat kungadöme. Kombinera detta med upphöjda tankar om jaget.

Och om man i ett rent hypotetiskt scenario sedan blir lämnad av en partner som man dessutom upplever som mer utbildad, kompetent eller framgångsrik, kan flera ömma punkter träffas samtidigt: underlägsenheten förstärks, självkänslan får sig en törn och den kontroll man tidigare lutat sig mot försvinner.

Underlägsenhet + kontrollbehov + plötslig kontrollförlust är således en tämligen explosiv kombination att fundera över. Det är naturligtvis ingen brottsformel och säger ingenting om vad som faktiskt pågått i just detta fall. Men som hypotes kring hur gamla erfarenheter kan samspela med en senare livskris tycker Biskopen att den är värd att begrunda.

De gamla betygen är alltså inte domen. De är bara ett av vittnena. Och betygen från nian månne vara ytterligare ett sådant, som dessutom fortsätter i tangentens riktning kring eventuella komplex.

Jag är helt enig med Biskopen, en mycket välformulerad analys. Det enda jag inte får ihop riktigt är att han klarat sig så länge i livet innan det slår slint. Men som andra i tråden sagt, han kanske pucklat på sina ex utan att de anmält - och underlägsen som han känner sig vågar han inte ge sig på män, även om han kanske skulle velat. En fegis, helt enkelt.
Citera
2026-09-04, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Tack för uppdatering! Märkligt att media inte ligger på, så vanligt är det ju inte med skärgårdsmord.

Tar mig friheten att korrigera dig. Detta är inget skärgårdsmord - det går inte att mörda en skärgård.
Vi måste kalla det ohyggliga brottet för vad det är, nämligen mord på en försvarslös kvinna i hennes bostad (i skärgården).

Jag är djupt berörd av detta fall, mina tankar går till de närmast anhöriga.
Citera
2026-09-04, 15:37
Medlem
Åtal ska
väckas senast den 18 september 2026 kl. 11:00
denna gång blev det bara 2 veckor alltså.
Citera
2026-09-04, 15:40
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Åtal ska
väckas senast den 18 september 2026 kl. 11:00
denna gång blev det bara 2 veckor alltså.

Hoppsan! De lär väl knappast vara klara tills dess, känns som onödigt slöseri med resurser att hålla en massa förhandlingar när utgången ändå är given.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in