Citat:
Ursprungligen postat av
VinnyPotsandPans
Jag är inte en person som generellt sett är omtyckt i det sammanhanget. Men som du säger själv och som jag mellan raderna försökte få fram är att jag ej ser några andra människor i min vardag. Finns inget som heter ”utöka kontaktytor” i min värld. Skulle inte kunna tänka mig att det finns något som jag vill göra där andra människor är inblandade.
Jag mår bäst dom dagarna med minimal mänsklig kontakt och som sämst ibland pga utan kontakt. Jag vet nästan ingen jämnårig som håller på med det jag gör om dagarna. Dom allra flesta i stan festar, dricker, reser och gud vet vad. Något jag aldrig skulle kunna tänka mig att blanda mig in i. Jag genuint vet inte vart jämnåriga skulle befinna sig utanför city center. Inte för det spelar någon större roll.
Citat:
Ursprungligen postat av
VinnyPotsandPans
Just nu bara för ADHD medicin. Har varit tidigare kontakt med psykolog, psykiatriker och alla dessa jobbtitlar. Mest när jag var lite yngre. Kaffelukt, birkenstocks, hasande och ett jävla massa ”njah aa ahhh mjaah mhhmm njaah aahh”
Testat en antidepressiv en gång men det gjorde jackshit och ändrade inget i livet. Jag vet hur medicinen fungerar. Jag tror ADHD medicinen jag har är mitt bästa medel. Skulle nog inte kunna ta mig ut ur huset någonsin utan den.
Citat:
Ursprungligen postat av
VinnyPotsandPans
Så himla fint av dig att fortsätta svara. Jag skulle ljuga om jag sa att jag mår sämre nu än för två månader sen. Jag lever lite i limbo, väldigt stor tomhet. Något som kanske är ovanligt i mitt läge är att jag faktist älskar mig själv. Jag är nöjd över mitt utseende även fast det objektivt inte är något vidare för datingappar. Jag tycker jag själv är väldigt smart, trevlig och hjälpsam. Det är lättare för mig att starta om på nytt, alltså att träffa nya människor är enklare att öppna upp sig till.
Nu är det ju miljoner år sedan jag träffat någon, det är mitt minne jag går på här. Jag vet också vad jag behöver för att må bra. Men vägen dit är igenbommad. Måste säga att jag tror jag har odiagnostiserad autism, allt stämmer och jag känt mig autistisk om man nu kan känna sig så. Jag fastnar lätt i många saker. Nervositeten jag har är enorm, jag får lätt panikattacker över ingenting. Jag kan kolla på TV och sen känns det som man håller på att dö för att hjärtat går i tusen slag.
Jag blir lätt yr under nervositeten speciellt när jag har kört bil vissa dagar. Det kommer och går. Nervositeten kommer delvis från att jag har väldigt svårt att skaffa vänner, jag anpassar min personlighet efter personen jag pratar med. Det gör att min energi försvinner lika snabbt som en granat sprängs i tusen delar. Skulle jag vara helt mig själv så skulle ingen tycka jag är intressant. Jag kommer förmodligen inte prata så mycket alls, jag har ingenting att tillägga i vardagssnacket då jag har ej någon erfarenhet som dom flesta sitter på. Vad pratar folk om? De pratar om filmer, fest, relationer, resor, event, andra människor, restauranger, mat. Något jag har noll kunskap i whatsoever. Har heller inga särskilt starka tycken i saker, så när någon frågar vad jag tycker om att denna lag ändras eller chefen har bestämt detta. Då har jag inget att tillägga för jag vet inte vad jag tycker. Jag är i min hjärna 99% av dagen, jag lever aldrig i nuet, världen för mig syns genom ett tredjeperspektiv. Det är som jag spelar ett spel och vet att personerna inte är riktiga runt omkring mig och jag kan pausa närsomhelst. Säger en gubbe i spelet ”fuck you” så tar ingen illa upp, man kanske inte ens tänker på det för hjärnan filtrerar bort ointressanta grejer. Så känns det för mig i verklighet, inget känns riktigt och det är som ett spel eller en film. Jag är inte på platsen lixom.
Det du beskriver får mig inte i första hand att tänka att du är en person som
”inte fungerar socialt”. Jag hör flera saker som jag skulle vilja ta på allvar var för sig.
Du beskriver en långvarig depression med väldigt tydlig anhedoni – alltså att lust, nyfikenhet och belöningskänsla nästan försvunnit. Du beskriver också stark ångest med panikliknande episoder, hjärtklappning och yrsel. Och det där med att världen känns som en film eller ett spel, att människor nästan inte känns verkliga och att du själv inte riktigt är ”på plats”, låter som overklighetskänslor/derealisation. Det kan förekomma när nervsystemet varit hårt belastat länge.
Sedan finns det absolut saker i det du berättar som gör att autism är rimligt att utreda – bland annat rigiditeten, behovet av förutsägbarhet, hur mycket energi social anpassning kostar dig och känslan av att fungera annorlunda än andra. Men (!) jag skulle
inte vilja förklara allt med autism. Depressionen, ångesten, paniken och overklighetskänslorna behöver verkligen bedömas i sig och inte bara förklaras som en del av autism eller din personlighet.
Och, jag fastnar fortfarande lite vid att du säger att vården redan gjort allt. Om du framför allt hade kontakterna när du var yngre och har provat ett antidepressivt läkemedel, så skulle jag inte betrakta det som att alla behandlingsvägar är uttömda. Jag skulle snarare vilja börja om från början och fråga: vad är det egentligen vi försöker behandla?
Om jag var din läkare skulle också vilja gå igenom ADHD-medicinen med dig, särskilt eftersom du får hjärtklappning och yrsel ibland. Inte för att automatiskt skylla allt på medicinen (biverkningar), utan för att det
behöver finnas med i bedömningen.
Och du behöver inte sitta framför en läkare och prestera ett perfekt samtal. Eftersom du fungerar bättre skriftligt får du gärna skriva. Ta med några sidor. Visa i din skrift precis hur det känns när du är ensam, hur anhedonin fungerar, overklighetskänslorna, paniken, kontrollbehovet och även de mörkaste tankarna. Det är information vi som läkare behöver för att kunna göra bedömning, inte något du ska skämmas för. Personlig, autentisk information från patienter om deras tankar och psykiska mående får vi VÄLDIGT ofta höra om - det är mänskligt och absolut inget vi dömer patienten för.
Det jag framför allt vill säga till dig är att jag inte tycker att den bild du beskriver låter färdigutredd eller hopplös. Den låter komplex och långvarig, men det är inte samma sak.
Och eftersom du tidigare berättat om självmordstankar och starka våldsimpulser vill jag också att du söker hjälp akut om något av det går från tankar till att du känner att du faktiskt kan agera på det. Det är inte ett misslyckande. Det är precis vad akut hjälp finns till för.