Citat:
Nej du hade inte fel om dejtandet. Jag märker bara på ord i frustration.
Det känns värst att prata öppet då det man spottar ut känns inte rätt. Att det jag säger kan läcka ut och få mig att framstå som ett freak. Men mycket av det som håller mig tillbaka är också att när man pratar ut så börjar jag nästan känna att jag ljuger. Lite av ett imposter syndrome om det passar in i detta sammanhang.
Jag är så mycket bättre på att förklara mig i ord nerskrivet. I verklighet tappar jag bort mig ofta och det känns som man har en stroke när man ska förklara något. Alla ord försvinner från ens tanke, det tror jag är pga ADHD som jag är diagnotiserad för. Men det är enklare att detaljerat förklara något på Engelska eller Svengelska.
Det känns värst att prata öppet då det man spottar ut känns inte rätt. Att det jag säger kan läcka ut och få mig att framstå som ett freak. Men mycket av det som håller mig tillbaka är också att när man pratar ut så börjar jag nästan känna att jag ljuger. Lite av ett imposter syndrome om det passar in i detta sammanhang.
Jag är så mycket bättre på att förklara mig i ord nerskrivet. I verklighet tappar jag bort mig ofta och det känns som man har en stroke när man ska förklara något. Alla ord försvinner från ens tanke, det tror jag är pga ADHD som jag är diagnotiserad för. Men det är enklare att detaljerat förklara något på Engelska eller Svengelska.
Jag tror jag fattar vad du menar, men jag vet inte om ”imposter syndrome” riktigt är rätt ord här.
Det låter mer som att du, när du ska säga sådant högt, blir väldigt självmedveten, stressad och börjar granska dina egna ord medan du pratar - ”menar jag verkligen det här, överdriver jag, låter jag helt sjuk nu?”. Då kan det börja kännas som att man ljuger fast man egentligen försöker beskriva något så korrekt man kan.
Och med det du berättat om din bakgrund känns det ganska begripligt. Du har länge haft erfarenheten att personliga saker kan leda till retande, kommentarer, feltolkningar eller att du känner dig helt exponerad. Då lär man sig lätt att det är säkrare att ha full kontroll över vad man visar och hur man uttrycker det. När du skriver har du den kontrollen. När du pratar live försvinner den delvis, och då verkar både skammen och rädslan för att bli missförstådd slå på.
ADHD kan säkert också göra själva ordletandet svårare i stunden, särskilt när ämnet är känslomässigt laddat. Men det betyder inte att du inte kan förklara dig – tvärtom visar du ju här att du kan göra det väldigt bra.
Så jag skulle faktiskt inte se skrivandet som någon nödlösning eller sämre version av kommunikation. Det verkar vara ditt klart starkaste sätt att uttrycka dig just nu. Om du söker hjälp igen skulle du bokstavligen kunna lämna över några sidor där du beskriver det här skriftligt och säga ”Jag tappar bort mig när jag ska förklara detta muntligt, så läs det här först.”
Tänker... När du märker att orden börjar försvinna och du får känslan av att det du säger är fel eller falskt – vad händer precis innan dess? Är det att du märker den andras reaktion, börjar överanalysera dina egna ord, känner skam, eller något annat?