2026-09-02, 16:42
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Nänä. Sverige är ju självklart en fascistisk diktatur, det vet ju alla. Att Sverige allmänt och internationellt betraktas som ett av världens mest öppna och liberala demokratier är bara en chimär, och folk som du vet förstås mycket mer om sån än den samlade massan av demokratianalytiker och forskare. Att ni bara orkar.

Och visst, frågan om drogtester har förvisso med integritet att göra, men ditt inlägg var så uselt skrivet att det inte framgick vad du menade.

Det är klart att vänsterliberaler klappar varandra på rygggen. Sverige har halkat utför rejält, och det här är bara en del av samhällets ökande massövervakning och utveckling mot en polisstat. Individens frihet minskar till förmån för stat och oligarki. ICA är för övrigt ett utmärkt exempel på ett oligopol som borde brytas upp. Det är för att de är så dominerande som de kan strunta i sina anställdas personliga integritet.
Citera
2026-09-02, 17:22
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Nej, nu pratade vi om alkoholkonsumtion. Vad jag menade skrev jag exakt i mitt föregående inlägg.
Varför är du inte för tester som kollar om du druckit EN (eller 8) öl för en vecka sen, likt de tester man gör för andra droger?
Citera
2026-09-02, 17:34
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell-2.0
Jag är inte rädd för att stå upp för mig själv och ta saker face to face, det är skillnaden..

Skillnaden är att du inte har något att förlora på något sådant medan skötsamma individer med känsliga anställningar, avbetalningar och familj har väldigt mycket att förlora på detsamma. Du tycks tro att det handlar om mod/feghet när det egentligen handlar om att anpassa sig eftersom man har väldigt mycket att vinna på att anpassa sig.

Drogtester på ICA fungerar även som en sorteringsmaskin, människor som är problematiska sorteras bort innan de hinner komma in i systemet och börjar strula.
Citera
2026-09-02, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell-2.0
lol.
Du kan ju drömma vidare om det är så du behöver göra för att "copa"

Jag är inte rädd för att stå upp för mig själv och ta saker face to face, det är skillnaden..

Fast du påstår ju bara det på ett forum dock.
Citera
2026-09-02, 18:21
Medlem
AreYouBacks avatar
Bra, mindre droger i samhället ger mindre makt till krimininella.
Citera
2026-09-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det hade möjligen varit simpel moralism om det inte var olagligt att bruka droger. Men eftersom det är olagligt så har ICA automatiskt inte bara en moralisk poäng, utan även en rent juridisk.

Men om man varit utanför Sveriges gränser?
Då är det ju juridiskt fel.
Sverige är ett av få länder i världen där spår av droger i kroppen är olagligt. Ensamt i hela västvärlden.
Andra länder där spår av droger i kroppen är olagligt är.

Singapore
Förenade Arabemiraten
Japan
Kina
Malaysia
Indonesien
Vietnam
Saudiarabien
Citera
2026-09-02, 18:22
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Varför är du inte för tester som kollar om du druckit EN (eller 8) öl för en vecka sen, likt de tester man gör för andra droger?

Du försöker få det till att alkohol och narkotika är samma sak, det är det inte. En alkoholist bör bli av med sitt missbruk, en knarkare också. Du menar på att du inte är en knarkare om du bara knarkar ibland och försöker sedan jämföra det med alkohol eftersom en öl på helgen inte skapar en alkoholist. Ditt resonemang haltar eftersom det är två olika problem.

Parkyknarkare = knarkare.
Citera
2026-09-02, 18:28
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Du försöker få det till att alkohol och narkotika är samma sak, det är det inte. En alkoholist bör bli av med sitt missbruk, en knarkare också. Du menar på att du inte är en knarkare om du bara knarkar ibland och försöker sedan jämföra det med alkohol eftersom en öl på helgen inte skapar en alkoholist. Ditt resonemang haltar eftersom det är två olika problem.

Parkyknarkare = knarkare.
Den enda skillnaden mellan alkohol och olagliga droger är:
1. Alkohol är ofta mycket värre drog, mer skador på kroppen och mer skador på samhället, våld etc.
2. Alkohol är godkänt av en monopolorganisation, staten. En organisation som både har monopol på att vara en stat och på att sälja alkohol.

Om man på något vis tror att någon av dessa två punkter ger en moralisk tyngd i debatten är man helt enkelt för korrupt för att diskutera detta på ett intellektuellt sätt.

Slutsats, det är moraliskt rätt att skita i denna skitlag, det är civilkurage.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-09-02 kl. 18:30.
Citera
2026-09-02, 19:00
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Skillnaden är att du inte har något att förlora på något sådant medan skötsamma individer med känsliga anställningar, avbetalningar och familj har väldigt mycket att förlora på detsamma. Du tycks tro att det handlar om mod/feghet när det egentligen handlar om att anpassa sig eftersom man har väldigt mycket att vinna på att anpassa sig.

Drogtester på ICA fungerar även som en sorteringsmaskin, människor som är problematiska sorteras bort innan de hinner komma in i systemet och börjar strula.

Fair enough.

Jag tycker bara att din människosyn är skev, du avhumaniserar pundare totalt.
Som om att det inte finns en människa där under, en människa med drömmar, känslor, sorg och fina känslor.
Men dom ska bo i något slags arbetsläger (straffkoloni) om du får som dom vill.
Om du vill köra den stilen så kör jag min, jag är hård mot dom hårda men i övrigt är jag en rätt rationell människa.
Hade du stött på mig i vardagen så hade du aldrig kunnat gissa att jag då & då pillar i mig en substans. Det finns folk som knarkar som inte ser ut som knarkare, det hoppas jag att du förstår! Om inte så kanske det är dags att vidga dina vyer så att du inte stagnerar.
Peace..
Citera
2026-09-02, 19:05
Medlem
Bra! Skulle tycka det var en frisk fläkt att få prova droger som kick off för min anställning.
Citera
2026-09-02, 19:10
Medlem
tarvligatjejens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Ett till problem i detta är mediciner.

Har du NPT-diagnos så kan du behöva förnedras med läkarintyg och grejer pga. amfetamin-flagget dessa mediciner kan resa i testerna.

Sjukdomen/arna i sig kan dessutom avskräcka arbetsgivare pga. okunskap ("damp-person") även om människan är högfungerande och hade varit en jättetillgång om henomet fått hålla sin privata hälsoinformation för sig själv.

Håller med. Är själv orolig över drogtester på jobbet, endast för jag tar ordinerade narkotikaklassade läkemedel och jag tycker det känns förnedrande att behöva bevisa att jag behöver dessa läkemedel för mitt välmående. Blir detta vanligare tror jag nog många arbetsgivare kommer välja bort arbetstagare som tar narkotikaklassade läkemedel även om man har läkarintyg på att dessa läkemedel är ordinerade.
Citera
2026-09-02, 19:19
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
1. Alkohol är ofta mycket värre drog, mer skador på kroppen och mer skador på samhället, våld etc.

Meningen som bara är sann hos knarkare. Lite röka har ingen dött av men folk blir ju helt efterblivna av det. Speciellt tonåringar. Kom inte och säg att det är skitsnack för jag har upplevt det själv många gånger. Samtliga andra droger är betydligt farligare än alkohol. Dessutom så köper knarkare alltid knark hos livsstilskriminella blattar, dessa borde alltid dödas utan pardon av staten. Du stödjer dessa vidriga "människor" med ditt knarkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in