2026-09-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Hur gör man med dem som har medicin utskriven som ger utslag? Tvingar man dessa att leverera journaler som "bevis" på läkarordinerat knark?

Varför skulle arbetsgivaren vilja anställa någon som behöver äta medicin när hen kan anställa någon som inte behöver äta medicin?
Citera
2026-09-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Varför skulle arbetsgivaren vilja anställa någon som behöver äta medicin när hen kan anställa någon som inte behöver äta medicin?

Ska inte människor som behöver äta medicin få arbeta på ICA?
Citera
2026-09-04, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
De har recept, så ingen fara.
Citera
2026-09-04, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
De har recept, så ingen fara.

Fast den jag citerade sket i att de har recept, eller på att den han svarade på som kommenterade att de måste redovisa antingen sina privata sjukjournaler och medicinska tillstånd, samt redovisa recept över sina känsliga medicinska tillstånd efter att de behövt utföra ett kränkande drogtest.
Citera
2026-09-04, 15:49
Medlem
Varför ska man se detta som negativt? Det är väll bra för dem som företag att veta att man inte anställer en person med drog missbruk/beroende..Det kan bli väldigt kostsamt på många olika sätt att anställa en missbrukare. Jag har själv haft grovt beroende och ett drogtest kan göra att man får hjälp i tid. Att göra det innan är extra bra tycker iaf jag. Jag har jobbat där folk till 100% vetat om tungt beroende...Men man tog inga drogtester, jag gjorde mitt jobb och jag gjorde det bra. Drogtest är inte för att jävlas, det är för att hjälpa..Måste inte företaget se till att personen får hjälp om man är positiv...Även om jag vet att ICA "Köper ut" många...Men det är nog inga tunga missbrukare utan mer folk som bara dribblar med droger...Då är det enklare o bara köpa ut dem. Många vill ju bara kunna missbruka därför ser dem detta som negativt...Och visst det finns folk som kan hantera droger o så, men dem kan ju ändå se till att knarka när dem inte kan komma testas. Men missbruk/beroende är en helt annan sak. Dock tycker jag att man inte bara ska lämna ett drogtest, utan man ska lämna det med vetskapen att är det negativt så är anställningen klar. Inte bara att man drogtestar hur många som helst under intevjuerna och sedan får dem inget jobb även om dem är negativa.
Citera
2026-09-04, 16:11
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
För att en annan bedömning strider mot diskrimineringslagen.
Citera
2026-09-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiickoo
Jag förstår inte upprördheten i denna tråd.

Arbetsgivare kräver redan belastningsregister, läkarintyg och andra kontroller beroende på tjänst. Drogtest är för många företag bara ännu ett villkor i anställningsprocessen, särskilt där säkerhet och ansvar spelar roll.
Dessutom är det en trygghet för företaget. Arbetsgivaren har ansvar om en anställd hamnar i missbruk, bland annat kring rehabilitering. Att sålla redan vid anställning för att minska den risken är därför fullt logiskt.

Vi diskuterar hur man bör agera för att skapa ett konstruktiv samhälle. Självklart blir folk upprörda på bakåtsträvande och fascistoida tendenser i tråden.
Mer repression och provtagning går rakt emot vad som visat sig fungera, alltså är det ICA sysslar med en björntjänst för samhället i stort och raka motsatsen till progressivt och uppbyggligt
Senast redigerad av ChubChub 2026-09-04 kl. 16:50.
Citera
2026-09-04, 17:55
Medlem
Citat:

Jag vet inte, men arbetsgivarna söker ju personal som inte får ha det minsta fel enligt deras lista på krav.
Så ja jag tror att arbetsgivare väljer bort människor som behöver äta medicin mot en annan som inte behöver äta medicin.
Citera
2026-09-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
För att en annan bedömning strider mot diskrimineringslagen.

Tror du företaget avslöjar sig själva?
Citera
2026-09-04, 17:59
Medlem
Citat:
Fast den jag citerade sket i att de har recept, eller på att den han svarade på som kommenterade att de måste redovisa antingen sina privata sjukjournaler och medicinska tillstånd, samt redovisa recept över sina känsliga medicinska tillstånd efter att de behövt utföra ett kränkande drogtest.

Ja vi går mot tider där du i ett tidigt skede väljs bort eftersom det finns en risk att du kan bli sjuk enligt ditt blodtest, du vet man kan se mycket idag, men det kommer ju naturligtvis vara frivilligt att lämna blodprov, men då blir det ju inget jobb heller ifall du vägrar lämna blodprov!
Citera
2026-09-04, 18:07
Medlem
Citat:
Ja vi går mot tider där du i ett tidigt skede väljs bort eftersom det finns en risk att du kan bli sjuk enligt ditt blodtest, du vet man kan se mycket idag, men det kommer ju naturligtvis vara frivilligt att lämna blodprov, men då blir det ju inget jobb heller ifall du vägrar lämna blodprov!

Tycker du att det känns som en rimlig samhällsutveckling? Vad händer med alla människor som sållas bort?
Citera
2026-09-04, 18:12
Medlem
Citat:
Tycker du att det känns som en rimlig samhällsutveckling? Vad händer med alla människor som sållas bort?

För mig känns det inte som en rimlig samhällsutveckling, men dom fina i samhället tycker det.
Dom som sållas bort kommer att lämnas till sitt öde och kallas lata och skrattas åt antar jag i vanlig mänsklig värme!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in