2026-09-01, 12:59
Medlem
IceEyess avatar
Vad roligt, vilka droger får man testa?
Citera
2026-09-01, 12:59
Medlem
bergsdals avatar
Jag fattar inte problemet. Dom som knarkar och är högfunktionell kommer bara se till att det inte syns på provet vid anställning. Ett test kommer endast förhindra giga pundare mer eller mindre

Kommer behöva typ ta tester var 2-3 dag på alla anställda året om för att se till att koncernen är "drogfri"

Det hela är ju bara bullshit och det vet alla... Om någon är pundare så syns det och det kommer komma fram sen oavsett, bara om dom tappar taget om sitt bruk det vill säga

Sedan, drogtester vid anställning är inte det.... norm? Hårtest brukade vara relativt vanligt om jag kommer ihåg rätt
Senast redigerad av bergsdal 2026-09-01 kl. 13:06.
Citera
2026-09-01, 13:00
Medlem
Minimuchers avatar
Men nu kan ju folk knarka & supa på sin fritid. Men va spiknyktra på arbetet, båda syns på samma prov. Ska dem straffas?
Citera
2026-09-01, 13:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ica får bestämma det själva. Inget som nån annan ska lägga sig i.
Citera
2026-09-01, 13:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.sverigesradio.se/artikel/ica-kraver-drogtest-vid-jobbansokan-moter-kritik

Jag tycker detta är utmärkt. Inga pundare på ICA vill jag som konsument se. Vad säger ni?

Vad fan spelar det för roll om nån som ställer upp mjölkpaket i en kyl drar en joint under semestern? Totalt idioti.
Citera
2026-09-01, 13:06
Medlem
Sqrbankens avatar
Ett till problem i detta är mediciner.

Har du NPT-diagnos så kan du behöva förnedras med läkarintyg och grejer pga. amfetamin-flagget dessa mediciner kan resa i testerna.

Sjukdomen/arna i sig kan dessutom avskräcka arbetsgivare pga. okunskap ("damp-person") även om människan är högfungerande och hade varit en jättetillgång om henomet fått hålla sin privata hälsoinformation för sig själv.
Citera
2026-09-01, 13:08
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.sverigesradio.se/artikel/ica-kraver-drogtest-vid-jobbansokan-moter-kritik

Jag tycker detta är utmärkt. Inga pundare på ICA vill jag som konsument se. Vad säger ni?

Men pundare i riksdagen accepterar du?
Citera
2026-09-01, 13:09
Medlem
Detta har funnits i många år, vad är problemet?
Citera
2026-09-01, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Bra. Borde vara standard för alla jobb, inklusive politiker.
Hittade de inte spår av kokain på toaletterna i riksdagen för något år sedan?
Citera
2026-09-01, 13:21
Medlem
Testbolagen är lyckligast av alla som får in pengar för dessa många meningslösa test, Ica drar upp priserna på sina matvaror och kunderna får betala indirekt för dessa drogtester. Ica kan stoltsera att man minsann har en drogfri arbetsplats och aktieägarna i t ex Ferle skrattar hela vägen till banken

Att utbilda personal inom drogbeteenden samt drogtestning vid misstanke är det som ger absolut störst effekt. Slumpmässiga drogtester varannan dag är totalt meningslöst och används endast för att snygga till siffror. Sen att man söker efter metaboliter och samtidigt säger att man är "påverkad" är totalt idiotiskt. Drar jag till t ex Thailand och får utskrivet smärtstillande som är för 2 veckor åker hem sista dagen, dagen efter blir jag drogtestat och blir då positiv så är det olagligt trots utskrift, detta gäller således all narkotika som skrivs ut och där man har ett slutdatum på medicinering då man ej kollar aktiva ämnena utan restprodukter.

Ska bli kul när det drogtestar alla tyskar som ska bygga deras nya fryslager, lagligt att inta cannabis i tyskland men sätt din fot på svensk mark så är du helt plötslig kriminell trots att du ej rökt något eller är påverkad.
Citera
2026-09-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Detta har funnits i många år, vad är problemet?

Att det är idiotiskt att kunder ska behöva betala högre priser för att ica ska hålla på med löjlig skit som drogtester? Kan man vara statsminister i sverige utan att drogtestas kan man jobba på ica utan att drogtestas också skulle jag påstå.
Citera
2026-09-01, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nej, inte om du ska jobba samma dag, detta gäller på alla arbetsplatser idag. Om du är ledig så är det inga problem att dricka dina öl.

För runt 30 år sen så satt jag på en firmafest och drack öl med VD:n samtidigt som jag hoppade in som maskinoperatör utan att kunna maskinen då jag egentligen var industrielektriker. Stod till och med med öl i handen och övervakade maskinen.
Rätt stor och mer eller mindre livsfarlig maskin om man gjorde saker på fel sätt.

Nu hade detta aldrig varit ens att tänka på så det har hänt mycket på senare år.

För 40 år sedan var jag på Bang&Olufsens fabrik och det första man såg var högen med ölbackar som stod innanför entren. Alla drack under produktion. Gladast var lackerarna som stod och lackade utan skydd med en öl i handen... Personalskydd på hög nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in