2026-08-22, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag själv nu 70 och har lärt mig att vara ödmjuk inför livet och ser det tragiska i denna olycka.

Hoppas du förstår varför jag är kritisk till att döma före vi har bilden klar.

Ber om ursäkt om det blev lite OT
Sänder en tanke till de drabbade oavsett nationalitet. De är alla människor.

Det krävs inga 70 år för att tycka att det är fruktansvärt tragiskt att tre personer plötsligt dött och ett litet barn verkar vara ensam kvar.

Jag tror som många andra att det kan vara så att familjen inte bott så länge i Sverige. INTE på grund av att de krockade eller utifrån någon värdering kring utlandsfödda kontra etniska svenskar. Utan enbart på grund av att polisen har så otroligt svårt att hitta någon enda anhörig till dem.

Trots att Sverige har exceptionellt många ensamhushåll så har de flesta människorna som är uppväxta i Sverige någon anhörig, familjemedlem eller släkting kvar i livet i Sverige när de är i 35- och 45-årsåldern. Om de vuxna var ett par (vilket verkar oklart) så vore det ännu märkligare om ingen av dem hade någon anhörig förutom barnen/partnern. Å att ha tre barn och en fru/partner när man är 70 år är inte bara, det är betydligt mer än vad jag har som 55-åring, för att inte tala om hur det kommer vara som 70-åring om jag kommer dit. Att föräldrar och syskon inte finns kvar när man kommer upp i åren är inte så ovanligt, men i den ålder de var i.. Å det gör att jag tänker att det kan vara så att de hade anhörig i något annat land som av någon anledning är svåra att hitta/få tag. Det skulle bara vara en rimlig förklaring, men det behöver ju absolut inte vara så.

Sedan finns det alltid några få individer som vill få det till att eventuell etnicitet (eller bilmärke) skulle ha ett direkt orsakssamband till att olyckan skedde. Som om det vore något ovanligt att etniska svenskar är inblandade i bilolyckor, rattfyllor och vansinneskörningar..
Citera
2026-08-22, 06:02
Medlem
Citat:
Jag har inga släktingar. Enbart tre barn och en hustru. Resten är avlidna. Fattar du?

Man måste inte vara invandrare för att inte ha släktingar här. Idiot.

Ingen har sagt att man "måste" ha släktingar i Sverige bara för att man är född i Sverige.
Sannolikheten är dock mycket större att de är av utländsk härkomst vilket du inte verkar förstå. Så i detta fall är det nog du som är idioten.

Det har inget med invandrares/utlänningars förmåga att köra bil som du så desperat vill få det till.
Citera
2026-08-22, 12:07
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Du måste älska USA, där de är tvugna att sätta upp varningsskyltar vid rälsen att det kan komma tåg. Man kan inte bygga bort idioti. Och vi vill inte avrätta dem. Så därför är vi där vi är, darwins evolutionsteori vinner igen.

Skämt åsido, du måste väl förstå, att om man sänker hastigheten mer, så kommer fler att köra för fort. Och flera olyckor kommer att ske. Om vi vill minska antalet olyckor, då är det highway patrol som gäller. Fartkameror i all ära. Men där bromsar folk innan och gasar efteråt. Vi har inte så många high speed Pursuit här i Sverige, tack och lov.

Och är det något som man borde utreda, så är det hur många EPA-traktorer som orsakar olyckor. De bildar kilometerlånga köer på 70 och 80 vägar, i somras såg jag en åka i väggrenen på motorvägen. De kanske inte blir påkörda, eller kör på någon, men jag är övertygad om att de är indirekt ansvariga till merparten av alla olyckor, som inte är på parkeringar...
Det är personbilar som "bildar kilometerlånga köer" och det är b-förare som är direkt ansvariga för merparten av alla trafikolyckor.
Som i det här fallet där en b-förare kör över på fel sida och krockar med en mötande lastbil.
Citera
2026-08-22, 13:12
Medlem
DoedaMinHunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Du förstår väl att det INTE går fortare eller passerar fler bilar genom nålsögat om man "fyller upp " båda filerna som du uttrycker det jmf. med att ställa in sig i kön så tidigt som möjligt? Jag vill påstå att det blir smidigast och går fortast om folk rättar in sig i ledet så tidigt som möjligt.

finns forskning. trafiken flyter bättre om filerna är fyllda och går ihop aka blixtlåsprincipen.

edit: The Zipper Merge – Why Waiting Until The Last Minute to Merge is Changing How Cities Manage Traffic is better because it uses all available road space instead of leaving one lane empty. Studies show this technique can cut traffic backups by up to 40% and keep traffic moving safely
Senast redigerad av DoedaMinHund 2026-08-22 kl. 13:48.
Citera
2026-08-22, 17:51
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Jag har inga släktingar. Enbart tre barn och en hustru. Resten är avlidna. Fattar du?

Man måste inte vara invandrare för att inte ha släktingar här. Idiot.

Dina barn är dina närmaste släktingar i rakt nedstigande led.
Citera
2026-08-22, 18:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Dina barn är dina närmaste släktingar i rakt nedstigande led.
Jag vet men alla har det inte så och man kan sakna släktingar utan att bli dragen med kortet invandrare.
I aktuella fallet var två barn med och bara en överlevde.
Citera
2026-08-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Du måste älska USA, där de är tvugna att sätta upp varningsskyltar vid rälsen att det kan komma tåg. Man kan inte bygga bort idioti. Och vi vill inte avrätta dem. Så därför är vi där vi är, darwins evolutionsteori vinner igen.

Skämt åsido, du måste väl förstå, att om man sänker hastigheten mer, så kommer fler att köra för fort. Och flera olyckor kommer att ske. Om vi vill minska antalet olyckor, då är det highway patrol som gäller. Fartkameror i all ära. Men där bromsar folk innan och gasar efteråt. Vi har inte så många high speed Pursuit här i Sverige, tack och lov.

Och är det något som man borde utreda, så är det hur många EPA-traktorer som orsakar olyckor. De bildar kilometerlånga köer på 70 och 80 vägar, i somras såg jag en åka i väggrenen på motorvägen. De kanske inte blir påkörda, eller kör på någon, men jag är övertygad om att de är indirekt ansvariga till merparten av alla olyckor, som inte är på parkeringar...
Jag vet att om man tar reda på orsak och verkan kan man undvika att olyckor sker i onödan, bara för att man ignorerar omständigheter som kan ha inverkat. Genom att låta bli att utreda vad som gått fel, kommer samma sak att hända fler gånger. Även med eller utan idioter till förare.
Citera
2026-08-22, 21:13
Medlem
Jag körde sträckan på E20 förbi Mariestad idag. Det var 30 på några ställen och en lång sträcka med 70.
Men det kändes inte som att det var några risker någonstans - så länge man håller hastighetsgränserna.
Citera
2026-08-23, 02:12
Medlem
Citat:
Jag vet men alla har det inte så och man kan sakna släktingar utan att bli dragen med kortet invandrare.
I aktuella fallet var två barn med och bara en överlevde.

Vadå ”bli dragen med kortet invandrare”?
Det är ju du som väljer att tolka det ”kortet” som något negativt trots att det inte är det här, bara för att många av oss tror att de sannolikt inte är från Sverige - utan några värderingar i det!

Absolut finns det människor som inte har några familjemedlemmar/släkt kvar i livet, men det har ju du. Å vad det verkar som hade du både förälder, syskon, partner, svärmor OCH barn när du var i 35-45-årsåldern. Samma ålder som människorna det handlar om här och som kan vara relevant att jämföra med.
Citera
2026-09-02, 13:02
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitecaat73
Om det nu är så att en 4 åring har mist båda sina föräldrar och sitt syskon så borde en insamling vara berättigat. Kommer ej hjälpa grabben idag eller under hans tonår, men en dag när han blir vuxen och förstår så kan nog ett bidrag vara välkommet.

Ingen som har namn på de omkomna? Häften av alla som bor i Mariestad jobbar väl på anstalten Rödjan eller Skövde sjukhus. Nu vet vi väl inte om de säkert var folkbokförda i Mariestad?

Jag fick idag veta att den omkomna familjen är bekanta till en vän. Som redan nämnt var de bosatta i Stockholmsområdet, och var vid tillfället på väg till Skara Sommarland. Av namnen att döma härstammar de från Etiopien eller Eritrea. Gissningsvis är detta skälet till att polisen har haft svårt att komma i kontakt med anhöriga.

Den överlevande pojken är autistisk och kommer från mannens tidigare äktenskap. Mamman är fortfarande vad liv och bor i England, men förlorade vårdnaden pga missbruk. Som jag förstår det kommer mamman inte att få tillbaka vårdnaden, och vilken framtid som väntar pojken är oklart.

Av respekt för alla inblandade kommer jag inte att posta några namn i tråden. Det är dock värt att nämna att lastbilschauffören inte verkar ha nån skuld i det hela. Hoppas både han och pojken kan gå vidare utan allvarliga men.
Citera
2026-09-02, 17:39
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag fick idag veta att den omkomna familjen är bekanta till en vän. Som redan nämnt var de bosatta i Stockholmsområdet, och var vid tillfället på väg till Skara Sommarland. Av namnen att döma härstammar de från Etiopien eller Eritrea. Gissningsvis är detta skälet till att polisen har haft svårt att komma i kontakt med anhöriga.

Den överlevande pojken är autistisk och kommer från mannens tidigare äktenskap. Mamman är fortfarande vad liv och bor i England, men förlorade vårdnaden pga missbruk. Som jag förstår det kommer mamman inte att få tillbaka vårdnaden, och vilken framtid som väntar pojken är oklart.

Av respekt för alla inblandade kommer jag inte att posta några namn i tråden. Det är dock värt att nämna att lastbilschauffören inte verkar ha nån skuld i det hela. Hoppas både han och pojken kan gå vidare utan allvarliga men.

På väg till Skara Sommarland i norrgående körfält?
Citera
2026-09-02, 18:47
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
På väg till Skara Sommarland i norrgående körfält?

Det var infon jag fick. Möjligt att de var på väg hem. Skara var i alla fall anledningen till att de befann sig på vägarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in