2026-08-20, 21:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Vadå skitsnack? Enda landet jag kan komma tänka på inom europa är annars etniska rumäner, då många har 1barn i många generationer, är då båda vuxna föräldrar döda saknas anhöriga
Du har ingen fakta. Enbart antaganden.
Skaffa fakta och sedan kan du komma med dem inklusive länk.
Citera
2026-08-20, 23:05
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Men lägg ner med din tråkiga attityd.
Han har rätt, antagligen är de avlidna i bilen från något land i tredje världen.

Om inte Somalia eller Palestina så Eritrea, Etiopien, eller någon laglös del av Kurdistan eller motsvarande. I teorin skulle det kunna handla om ukrainare från typ Donetsk eller Beridansk, alltså något av områdena som är ockuperade.
Citera
2026-08-21, 05:47
Medlem
Citat:

Trotts över 10.000 inlägg här du missat att Flashback bygger på att användare spekulerar och gör antaganden. I vissa fall hjälper det tråden i andra är det en återvändsgränd.

Eftersom du själv inte presenterar något bevis för motsatsen till mitt inlägg så gör du ju exakt samma sak som du kritiserar.
Citera
2026-08-21, 07:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Trotts över 10.000 inlägg här du missat att Flashback bygger på att användare spekulerar och gör antaganden. I vissa fall hjälper det tråden i andra är det en återvändsgränd.

Eftersom du själv inte presenterar något bevis för motsatsen till mitt inlägg så gör du ju exakt samma sak som du kritiserar.
Det är enbart tramsigt att hela tiden dra fram kortet med förakt mot invandrare.
Ja man kan spekulera i mycket men att ge sig på invandrare är enbart vidrigt.
Citera
2026-08-21, 10:36
Medlem
badbollen3s avatar
Så för att sammanfatta vad jag lärt mig i tråden:

Vi ska tillsätta en haverikomission. Och vi ska sluta kritisera invandrare.

----------------------------------------------------------------------------------

Jag har åkt den aktuella vägen ett flertal gånger. Jag har respekterat hastighetsgränsen, även när det inte är byggarbetare där vid tillfället. Folk tröttnar, efter att ha legat i arslet en stund, så de kör om när de tycker att det är läge. Det är inget fel på vägen. Det var förarens fel. case closed.

För övrig kuriosa så har jag varit med om att folk påbörjar galna omkörningar, typ 200 Meter EFTER skylten om att det blir en-filigt om 400 Meter. De liksom förväntar sig och kräver att man ska bromsa och släppa förbi dem oavsett vad. Det är inte konstigt att det sker olyckor. Det konstiga är att det inte sker fler olyckor än vad det gör.
Citera
2026-08-21, 10:47
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Det är enbart tramsigt att hela tiden dra fram kortet med förakt mot invandrare.
Det verkar som om du har mycket fördomar gentemot invandrare eftersom du får tunnelseende av att någon nämner själva ordet?

Flashback är ett i stort sett spekulativt forum och om du mår dåligt av fria spekulationer bör du nog zooma ut lite...
Citera
2026-08-21, 12:54
Medlem
Citat:

Var har jag "givit mig på invandrare"?

Sverige har i princip ett 100% folkbokföringsregister om du är född i Sverige. Så därmed finns dina släktingar tillgängliga för myndigheter.

Att polis inte får tag på anhöriga gör att sannolikheten för att det är utländska/utländsk härkomst från ett land med svårigheter att få tag på släktingar ökar enormt.
Citera
2026-08-21, 13:22
Medlem
Förarens fel. Ja.

Varför kunde föraren göra fel? Det är vad en utredning kan ge svar på. Och ge riktade rekommendationer för att förhindra att andra förare kan göra fel i framtiden.

Min spekulation är följande.
Utredningen kommer fram till att:
- Trafikverket har inte tillräckligt säkra avgränsningar mellan mötande trafik.
- Hastighetsbegränsningen har inte varit tillräckligt låg
- Arbetsmetoder som inneburit alldeles för långa begränsade sträckor vid vägarbetet
- Skyltning och varningar behöver förbättras
Osv. osv.
Citera
2026-08-21, 14:18
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Förarens fel. Ja.

Varför kunde föraren göra fel? Det är vad en utredning kan ge svar på. Och ge riktade rekommendationer för att förhindra att andra förare kan göra fel i framtiden.

Min spekulation är följande.
Utredningen kommer fram till att:
- Trafikverket har inte tillräckligt säkra avgränsningar mellan mötande trafik.
- Hastighetsbegränsningen har inte varit tillräckligt låg
- Arbetsmetoder som inneburit alldeles för långa begränsade sträckor vid vägarbetet
- Skyltning och varningar behöver förbättras
Osv. osv.

Utredning stödjer jag 100%, det gör polisen. Sen kanske trafikverket och/eller transportstyrelsen gör egna utredningar. Men det ska inte till en haverikomission för den här olyckan. Vi vet ju inte hur den har gått till, men tragisk är den i vilket fall som helst. Även om föraren kört som en idiot, så ska ju inte medpassagerarna plikta med livet för det. Sen behöver ju föraren inte ha kört som en idiot heller. Den kan ha svimmat eller fått en hjärtinfarkt etc.

Jag har som sagt åkt den aktuella vägen, under arbetets gång, flera gånger. Jag anser inte att trafikverket hade kunnat göra något annorlunda för att förhindra den här olyckan.
Citera
2026-08-21, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Utredning stödjer jag 100%, det gör polisen. Sen kanske trafikverket och/eller transportstyrelsen gör egna utredningar. Men det ska inte till en haverikomission för den här olyckan. Vi vet ju inte hur den har gått till, men tragisk är den i vilket fall som helst. Även om föraren kört som en idiot, så ska ju inte medpassagerarna plikta med livet för det. Sen behöver ju föraren inte ha kört som en idiot heller. Den kan ha svimmat eller fått en hjärtinfarkt etc.

Jag har som sagt åkt den aktuella vägen, under arbetets gång, flera gånger. Jag anser inte att trafikverket hade kunnat göra något annorlunda för att förhindra den här olyckan.

Om det är jag som uttryckt "haverikommission", vilket jag tror, var det inte tänkt som det skrevs. Bara att man behöver gå till botten med orsak och verkan. alltså utreda.

Det finns alltid förbättringar som kan förhindra att en händelse inte upprepas. Även här kommer man hitta förbättringar, om utredningen görs seriöst av kompetenta och opartiska personer.

Om man bara kör på som vanligt kommer man aldrig lära sig något alls. Och risken för upprepning finns kvar.
Citera
2026-08-21, 16:30
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Var har jag "givit mig på invandrare"?

Sverige har i princip ett 100% folkbokföringsregister om du är född i Sverige. Så därmed finns dina släktingar tillgängliga för myndigheter.

Att polis inte får tag på anhöriga gör att sannolikheten för att det är utländska/utländsk härkomst från ett land med svårigheter att få tag på släktingar ökar enormt.
Jag har inga släktingar. Enbart tre barn och en hustru. Resten är avlidna. Fattar du?

Man måste inte vara invandrare för att inte ha släktingar här. Idiot.
Citera
2026-08-21, 22:11
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Om det är jag som uttryckt "haverikommission", vilket jag tror, var det inte tänkt som det skrevs. Bara att man behöver gå till botten med orsak och verkan. alltså utreda.

Det finns alltid förbättringar som kan förhindra att en händelse inte upprepas. Även här kommer man hitta förbättringar, om utredningen görs seriöst av kompetenta och opartiska personer.

Om man bara kör på som vanligt kommer man aldrig lära sig något alls. Och risken för upprepning finns kvar.

Du måste älska USA, där de är tvugna att sätta upp varningsskyltar vid rälsen att det kan komma tåg. Man kan inte bygga bort idioti. Och vi vill inte avrätta dem. Så därför är vi där vi är, darwins evolutionsteori vinner igen.

Skämt åsido, du måste väl förstå, att om man sänker hastigheten mer, så kommer fler att köra för fort. Och flera olyckor kommer att ske. Om vi vill minska antalet olyckor, då är det highway patrol som gäller. Fartkameror i all ära. Men där bromsar folk innan och gasar efteråt. Vi har inte så många high speed Pursuit här i Sverige, tack och lov.

Och är det något som man borde utreda, så är det hur många EPA-traktorer som orsakar olyckor. De bildar kilometerlånga köer på 70 och 80 vägar, i somras såg jag en åka i väggrenen på motorvägen. De kanske inte blir påkörda, eller kör på någon, men jag är övertygad om att de är indirekt ansvariga till merparten av alla olyckor, som inte är på parkeringar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in