Citat:
Ursprungligen postat av
Perpersan
Om det är jag som uttryckt "haverikommission", vilket jag tror, var det inte tänkt som det skrevs. Bara att man behöver gå till botten med orsak och verkan. alltså utreda.
Det finns alltid förbättringar som kan förhindra att en händelse inte upprepas. Även här kommer man hitta förbättringar, om utredningen görs seriöst av kompetenta och opartiska personer.
Om man bara kör på som vanligt kommer man aldrig lära sig något alls. Och risken för upprepning finns kvar.
Du måste älska USA, där de är tvugna att sätta upp varningsskyltar vid rälsen att det kan komma tåg. Man kan inte bygga bort idioti. Och vi vill inte avrätta dem. Så därför är vi där vi är, darwins evolutionsteori vinner igen.
Skämt åsido, du måste väl förstå, att om man sänker hastigheten mer, så kommer fler att köra för fort. Och flera olyckor kommer att ske. Om vi vill minska antalet olyckor, då är det highway patrol som gäller. Fartkameror i all ära. Men där bromsar folk innan och gasar efteråt. Vi har inte så många high speed Pursuit här i Sverige, tack och lov.
Och är det något som man borde utreda, så är det hur många EPA-traktorer som orsakar olyckor. De bildar kilometerlånga köer på 70 och 80 vägar, i somras såg jag en åka i väggrenen på motorvägen. De kanske inte blir påkörda, eller kör på någon, men jag är övertygad om att de är indirekt ansvariga till merparten av alla olyckor, som inte är på parkeringar...