Citat:
Ursprungligen postat av
Kokekaffe
Kan inte tolka detta annorlunda än att du vill lagstadga mobilanvändning vid fritidsbåttrafik, att man ska vara tvungen att ev i en öppen båt i regn sitta och stirra i mobilen X antal minuter i timman och distraheras från uppsikt och övriga åtaganden ombord.
Nej jag har inte påstått eller menat att Misje Verde inte borde seglat den dagen, deras tillkortakommanden handlar om helt andra saker.
Antingen får jag jobba mer med nyanser när jag vill visa att förslaget om allmän AIS-sändare för alla båtar inte fungerar, eller så får du jobba på din ironidetektor... :-) Oklart vilket - säkert mitt fel.
Men kanske mer konstruktivt:
Välmenande, engagerade människor som kanske inte vet riktig allt om hur det är på sjön vill ofta skapa nya, bättre regler, så att det tråkiga vi diskuterar runt inte händer.
Då kan det lätt hända att man lägger fram "AIS-krav på alla" och "körkort på sjön" som förslag utan att egentligen ha så mycket belägg för behovet det senare eller teknikinsikter om det förra. Eftersom jag verkligen inte ville kalla Svempa för "Tekniktroglodyt" eller något annat negativt, så lallade jag litet runt vad man ville vara ute efter, och ifall man i så fall kunde tänka "tvärtom". Så tänkte jag att mellan raderna skulle det gå att förstå att det nog inte skulle fungera.