2026-09-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Kan inte tolka detta annorlunda än att du vill lagstadga mobilanvändning vid fritidsbåttrafik, att man ska vara tvungen att ev i en öppen båt i regn sitta och stirra i mobilen X antal minuter i timman och distraheras från uppsikt och övriga åtaganden ombord.
Nej jag har inte påstått eller menat att Misje Verde inte borde seglat den dagen, deras tillkortakommanden handlar om helt andra saker.
Här i Singapore är AIS ett krav för alla båtar över 7 meter och/eller med maskin.
Citera
2026-09-02, 12:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja det stämmer.

Men om en traktor bogserar en annan traktor långsamt i dimma på en 90 väg och sen någon kör på dem bakifrån så lär traktorn vara vållande.

Inte om traktorerna får lov att vara på vägen och bogsering är tillåten. Vi talar om allmän landsväg, inte motorvägen...

Hint: En farled, som den i Hakefjorden, har inga förbud knutna till sig, öppen för alla, kan man säga. Den liknar mest en vanlig väg.

Det finns "motorvägar" till sjöss som kallas för trafiksepareringar, och där tolereras inga småbåtar annat än tvärs och bara om de inte hindrar, alls. Men så är det inte ofta i svenska vatten.
Citera
2026-09-02, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Får alla olycksoffer straff om de blir påkörda av en långtradare bakifrån?

Beror på hur och vad de kör. Och om de har körkort för fordonet. Och om de är nyktra.
Och har de lagt in familjen i bagaget utan bälten så garanterat.
Citera
2026-09-02, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ok, tack! Det hade jag missat!

Då har snipan av allt att döma lanternorna tända, vilket styrker det jag sagt länge och som också flera av de på plats säger, att det var mörkt, nog mörkt för dem att tända lanternorna, som fungerade.
Hej Veri, Brodern nämner att de båda hade lanternorna tända i fullt dagsljus, redan kl. 20:18. Det var dagljus då.
FL: 20.18 avslutade ni bogseringen. Ja, okej. Och vad hände då?
VT: Ja, då hände liksom ingenting. Vi går ju först. Jag har inte tänt mina lanternor men jag
ser att Albin har gjort det. Så då kommer jag tänka på det. Så då tänder jag mina lanternor.
FL: Säger han någonting till dig där om att tända lanternorna?
Förhör med Toreskog, Simon; 2026-08-03 10:42 diarienr: 5000-K809967-26 199 SEKRETESS
VT: Nej, jag ser ju hans lanternor. Det har ju varit dagsljus hela tiden.
Citera
2026-09-02, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Här i Singapore är AIS ett krav för alla båtar över 7 meter och/eller med maskin.
Och det är relevant för att?
Citera
2026-09-02, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Inte om traktorerna får lov att vara på vägen och bogsering är tillåten. Vi talar om allmän landsväg, inte motorvägen...

Hint: En farled, som den i Hakefjorden, har inga förbud knutna till sig, öppen för alla, kan man säga. Den liknar mest en vanlig väg.

Det finns "motorvägar" till sjöss som kallas för trafiksepareringar, och där tolereras inga småbåtar annat än tvärs och bara om de inte hindrar, alls. Men så är det inte ofta i svenska vatten.

Kombinationen blev i alla fall rena rama vilda västern.
Citera
2026-09-02, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Borde inte Albin dömmas för vållande till annans död? Att skylla på fartygskaptenen är väl ganska skevt. Albins båt skulle aldrig ha varit på den platsen och hur kunde han inte sett till att alla hade flytvästar. Han var kapten på sin lilla båt och hade därmed ansvar över sina passagerare.

Han får ta och byta jobb från komiker för många kommer oavsett utgång i rättegång anse att han är en bidragande faktor till olyckan, tyvärr.
Men det är något han får leva med.

Vet man om han var nykter ens?

Nja, så funkar det inte. Flytväst är ett föräldraansvar och är inte lagstadgat. Pojken hade flytväst medans mamman och flickan inte hade det. Mamman och flickan var i ruffen. Kanske hade mamman givit tillåtelse att ta av västen? Kanske åkte västen av i kollissionsögonblicket då remmen mellan benen inte var fastsatt eller var avtagen pga den skavde?
Citera
2026-09-02, 12:55
Medlem
Citat:
Och det är relevant för att?

Tydligen funkar det där. Någon annan i tråden opponerade mot mitt förslag. Att det skulle bli för många båtar med Als.
Citera
2026-09-02, 12:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Kan inte tolka detta annorlunda än att du vill lagstadga mobilanvändning vid fritidsbåttrafik, att man ska vara tvungen att ev i en öppen båt i regn sitta och stirra i mobilen X antal minuter i timman och distraheras från uppsikt och övriga åtaganden ombord.
Nej jag har inte påstått eller menat att Misje Verde inte borde seglat den dagen, deras tillkortakommanden handlar om helt andra saker.

Antingen får jag jobba mer med nyanser när jag vill visa att förslaget om allmän AIS-sändare för alla båtar inte fungerar, eller så får du jobba på din ironidetektor... :-) Oklart vilket - säkert mitt fel.

Men kanske mer konstruktivt:

Välmenande, engagerade människor som kanske inte vet riktig allt om hur det är på sjön vill ofta skapa nya, bättre regler, så att det tråkiga vi diskuterar runt inte händer.

Då kan det lätt hända att man lägger fram "AIS-krav på alla" och "körkort på sjön" som förslag utan att egentligen ha så mycket belägg för behovet det senare eller teknikinsikter om det förra. Eftersom jag verkligen inte ville kalla Svempa för "Tekniktroglodyt" eller något annat negativt, så lallade jag litet runt vad man ville vara ute efter, och ifall man i så fall kunde tänka "tvärtom". Så tänkte jag att mellan raderna skulle det gå att förstå att det nog inte skulle fungera.
Citera
2026-09-02, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Antingen får jag jobba mer med nyanser när jag vill visa att förslaget om allmän AIS-sändare för alla båtar inte fungerar, eller så får du jobba på din ironidetektor... :-) Oklart vilket - säkert mitt fel.

Men kanske mer konstruktivt:

Välmenande, engagerade människor som kanske inte vet riktig allt om hur det är på sjön vill ofta skapa nya, bättre regler, så att det tråkiga vi diskuterar runt inte händer.

Då kan det lätt hända att man lägger fram "AIS-krav på alla" och "körkort på sjön" som förslag utan att egentligen ha så mycket belägg för behovet det senare eller teknikinsikter om det förra. Eftersom jag verkligen inte ville kalla Svempa för "Tekniktroglodyt" eller något annat negativt, så lallade jag litet runt vad man ville vara ute efter, och ifall man i så fall kunde tänka "tvärtom". Så tänkte jag att mellan raderna skulle det gå att förstå att det nog inte skulle fungera.

Bra tänkt av dig. Men det funkar tydligen i Singapore?
Citera
2026-09-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det har du rätt i.
Men speciellt lotsarna i Uddevalla behöver räfst och rättarting.

Lotsarna sitter inte i Uddevalla…
Citera
2026-09-02, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Lotsarna sitter inte i Uddevalla…

Ok i Marstrand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto