Citat:
Ursprungligen postat av
bo0om
Jag har följt hela tråden från början, utan att kommentera. Diskussionen har bitvis varit intressant och lärorik, och man lär sig dessutom efterhand vilka skribenter som man kan låta bli att försöka förstå.
Nu har jag ändå några funderingar.
1) Det har flera gånger tagits upp att fartyg tappar i styrförmåga om farten sänks. Men hur i hela friden bär de sig åt när det ska läggas till vid kaj då?
2) Varför heter plötsligt broderns båt Freja? Varifrån kom det namnet? Elsa är väl det korrekta?
Och nej, jag har ingen sjövana. Men det är väl inget att skämmas för?
Du har fått bra svar på det mesta, men något kan förtydligas ytterligare:
Det är alltså propellerströmmen över roderytan som skapar (någorlunda) snabb och precis roderverkan. Omedelbart efter ett plötsligt avslag finns viss roderverkan kvar tack vare farten genom vattnet, men dock trögare och med mindre förutsägbarhet.
I takt med att farten sjunker försvinner också den sista möjligheten att rikta fartyget på den kurs man önskar.
Om det ens vore möjligt att som vissa i tråden menar att "lägga i backen" så skulle detta ge omedelbar förlust av styrförmåga, och dessutom skulle skeppet okontrollerat gira ut mot 90° av den tänkta kursen och i praktiken bowla sig genom farleden pä tvären tills det tar stopp - på ena eller andra viset.
För manövrering i hamn kan man används bogpropellrar som isf sitter monterade tvärs fartygets längdriktning och helt enkelt knuffar fören in på plats. Misje Verde har fö en bogpropeller.
Fartyg med dubbel uppsättning motorer,: propelleraxlar och roder kan hanteras ändå mer precist i tillåggningsmanövrar, men vid normal färd är det propellerström över roderyta som ger bästa roderverkan.