Citat:
Vid Gäveskär håller jag helt med dig. 9b gäller först och mindre fartyg skall hålla sig ur den djupa delen av leden vilket ju här är hela leden. Det finns ju också gott om vatten söder om den gröna bojen och leden vid Gäveskär är ju bara 400 m bred. 9b är ju en regel som gäller innan en situation uppstår och just här är det tydligt. Uppstår däremot en situation så kommer ju 8f i fråga: "Det fartyg som inte ska hindras ska ändå följa regel 4–19".
Jag hade svurit med själv att inte ge mej in i detta råttboet och kommentera COLREG-delarna för det verkar bara bli massa sura miner när man gör det.
Men personligen... jag har sett ovan resonemang otaliga ggr både här i tråden och i Facebooks diverse kommentarsfält.
Jag tycker ni maltolkar och blandar bort korten runt 9 och 34. 9e "tycker jag" är att betrakta för jämbördiga fartyg >som skall befinna sej i den trånga farleden<. Ni mixar ihop 9b med massa efterföljande regler om hur två stora lastfartyg skall hantera varandra inbördes i typ Kielkanalen osv.
9b kommer före 9e och 9b skall så att säga "rensa fältet" innan 9e och 34 ens kommer på tal.
I en tillräckligt trång farled/situation typ Stena Danica på ingående vid Gäveskär ska inte ens behöva hantera de senare delarna och 9+34 gentemot en styrpulpetare som dörjar makrill eller whatever - han skall inte ens hålla sej till styrbord i leden - han skall öht inte ens befinna sej där eller >på något sätt< hindra Danica eller ens få vakthavande på bryggan på Danica att "behöva fundera".
Varsågod - skjut mej
Men personligen... jag har sett ovan resonemang otaliga ggr både här i tråden och i Facebooks diverse kommentarsfält.
Jag tycker ni maltolkar och blandar bort korten runt 9 och 34. 9e "tycker jag" är att betrakta för jämbördiga fartyg >som skall befinna sej i den trånga farleden<. Ni mixar ihop 9b med massa efterföljande regler om hur två stora lastfartyg skall hantera varandra inbördes i typ Kielkanalen osv.
9b kommer före 9e och 9b skall så att säga "rensa fältet" innan 9e och 34 ens kommer på tal.
I en tillräckligt trång farled/situation typ Stena Danica på ingående vid Gäveskär ska inte ens behöva hantera de senare delarna och 9+34 gentemot en styrpulpetare som dörjar makrill eller whatever - han skall inte ens hålla sej till styrbord i leden - han skall öht inte ens befinna sej där eller >på något sätt< hindra Danica eller ens få vakthavande på bryggan på Danica att "behöva fundera".
Varsågod - skjut mej
Hakefjorden är ju i detta partiet 700-800 meter och ibland bredare och bråddjup utan farledsmarkeringar (med undantag att ett märke på en 12-metare). Fritidsbåten låg ju 150-200 meter ut, lämnade ca 400 meter fritt vatten (till 12-metaren) och det är ju svårt att hävda att han "hindrade lastfartyget". Likaväl är det ju svårt att säga att fritidsbåtar "inte skall befinna sig i Hakefjorden på något sätt".
Allt är ju en bedömningsfråga. Men att som lotsen och/eller befälhavaren hårdra detta till att det inte fanns ett verkligt behov av utkik är ju kanske lite att ta i?
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-09-02 kl. 04:53.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-09-02 kl. 04:53.