2026-09-01, 21:13
Medlem
Lite enkelt kan man säga så här

Den som kan navigera, väljer bort ekolodet sist av sina elektroniska instrument.

Den som inte kan navigera, väljer bort navigatorn sist av sina elektroniska instrument.

Det är nämligen som så, att ekolodet är det enda elektroniska instrumentet ombord som inte kan ersättas av de mänskliga sinnena och förmågorna.

Av allt att döma var snipakaptenen en person som skulle välja bort navigatorn sist. När han själv skulle beskriva sin egen kompetens ombord, så förklarade han att han i alla fall vet hur man lägger till.
Trots at han spenderar semestern med sin familj med små barn ombord på en snipa på havet, så har han inte ens bemödat sig med en sådan enkel sak som att ta ett förarintyg. Jo tack.

En mycket tragisk olycka, men tyvärr primärt orsakad av inkompetens och grov vårdslöshet från snipakaptenens sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, det var otur, men också mycket vårdslöst. Det hade tagit 5-7 sekunder för snipan att styra undan och klara sig, har jag och en annan här i tråden räknat ut var för sig. Så det där med "otur" måste också ställas i relation till snipakaptenens extremt dåliga uppsikt om vad som händer och sker runtomkring honom. Han upptäckte av allt att döma inte skeppet förrän han blev påkörd. Han gav själv uttryck för att han hade fokus framåt och inte prioriterade att titta bakåt. Tragiskt nog berättar han att kappellet på snipan är helt i tyg och inte har något fönster bakåt. Men på bilder av den förolyckade snipans kapell ser man att det finns ett fönster där. Han hade inte ens koll på det på sin egen snipa.

Det var inte hans snipa, det var föräldrarnas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Här visar du återigen att du är en skrivbords wannabee sjökapten. Att AI kan påstå (felaktigt förstås) att man kan navigera efter ekolod är en sak men att du så till 100% skulle gå på nåt sånt förvånar faktiskt.

INGEN navigerar efter ekolod. Absolut ENDA undantaget skulle eventuellt kunna vara att absolut ALLA andra tillgängliga hjälpmedel (inklusive egen syn föröver) var TOTALT utslagna.

Sjökortens djupkurvor är hundratals gånger MINDRE exakta (och djupangivelser mycket mer sporadiska) än utmärkningen av öar, grund, brott, skär, flu, böer och bränningar (dock ALDRIG Grynnor på västkusten, vilket du försökt lura i trådens läsare )

Du pratar hela tiden om att ”sådana saker vi som har koll gör” när alla som har självupplevd erfarenhet vet att du pratar skit.
Rättelse, ubåtar gör det till viss del
Citera
2026-09-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Det var inte hans snipa, det var föräldrarnas.

Jag uppfattade att han hade tagit över den från sin far något år tidigare eller så, tillsammans med sin syster har jag för mig.

Men du har en poäng, han var inte erfaren som båtägare. Han var på sjön ungefär en vecka om året har jag för mig han berättade.
Citera
2026-09-01, 21:19
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Rättelse, ubåtar gör det till viss del
Ubåtar ”navigerar” heller inte efter ekolod, var har du det ifrån?
Ekolod är ett hjälpmedel men inte nåt man navigerar efter.
Det hade förutsatt noggranna djupkurvor som självklart inte finns där ubåtar opererar.
Citera
2026-09-01, 21:23
Medlem
Citat:
Jag uppfattade att han hade tagit över den från sin far något år tidigare eller så, tillsammans med sin syster har jag för mig.

Men du har en poäng, han var inte erfaren som båtägare. Han var på sjön ungefär en vecka om året har jag för mig han berättade.

Och ändå är han uppväxt i området och borde ha kunskaper.
Sen är ju brodern som jobbat på fartyg ännu mer obegripligt korkad.
Tog polisen verkligen sprit och knarktest på bröderna ?
Deras konsekvenstänk är ju på en 14 årings nivå.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-09-01 kl. 21:27.
Citera
2026-09-01, 21:25
Medlem
Citat:
Du kan väl vara snäll och citera det inlägg där jag, enligt dig, "förde fram att han suttit och surfat", för jag har verkligen inget minne av att ens antytt något sådant och jag hittar inget sådant heller.

För du sitter väl inte stoppar dina ord i min mun?
Du skrev ju det själv i meddelandet jag citerade.

Citat:
Han har bevisligen varit så aktiv att han har ändrat inställningar på radarn!

Vilka bevis finns för att han har suttit och surfat?

(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Citera
2026-09-01, 21:26
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Alla som är vana seglare eller motorbåtsförare förespråkar att man ska hålla sig undan från trafikerade farleder och stora fartyg, så gör garanterat pappan och brorsan också vid det här laget och det kommer dom att fortsätta med resten av livet, dom kommer med all sannolik aldrig att ligga mitt i en farled och stirra framåt utan flytvästar på osv.

Så, den som du som anklagar oss "normala" är ensamma helt ensamma.

Vana seglare VET att det är helt ok att gå i farleder. FULLT NORMALT.
Att man inte ska segla MOT stora fartyg vet man också.
Att man har extra uppmärksamhet i trånga farleder vet man även det.

Men här var INTE farleden trång (som Meholm, Älgö Gavel, Tjörnbron, Galterön, Svanesund för att nämna några som Misje passerat kort tid innan/efter olyckan)

Och att upphinnande har huvudansvaret vet ALLA som inte är skrivbordsseglare
Citera
2026-09-01, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Och ändå är han uppväxt i området och borde ha kunskaper.
Sen är ju brodern som jobbat på fartyg ännu mer obegripligt korkad.
Tog polisen verkligen sprit och knarktest på bröderna ?

Jo då, av allt att döma är dom så inkompetenta och korkade till och med i nyktert tillstånd.
Och ja, brodern var verkligen riktigt obegripligt korkad. Tragiskt också att inte pappan sagt att de borde stanna i Stenungsund och åtgärda broderns snipa. Eller åka hem landvägen därifrån. Man ger sig helt enkelt inte ut på sjön under de förutsättningarna som brodern och hans snipa stod inför. Med barn ombord. Helt oförklarligt.
Citera
2026-09-01, 21:28
Avslutad
Citat:
Lite enkelt kan man säga så här

Den som kan navigera, väljer bort ekolodet sist av sina elektroniska instrument.

Den som inte kan navigera, väljer bort navigatorn sist av sina elektroniska instrument.

Det är nämligen som så, att ekolodet är det enda elektroniska instrumentet ombord som inte kan ersättas av de mänskliga sinnena och förmågorna.

Av allt att döma var snipakaptenen en person som skulle välja bort navigatorn sist. När han själv skulle beskriva sin egen kompetens ombord, så förklarade han att han i alla fall vet hur man lägger till.
Trots at han spenderar semestern med sin familj med små barn ombord på en snipa på havet, så har han inte ens bemödat sig med en sådan enkel sak som att ta ett förarintyg. Jo tack.

En mycket tragisk olycka, men tyvärr primärt orsakad av inkompetens och grov vårdslöshet från snipakaptenens sida.

Jag var dock förvånad att brodern va såpass erfaren och förståelig att han sa i FUPn att det är svårt för ett så stort fartyg att upptäcka dom pga begränsad sikt från bryggan.

Hade inte regnskuren kommit där alla radarbilder de sista 6min innan kollison försvann till 98% så hade olyckan nog sannolikt inte skett
Citera
2026-09-01, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Du skrev ju det själv i meddelandet jag citerade.

(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna

är du analfabet eller bara blind?
Du kanske skulle läsa det du citerar!

Som sagt, jag har aldrig sagt det du påstår. Jag har gjort raka motsatsen!
Citera
2026-09-01, 21:29
Medlem
Citat:
Jo då, av allt att döma är dom så inkompetenta och korkade till och med i nyktert tillstånd.
Och ja, brodern var verkligen riktigt obegripligt korkad. Tragiskt också att inte pappan sagt att de borde stanna i Stenungsund och åtgärda broderns snipa. Eller åka hem landvägen därifrån. Man ger sig helt enkelt inte ut på sjön under de förutsättningarna som brodern och hans snipa stod inför. Med barn ombord. Helt oförklarligt.

Ja eller så hade de grillat och druckit öl. " Vi haar ju semester"....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in