Citat:
Ursprungligen postat av
snigel1
Åklagaren har vissa funktionsutmaningar vilket tydligt framgår i förhöret. Dåligt påläst och minns inte att han ställt frågor vid flera tillfällen. Synd med en så svag representant från åklagarämbetet.
Sen till dig. Essensen i det hela är att du kan möjligen ha läst. Visst. Men det är inte samma sak som du har förstått. Du verkar vara en klar utmanare till en åklagartjänst.
Jag undrar om du suttit i något förhör av någon dignitet?
Här är den meddelade misstanken "vållande till annans död", och då sköts förhör på det här sättet. Framförallt frågar man upprepat avseende de vitala faktabitarna. Att fråga igen, för att fånga diskrepanser och borra vidare är inte "dåligt minne", utan noggrann förhörsteknik.
Sedan kan det naturligtvis tänkas att åklagaren är dåligt påläst, men i det här fallet (jag har kollat) är JvR en sk "sjörättsåklagare", dvs en av de som lottas till sjörättsmål. Eftersom MV är ett kommersiellt fartyg gäller att saken skall tas upp på lämplig sjörätt, vilket är Göteborg i detta fall.
Sedan skall man ha med sig att FU ligger till grund för sakframställan och eventuellt åtal - själva händelseförloppet, alla inblandade kommer att förhöras i rätten, nya frågor kommer att ställas, försvaret kommer att ha invändningar, man kommer att lusläsa prejudikat och man kommer att reda ut alla knepiga frågor runt skyldigheter och rättigheter.
Men räkna med att frågorna kommer att låta ungefär såhär:
Åkl: Vi ser här tydliga radarbilder där man kan se de aktuella båtarna. Varför såg du inte dem.
Lots: "jag tittade inte efter båtar, utan efter landmärken och syftlinjer" kanske fungerar för lotsen, men knappast för kaptenen.
Kaptenen: "Jag räknade med att lotsen skulle vara kompetent och därför lämnade jag allt ansvar till honom" lär hur som helst inte flyga.
Sedan kommer man ju att ställa frågor runt det sunda i att lotsen ställer om radarfiltren för att slippa störas av regnet, om det innebar av fartyget avhänder sig vital observationsförmåga.
Kommer ombuden med invändningar av typen "Småbåtarna var på fel ställe, ingen kunde vänta sig att de skulle vara ivägen, förresten får de inte vara det i trång farled, och farleden är jättetrång och därför är det inte vare sig lotsens eller kaptenens fel fastän de inte såg dem för de var båda upptagna, lotsen med att lotsa och kaptenen hade fått lov av lotsen att sitta med annat..." och (bäst av allt) "vi såg ju inte båtarna, så det är inte vårt fel att vi körde på en av dem..." - så får vi se hur det går.
Här tror jag att ombuden inser att det gäller att mildra domarna snarare än att förklara att det mest var snipans fel och åklagaren är en sopa som inte fattar detta.
Det är ju inte precis som att det händer ofta att fartyg kör över fritidsbåtar i dagsljus och i duglig sikt. Det kan säkert finnas förklaringar och anledningar till att det gått illa, men att inte ha observerat båtar direkt i fartygets väg är ju inte bra alls.