Citat:
Nej, inte "mest". Det är allvarliga missförhållande som ådagalagts på både brygga och management hos Misje Verde.
Helt klart åtalbart.
Men det jag slås av i småbåtarna är den totala aningslösheten. Dom uppför sig som barnungar som leker med plastbåtar i en badbalja.
Det är vansinne att ge sig ut med ett skuret axellager. Det KAN bara gå åt helvete.
Vilket det gjorde.
Att ta med sig en extra båt i reserv och för bogsering är inte en "säkerhetsåtgärd".
Det är istället att sätta andra i risk.
Att sedan fylla dessa två båtar med familj och barn är en så uppenbart exponent för att ingen av de två förstod vad dom gav sig in på.
Det är vansinne att gå ut i farled - ut på sjön överhuvudtaget, utan att kunna se sig om.
För de av er som inte har erfarenhet från småbåtar har jag en bild nedan som är inifrån en snipa med bakstycket upprullat. Båten är en IW 25 utan akterhytt.
https://ibb.co/zhC2qqHy
Ja, aktertoften kommer bli blöt av regnet.
Det får man torka upp när man kommer i land.
Hellre det än att inte komma i land alls...
Denna sikten bakåt hade räckt till bra, kombinerat med några steg bak emellanåt för att se vad som rör sig låringsvis.
För mig är det ofattbart hur man kan få för sig att dra igen kapellet helt och göra sig ovetande kring vad som sker akteröver. I en trafikerad farled!
En annan sak jag inte sett nämnt i tråden är avsaknaden av elektroniska hjälpmedel ombord på småbåtarna.
Båda bröderna hade sina telefoner med sig.
Varför inte öppna MarineTraffic?
MarineTraffic är INTE realtidsuppdaterad.
MarineTraffic är INTE heltäckande.
Men den ger ett bra hum om fartygsrörelser nära och fjärran, och den "ser runt hörn" - visar om det är fartyg skymda av öar på väg mot dig.
Det är ett hjälpmedel, som tillsammans med normal utkik ökar dina chanser på sjön.
I din handflata. Gratis.
Varför inte använda denna möjlighet?
"Är det något stort på gång?"
"Var kan vi passera varandra så säkert som möjligt?"
"Skall vi vänta med att ge oss ut tills hon har passerat ...?"
Straffbart...? Det borde fan vara det.
Från min lilla fritidsbåt kan jag inte påverka missförhållanden uppe på bryggan hos ett handelsfartyg. Jag vet inte hur fulla dom är för stunden, hur utarbetade, hur underbemannade, hur mycket av deras elektroniska stödutrustning som ligger nere - eller hur lite dom förstår av hur man använder den.
Det enda jag kan påverka är mig själv och min båt. Att grejer är i ordning, att folket jag ansvarar för är så säkra dom kan vara och att jag ser mig omkring och misstror alla andra tills dom är borta ur min sfär.
Bröderna failade grovt bägge två.
Olyckor händer inte. Dom skapas.
Dom byggs mödosamt upp, sten för sten, tills något brister och hela alltihopa kommer dundrande ner i skallen på alla som råkar befinna sig i närheten. Skyldiga och oskyldiga.