Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Jag menar inte att lotsen kan anses ha fört befäl, men kan ändå, hur regelvidrigt det än är, förstå hur kaptenen eventuellt tänkt; "han kan det här, har koll och lokalkännedom, jag vågar sitta en stund framför datorn medan han styr/håller utkik, jag frågade ju om det var lugnt, och det tyckte han".
Sedan, att det inte befriar honom från ansvar är jag helt införstådd med.
Det du beskriver är ju precis det systemfelet jag är ute efter. Det är inte meningen att lotsen skall ansvara för utkik, radarövervakning eller något annat av sjösäkerhetsmässig vikt. Att det normalt sett går bra är en annan sak.
Befälhavaren skall i detta fall klandras för att lämna ansvaret till lotsen, lotsen skall klandras för att ha tagit emot ansvaret.
Tyvärr är detta ett praktiskt system för alla inblandade, att lotsen (som naturligtvis nästan alltid gör rätt) i praktiken blir "bryggans befäl" och att kaptenen tar chansen att sköta kontoret ett par timmar. Det här tycker alla är bra, lotsen får ett enklare jobb om han får bestämma och styra själv, rederiet slipper bemanna ett extra befäl, kaptenen hinner sköta kontorsarbete om lotsen också är styrman.
Hade Lotsverket (förlåt, Transportstyrelsen) sett det här för vad det är hade man ju också kunnat skapa skarpare ansvarsgränser och se till att ansvariga ombord inte tullar på sjösäkerheten. Att lotsen var på bryggan är självklart, det är hans jobb, men att kaptenen skötte kontoret och skonade sin personal genom att inte kalla upp en matros för utkik blev ju alldeles fel. Ingen garanti för att det gått bra ändå, förstås.