2026-09-01, 11:05
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vilken skärgårdsfärja skulle de tagit i detta område denna kväll?

Högerut?
Vad tror du om Rederi AB Titanic? Vi måste gå till botten med detta. Skämt åsido. Det finns ju broar och bilar.
Citera
2026-09-01, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Skulle vara intressant att kolla upp om lotsen varit ute för tillbud tidigare ?
Han verkar ju ha många skruvar lösa.
Sådant är något man alltid gör vid tex flygolyckor, mycket bra att göra så borde vara krav!
Citera
2026-09-01, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det är väl helt riktigt att döma lotsen i denna situation? Han har ju uppenbarligen justerat regnklutter på en radar där var man (även utan vana vid radar) tydligt kan se två ekon med trails föröver både före och efter klutterjusteringen.

Det är ju också uppenbart från hans uttalanden i förhören att han anser att han inte har ansvar för andra fartyg utan enbart för navigationen. Samtidigt tillåter han glatt att befälhavaren sitter och gör admin vid sin dator. Det är ju under all kritik.
“Jag tycker att jag höll den utkik jag behövde för navigationen … bemanningen i övrigt på bryggan så är det ju upp till befälhavaren … Om han hade tyckt att det var ett behov av … utkik så hade han gjort det.”

“Det var jag och befälhavaren på bryggan. Och eftersom jag navigerade fartyget så bör det ha varit befälhavaren som var utkik då.
… Om du definierar att det ska vara en utkik som en person som bara har den uppgiften, så är det inte jag.”

Jag måste nog hålla med att denna lots är inkompetent, har ett par skruvar lösa eller både och. Vad tycker du?
Utan att veta exakt vad som hänt ska man inte uttala sig som du gör.

Vad säger du om de två bröderna, är dom inkompetenta?
Citera
2026-09-01, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Vad tror du om Rederi AB Titanic? Vi måste gå till botten med detta. Skämt åsido. Det finns ju broar och bilar.

Du svarar broar och bilar på en direkt fråga om vilken skärgårdsfärja man skulle tagit.

Att tiga är guld kunde inte varit mer lämpligt.
Citera
2026-09-01, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Här jagar vi nog något som inte finns, lotsen växlar mellan handstyrning och autopilot genom att manuellt justera kursen mot sina styrmärken och hur han bedömer vindavdrift och strömsättning (sådant är liksom "lotsens grej" och varför han är med ombord). När sedan den manuella styrningen släpps sköter styrautomaten inställd kurs, till nästa justering.

Att "lotsen kör båten" är för att detta är mest praktiskt och minskar risken för fel - annars guidar lotsen den som styr båten och övervakar hastighet, att båten ligger rätt i girarna och rätt placerad i leden och i rätt riktning för nästa gir.

Handstyrning i ordets egentliga betydelse innebär att man har en mänsklig rorsman vid ratten. Så kan man behöva göra ifall styrautomaten inte är pålitlig för att något fel uppstått. Då behövs givetvis en ytterligare person på bryggan, "surrad till rors"...
Autopiloten kan antingen gå mot en bestämd position eller hålla en bestämd kurs, den senare är nog vanligast i en farled.

Men den som vanligtvis styr ett fartyg är autopiloten men där den tex styr på en bestämd kurs och man tex vill justera denna kurs så görs det vanligtvis via autopiloten också, dvs man stänger inte av den utan man ber den ändra kursen lite egentligen som om man haft en rorgängare.

Rorgängare
Styr kurs xyz och sedan kom två grader babord

Autopilot
Sätt kurs xyz och sedan justera två grader babord

Samma sak
Citera
2026-09-01, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1

Det finns såväl förhör som teknisk bevisning kring agerande av lotsen.
Det går väl alldeles utmärkt att uttala sig utifrån det?
Citera
2026-09-01, 11:49
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Nu ska jag erkänna att jag inte har relevant sjökort framför mig men vad är fel med hans påstående?

"Ligger man "konsekvent i röd sektor" på sydgående från Mitholmarna, så går man på grund."
Jag får pudla. Det kan finnas grund i röd sektor.
Citera
2026-09-01, 11:50
Medlem
Citat:

Jag tycker det är underligt att du tar dig frihet att döma pappan, som också representerar brottsoffren, utan att blinka. Samtidigt så är du ytterst reserverad kring all kritik mot lotsen.

Enligt min åsikt och med ganska uttömmande bevisning från FUPen så anser jag att lotsen är inkompetent och oansvarig och borde ta en åra på axeln och gå in i landet. När någon frågar vad han har på axeln, så kan han bygga sig ett hus där. Jag är inte förundrad över att hans karriär i ett Donsörederi var kort.

Vad det gäller bröderna så utsatte de sig för onödiga risker och inte minst trötthet. Det är inga problem att gå där de gick men det är uppenbart att man skall hålla god utkik (akterlucka I kapell upprullade) när man går där. De borde nog ha tagit en paus i Stenungsund eller Wallhamn och fortsatt nästa dag.
Citera
2026-09-01, 11:54
Medlem
Citat:
Det finns såväl förhör som teknisk bevisning kring agerande av lotsen.
Det går väl alldeles utmärkt att uttala sig utifrån det?
Citera
2026-09-01, 11:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Svara inte med en motfråga på ditt eget påstående.

Du skrev att de kunde tagit skärgårdsfärja.
Jag undrar vilken?
Du tar en färja till en hamn med bussförbindelser.
Citera
2026-09-01, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jag tycker det är underligt att du tar dig frihet att döma pappan, som också representerar brottsoffren, utan att blinka. Samtidigt så är du ytterst reserverad kring all kritik mot lotsen.

Enligt min åsikt och med ganska uttömmande bevisning från FUPen så anser jag att lotsen är inkompetent och oansvarig och borde ta en åra på axeln och gå in i landet. När någon frågar vad han har på axeln, så kan han bygga sig ett hus där. Jag är inte förundrad över att hans karriär i ett Donsörederi var kort.

Vad det gäller bröderna så utsatte de sig för onödiga risker och inte minst trötthet. Det är inga problem att gå där de gick men det är uppenbart att man skall hålla god utkik (akterlucka I kapell upprullade) när man går där. De borde nog ha tagit en paus i Stenungsund eller Wallhamn och fortsatt nästa dag.
Klart jag dömer honom, han har brutit mot grundreglerna på sjön Ha god uppsikt runt om, tänk på säkerheten undvik om möjligt vatten där stora fartyg går.

Vem tror du han kommer att döma resten av sitt liv, kaptenen på fartyg eller sig själv?
Citera
2026-09-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag får pudla. Det kan finnas grund i röd sektor.
Jo jag förstår, men att som jag skrev ligga och gå in i färgad sektor ibland är ett sätt att hålla sig på kanten av leden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in