2026-09-01, 10:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasev99
Definitivt men framförallt är det viktigt att hålla närmast konstant koll bakåt när man kör en långsam båt. Den största risken är inte ens stora fartyg, i farleder är det inte helt ovanligt att det drar förbi en powerboat i 70-80 knop och de har inte alltid full uppsikt framåt.
Exakt, eller en motorbåt i 25 knop.
Citera
2026-09-01, 10:21
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jag hade nog sagt så lite som möjligt. Jag hade definitivt inte varit uppstudsig. Och jag hade försökt att visa empati (vare sig den är äkta eller ej).

Men detta bekräftar ju bara denne unge mans mentala förmåga.
Där tolkar vi orsak och verkan olka.
Citera
2026-09-01, 10:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Om du går på natten, ska du då inte gå i vit fyrsektor menar du?
Du skall gå så långt högerut ut som möjligt och korsa farleden i så rät vinkel som möjligt om det behövs.
Sen behöver du regelbundet hålla uppsikt bakåt.
Ligger du och tuffar mitt i farleden utan att hålla koll så kan det gå illa som vi såg även om de hade maximal otur.
Citera
2026-09-01, 10:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Samtidigt är det ju omdömeslöst åt andra hållet, eller?

Pappan var följebåt för att brodern hade tidigare haft problem med båten, dom bogserar först men eftersom det tar för lång tid och dom inser att dom kommer va framme vid 04 beslutsr de att brodern kör först. De lägger sig mitt i farleden. Brodern ser inte att pappan blir påkörd för hans båt börjar brinna (det ryker och bolmar) då ringer han pappan (alltså hans bror) och vill ha hjälp men pappan svarar inte. Pappan har noll uppsikt bakåt pga kapellet och har uppgett att han inte stoppade upp huvudet ovanför ngn gång för att kolla bakåt.

Brodern uppgav att hans båt fick bogseras iväg från farleden.

Inte för att jag försvarar kapten och lots men det jag skrivit ovan är väl minst sagt att utmana ödet.

Att ens riskera att ligga mitt i en farled när man får driftstopp och visste om att man hade driftproblem låter onekligen inte smart
Exakt, rena Darwin Awards och varför inte vänta tills bättre väder och gå tidigt på morgonen i dagsljus.
Behövde de åka hem så kunde familjen tagit skärgårdsfärja.
Citera
2026-09-01, 10:26
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du skall gå så långt högerut ut som möjligt och korsa farleden i så rät vinkel som möjligt om det behövs.
Ligger du och tuffar mitt i farleden utan att hålla koll så kan det gå illa som vi såg även om de hade maximal otur.
Vit sektor är ju mycket smalare (naturligt nog) än vad farleden är bred.
Ligger du i vit sektor ligger du i mitten av farleden.
Citera
2026-09-01, 10:28
Medlem
Citat:
Exakt, rena Darwin Awards och varför inte vänta tills bättre väder och gå tidigt på morgonen i dagsljus.
Behövde de åka hem så kunde familjen tagit skärgårdsfärja.

Vilken skärgårdsfärja skulle de tagit i detta område denna kväll?

Högerut?
Citera
2026-09-01, 10:29
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Nu ska jag erkänna att jag inte har relevant sjökort framför mig men vad är fel med hans påstående?

"Ligger man "konsekvent i röd sektor" på sydgående från Mitholmarna, så går man på grund."
Felet är att man kan gå klar Katten även om man går precis innanför röd sektor men varför ska man öht gå på rött. Sektorfyrar bygger i all huvudsak på att man ska gå i vit sektor och eftersom denna är så mycket smalare än farleden är bred innebär det att man går i farledens mitt
Citera
2026-09-01, 10:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vilken skärgårdsfärja skulle de tagit i detta område denna kväll?

Högerut?
Du kan inte åka tidigare eller senare tänker du om du vet att du har en båt som strular? Omöjligt?
Citera
2026-09-01, 10:54
Medlem
Citat:
Du kan inte åka tidigare eller senare tänker du om du vet att du har en båt som strular? Omöjligt?

Svara inte med en motfråga på ditt eget påstående.

Du skrev att de kunde tagit skärgårdsfärja.
Jag undrar vilken?
Citera
2026-09-01, 10:55
Medlem
Citat:

Ja, som man läste i förhöret. Först uppger han att han går relativt mitt i farleden, sedan i nästa förhör har han ändrat sig och säger att han håller till höger i farleden. Sedan vet han inte riktigt utan går på fyrar och uppger att han ligger där han ligger för att undvika skär delvis då brodern riskerar att få motorstopp och kan börja driva (vilket han fick till slut).

Givetvid har lots och kapten agerat slarvigt, men inte uppenbart oaktsamt, men beteendet av pappan och brodern känns betydligt mer omdömeslöst.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-09-01 kl. 10:57.
Citera
2026-09-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Felet är att man kan gå klar Katten även om man går precis innanför röd sektor men varför ska man öht gå på rött. Sektorfyrar bygger i all huvudsak på att man ska gå i vit sektor och eftersom denna är så mycket smalare än farleden är bred innebär det att man går i farledens mitt
Okej, jag förstår och såklart ska man inte gå i röd eller grön sektor när man går mot en fyr i syfte att veta vart man är, däremot kan man som jag skrivit ligga och "pendla" mellan vit/färgad sektor men ligga i vit i syfte att hålla sig på kanten av farleden.

Ska väl säga att idag med GPS som är riktigt noggran så är den en bättra källa än fyrar om man ligger i en trafikerad farled då den gör att man kan enklare ligga på gränsen till färgad sektor
Citera
2026-09-01, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Både lotsen och kaptenen har medgett att fritidsbåtarna var synliga på radarn. Det står uttryckligen i FUP:en. Det framgår även av medias inspelningar av radarbilderna. Så VI har faktiskt sett det. Att du förnekar det uppenbara är lite suspekt.
Vad förnekar jag??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in