2026-09-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Eller så var båda fulla vid olyckan ?
Brodern är ju kapten, hur kan man vara det och bete sig så här?

ja, broderns agerande är faktiskt ännu mer anmärkningsvärt om han nu verkligen har den utbildning och "erfarenhet" som han påstår sig ha.
Citera
2026-09-01, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexamom
Tänk nu ett varv extra, om du är kapabel till det.

När A lyckats ta sig upp till ytan ser han sin son (i flytväst) och en tom flytväst (den dottern haft på sig). Då kan han naturligtvis informera om att dottern också saknar flytväst - eftersom den åkt av henne i tumultet.

Han sa att de inte hade flytväst på sig.

Så säger man inte om någon som hade en flytväst på sig.

Om du krockar med bil och i samband med krocken går bilbältet sönder, kommer det första du då säger till polisen vara - Jag hade inte bilbälte på mig!?
Citera
2026-09-01, 13:02
Medlem
Stockholmspiketens avatar
Den åtalade lotsen arbetar vid Marstrands lotsstation och har förmodligen varit kollega med brodern (S*mon), som också arbetat där.
Citera
2026-09-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du tar en färja till en hamn med bussförbindelser.

Det var inte heller det frågan.

Men vi håller det där.
Citera
2026-09-01, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Vad säger du om de två bröderna, är dom inkompetenta?

Det finns givetvis frågetecken kring deras framförande av sina båtar och avsaknad av utkik. Något de själva kommer att ångra resten av livet.
Men avser frågan om de skulle vara inkompetenta i största allmänhet eller pekar du på något särskilt agerande?
Senast redigerad av M.J.A 2026-09-01 kl. 13:23.
Citera
2026-09-01, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Då tycker jag att du snarast ska rapportera den fyren till Sjöräddningen och Sjöfartsverket.
Eller också kanske du själv ska göra som du rekommenderar andra att göra? Läsa på hur en sektorfyr fungerar...

så det tycker du att jag ska göra. Ska jag hälsa från dig i min anmälan då eller?
Till skillnad från dig har jag fyrnavigerat många gånger i mitt liv. Jag har rätt och du har fel. Ännu en gång visar du överdrivet tydligt att du inte förstår någonting om hur fyrar och navigering fungerar.
Citera
2026-09-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolmes
Hade fritidsbåtarna haft VHF-radio kunde de ha kommunicerat sin belägenhet till den eller de som ville lyssna. Men det är klart, då hade väl både kustbevakning och sjöpolis slängt sig över dem! Å andra sidan hade fru och dotter antagligen levt idag.
Bröderna var trötta och hade defekta båtar!? När ska den frihetstörstande romantiken kring båtlivet rensas ut? Helt uppenbart att här måste till hård reglering, bland annat vilotid, bemanning, kompetens, utrustning mm.
Sedan måste handelssjöfarten bli bättre på att anmäla fritidsbåtar som uppför sig märkligt.
För att parafrasera Cato den äldre: För övrigt anser jag fritidsbåtar bör förbjudas.

Vad skulle kommunicerats och till vem?
Vad har de gjort som ev sjöpolis eller kustbevakning skulle haft synpunkter på?
I mina ögon gjorde de rätt i mycket. De åkte tillsammans, de lät den defekta båten gå först ifalla att den skulle strula.
Citera
2026-09-01, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Han sa att de inte hade flytväst på sig.

Så säger man inte om någon som hade en flytväst på sig.

Om du krockar med bil och i samband med krocken går bilbältet sönder, kommer det första du då säger till polisen vara - Jag hade inte bilbälte på mig!?

Han sa till sjöräddningen att dottern inte hade flytväst vid sökinsatsen, då han redan hittat den. Såhär sa han vid förhör

Jag och R***na hade inte det och I*** och E*** hade det och ja jag har inte riktigt förstått hur inte I*** hade det alltså hon hade ju uppenbarligen inte på sig flytvästar när jag hittade den flytande på havet men, men jag vet inte jag vet att hon hade haft problem med den här och det finns ett band som man sätter mellan benen för att den inte ska åka ifrån en så eventuellt har den gått upp men jag vet inte jag har inte sett det hända men jag var väldigt noga med att man skulle ha flytväst på barnen hela tiden.
Citera
2026-09-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyhole40
Poddavsnitt om dödsolyckan där de igenomgår FUP:en.

https://www.krimfup.se/ljudfiler/lyssna-dodsolyckan-i-hakefjorden-vad-hande-ombord

Intressant lyssning
Intressant, men sjukt jobbiga AI-röster tyvärr
Citera
2026-09-01, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenPucko
Vad skulle kommunicerats och till vem?
Vad har de gjort som ev sjöpolis eller kustbevakning skulle haft synpunkter på?
I mina ögon gjorde de rätt i mycket. De åkte tillsammans, de lät den defekta båten gå först ifalla att den skulle strula.

1. Lastfartyget hade fått en blänkare om ett defekt fartyg i farleden
2. Kustbevakning och sjöpolis hade plockat bort det defekta fartyget från farleden
Citera
2026-09-01, 13:49
Medlem
Har man kartlagt användandet av lotsens mobiltelefon under lotsningen? Vet av egen erfarenhet att många lotsar har en förkärlek till dessa och kan det vara så att han suttit djupt försjunken i sin telefon istället för att kolla radarn där det tydligen var ett mycket tydligt eko ifrån snipan innan kollisionen?
Citera
2026-09-01, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Du vet exakt vad jag anser.

Vad du anser var inte vad det gällde. Du ställde en fråga till mig och jag ställde en seriöst ställd fråga tillbaka.
Avser du något särskilt agerande i din fråga som särskilt inkompetent eller inkompetenta i största allmänhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in