Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
Lotsen reagerar ifrågasättande på längden på den film på VDR-inspelningen åklagaren vill visa under ett förhör.
..... FL: Ja, uppfattat. Det vi kan se på VDR-inspelningen är den bilden som visas var femtonde
sekund. Jag tänker, du får... Du får titta på det här. Du får kommentera om du vill. Om du
gör någon iakttagelse som du tänker på och så vidare. Sen har jag några frågor som man
kan ta efteråt också. Men det är helt fritt att kommentera det du...
MT: Är den i normal fart?
FL: Så? Ja, den är precis i...
MT: Ska det ta en kvart att titta?
FL: Ja, det gör det
En smått otrolig inställning givet vad han faktiskt står anklagad för och sitter och blir förhörd för.
Vem fan frågar så.
Han har ingen ansvarskänsla för eller empati för den skada han orsakat. Datorspelsmentalitet. På sin Instagram kallar han sig: Dad, Husband, BFF with Maja (Flatcoated Retriever) men de sidorna visar han inte här. Vi verkar ha ett par gemensamma vänner... kanske dags att ta kontakt.
Medan alla tävlar om att skylla på den ene eller den andre så repeterar jag återigen Schweizerostprincipen (The Swiss Cheese model). Denna undervisas konstant vid både sjökaptens- och pilotutbildningar.
1. Hålen i osten representerar svagheter eller brister i de enskilda skyddslagren.
2. En olycka inträffar endast om hålen i alla ostskivor råkar linjera perfekt, vilket gör att en risk passerar rakt igenom hela systemet.
3. Lösningen är att bygga upp redundans med flera oberoende skyddslager
Det är därför sjövägsreglerna har många överlappande skyldigheter. Därtill finns sjövettsregler och sunt förnuft.
I detta fallet hade en huvudansvaret, men alla gjorde fel.