2026-09-01, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det är väl helt riktigt att döma lotsen i denna situation? Han har ju uppenbarligen justerat regnklutter på en radar där var man (även utan vana vid radar) tydligt kan se två ekon med trails föröver både före och efter klutterjusteringen.

Det är ju också uppenbart från hans uttalanden i förhören att han anser att han inte har ansvar för andra fartyg utan enbart för navigationen. Samtidigt tillåter han glatt att befälhavaren sitter och gör admin vid sin dator. Det är ju under all kritik.
“Jag tycker att jag höll den utkik jag behövde för navigationen … bemanningen i övrigt på bryggan så är det ju upp till befälhavaren … Om han hade tyckt att det var ett behov av … utkik så hade han gjort det.”

“Det var jag och befälhavaren på bryggan. Och eftersom jag navigerade fartyget så bör det ha varit befälhavaren som var utkik då.
… Om du definierar att det ska vara en utkik som en person som bara har den uppgiften, så är det inte jag.”

Jag måste nog hålla med att denna lots är inkompetent, har ett par skruvar lösa eller både och. Vad tycker du?

Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Lotsen har en väldigt defensiv attityd i förhören. Ställer en del motfrågor och filosoferar kring definitioner. Jag hade väntat mig mer korthuggna, koncisa svar från en lots.

Lotsen reagerar ifrågasättande på längden på den film på VDR-inspelningen åklagaren vill visa under ett förhör.

..... FL: Ja, uppfattat. Det vi kan se på VDR-inspelningen är den bilden som visas var femtonde
sekund. Jag tänker, du får... Du får titta på det här. Du får kommentera om du vill. Om du
gör någon iakttagelse som du tänker på och så vidare. Sen har jag några frågor som man
kan ta efteråt också. Men det är helt fritt att kommentera det du...
MT: Är den i normal fart?
FL: Så? Ja, den är precis i...
MT: Ska det ta en kvart att titta?
FL: Ja, det gör det

En smått otrolig inställning givet vad han faktiskt står anklagad för och sitter och blir förhörd för.
Vem fan frågar så.
Citera
2026-09-01, 09:34
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ja - den har du länkat 25-30 gånger i tråden.
Den har vi sett.

Tack.

Du får väl maila SHK om att sätta den som en framtida rekommendation.
Polisen kanske har någon film ang att inte köra snabbare än vad hastighetsskyltarna anger på bilvägen också.
Bra tips. Behövs nog för särskilt utsatta. Jag ber dem skicka en länk till dig min sköna.
Citera
2026-09-01, 09:41
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Lotsen reagerar ifrågasättande på längden på den film på VDR-inspelningen åklagaren vill visa under ett förhör.

..... FL: Ja, uppfattat. Det vi kan se på VDR-inspelningen är den bilden som visas var femtonde
sekund. Jag tänker, du får... Du får titta på det här. Du får kommentera om du vill. Om du
gör någon iakttagelse som du tänker på och så vidare. Sen har jag några frågor som man

En smått otrolig inställning givet vad han faktiskt står anklagad för och sitter och blir förhörd för.
Vem fan frågar så.
Hur hade du själv reagerat om du suttit inför en åklagare vars uppgift är att hitta underbyggnad för de fel HAN anser du begått? Speciellt som denne åklagare betett sig som kommen från en demensavdelning. Klart lotsen blir irriterad. Inte på att människor dött. Försvarsadvokaten verkar inte vara lika spektakulär. Blir väldigt intressant att följa rättegången.
Citera
2026-09-01, 09:43
Medlem
Citat:

Vem fan frågar så.
Han har ingen ansvarskänsla för eller empati för den skada han orsakat. Datorspelsmentalitet. På sin Instagram kallar han sig: Dad, Husband, BFF with Maja (Flatcoated Retriever) men de sidorna visar han inte här. Vi verkar ha ett par gemensamma vänner... kanske dags att ta kontakt.

Medan alla tävlar om att skylla på den ene eller den andre så repeterar jag återigen Schweizerostprincipen (The Swiss Cheese model). Denna undervisas konstant vid både sjökaptens- och pilotutbildningar.

1. Hålen i osten representerar svagheter eller brister i de enskilda skyddslagren.
2. En olycka inträffar endast om hålen i alla ostskivor råkar linjera perfekt, vilket gör att en risk passerar rakt igenom hela systemet.
3. Lösningen är att bygga upp redundans med flera oberoende skyddslager

Det är därför sjövägsreglerna har många överlappande skyldigheter. Därtill finns sjövettsregler och sunt förnuft.

I detta fallet hade en huvudansvaret, men alla gjorde fel.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-09-01 kl. 09:51.
Citera
2026-09-01, 09:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Hur hade du själv reagerat om du suttit inför en åklagare vars uppgift är att hitta underbyggnad för de fel HAN anser du begått? Speciellt som denne åklagare betett sig som kommen från en demensavdelning. Klart lotsen blir irriterad. Inte på att människor dött. Försvarsadvokaten verkar inte vara lika spektakulär. Blir väldigt intressant att följa rättegången.
Ja, så djävla mycket begärt är det väl inte att titta på VDR-sekvensen man ombeds att svara på frågor kring?
Vad har han så bråttom till, när han sitter häktad, att han inte har tid att lägga en kvart på det?

Sedan kan jag förstå kaptenen om han frågat ifall det är lugnt att han gör lite admin medan lotsen navigerar, och det är OK, så utgår han naturligtvis från att lotsen håller koll, och inte bara skiter i andra båtar som dyker upp på radarn, kör rakt över dem, för att sedan skylla på kaptenen. Det är ju oerhört.
Citera
2026-09-01, 09:56
Medlem
Citat:
Jag hade nog sagt så lite som möjligt. Jag hade definitivt inte varit uppstudsig. Och jag hade försökt att visa empati (vare sig den är äkta eller ej).

Men detta bekräftar ju bara denne unge mans mentala förmåga.
Citera
2026-09-01, 10:00
Medlem
Citat:

Att ha inställningen att filmen är lång och dessutom ifrågasätta det, under ett förhör, är en märklig inställning.
Alldeles oavsett hur dement man tycker åklagaren är.
Det är inget som i övrigt utmärker lotsen i samma del av förhöret, men dessa små ord och antydningar är klart anmärkningsvärda.
Jag hade varit tillräckligt smart för att inte skruva på mig och ifrågasätta längd på en film åklagaren använder i sin bevisning. Men det är bara hypotetiskt. Varken du eller jag vet hur vi hade reagerat så frågan är dum.
Lotsen beter sig märkligt, och det hade varit lika märkligt om du eller annan gjort på samma vis.
Senast redigerad av M.J.A 2026-09-01 kl. 10:03.
Citera
2026-09-01, 10:05
Medlem
Citat:
Jag ser fram emot att en lämplig journalist (gillar faktiskt den där killen som rapporterar från SVT) ställer några lämpliga frågor till lotsledningen på Sjöfartsverket. Att de tillåter en rutin där lotsen tar manöver är helt rimligt. Att de sedan tillåter att befälet drar sig tillbaka även när de går i leder med mycket småbåtstrafik och vädret försämras, det var nog ingenting som hände första gången och det var en olycka som väntade på att hända. Sedan tror jag att mentaliteten på denne lotsindivid var unikt dålig, vilket ju inte hjälper.

Tycker att den gode R**e på Marstrandslotsarna, eller kanske hans chef, borde få förklara sina rutiner framför en kamera.

(och det var nog första och sista gången jag berömde SVTs journalistik...)

En kapten (ryss eller inte) ska ju ändå veta reglerna och inte tillåta lotsen att ta över på detta viset
Citera
2026-09-01, 10:07
Medlem
Citat:
Han satt ju inte och somnade och gjorde inga direkta fel. Men antagligen hade koncentrationen gått ned.

Detta befriar ju inte lastfartyget från sitt ansvar som upphinnande, undermålig utkik i färdriktningen och en lots med datorspelsmentalitet till rors.

Vi är nog bara delvis överens. De båda bröderna gjorde många fel och borde inte vara på sjön.

Kaptenen och lotsen gjorde lagbrott och lär åka dit.
Citera
2026-09-01, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Men du pratar för alla och dömer.

Du varken kan eller vet absolut ingenting om detta.

Varför så hetsig och oresonlig?
Både lotsen och kaptenen har medgett att fritidsbåtarna var synliga på radarn. Det står uttryckligen i FUP:en. Det framgår även av medias inspelningar av radarbilderna. Så VI har faktiskt sett det. Att du förnekar det uppenbara är lite suspekt.
Citera
2026-09-01, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
En kapten (ryss eller inte) ska ju ändå veta reglerna och inte tillåta lotsen att ta över på detta viset
Det är nog uppenbart att kaptenen är högst medveten om sina skyldigheter och att han gjorde fel samma sekund som han satte sig bakom datorn. Rutiner som avviker från regler är farliga. För varje skiva i osten man plockar bort, desto närmare kommer olyckan.

Läste en debatt i Kanada om motsvarande fenomen där lotsarna kör båtarna. Det fanns fall när befälhavaren åt middag eller gick och sov. Skrämmande vanor - olyckan väntade på att hända.

Och ja, delvis överens är vi nog som bäst. Men det är gott att diskutera med någon som håller en vettig ton.
Citera
2026-09-01, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tack för en bra sammanställning av förhållandena vid olyckstillfället. Det kommer mycket riktigt att handla om ansvarsfördelningen mellan lotsen och kaptenen. Tyvärr så tror jag att ansvaret kommer att landa tungt på kaptenen som förfogar över både medel och makt att framföra sitt fartyg på ett säkert sätt. Olyckligtvis lämnade han över allt för stort ansvar på en mindre kompetent lots som formellt saknar både medel och makt. Lotsens roll är att stötta kaptenen, inte ta över ansvaret.

Det kommer nog att bli en tydlig diskrepans mellan det juridiska och det moraliska ansvaret. Men i den bästa av världar så kommer lotsen att omplaceras och få ansvaret för en fyr någonstans i yttre havsbandet.

Samtidigt är det ju omdömeslöst åt andra hållet, eller?

Pappan var följebåt för att brodern hade tidigare haft problem med båten, dom bogserar först men eftersom det tar för lång tid och dom inser att dom kommer va framme vid 04 beslutsr de att brodern kör först. De lägger sig mitt i farleden. Brodern ser inte att pappan blir påkörd för hans båt börjar brinna (det ryker och bolmar) då ringer han pappan (alltså hans bror) och vill ha hjälp men pappan svarar inte. Pappan har noll uppsikt bakåt pga kapellet och har uppgett att han inte stoppade upp huvudet ovanför ngn gång för att kolla bakåt.

Brodern uppgav att hans båt fick bogseras iväg från farleden.

Inte för att jag försvarar kapten och lots men det jag skrivit ovan är väl minst sagt att utmana ödet.

Att ens riskera att ligga mitt i en farled när man får driftstopp och visste om att man hade driftproblem låter onekligen inte smart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in