2026-08-31, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av il-ciclone
När man pratar om bevisläget räcker för fällande dom:

Hur mycket liknar eller inte liknar detta mordet på Malin i Husum där mördaren till slut blev dömd om jag minns rätt bara på att man till slut lyckades identifiera ett enda DNA spår man haft länge.

Olofs serierunk historier under tvång från "gänget" har jag för mig att domstolen uttryckligen valde att bortse från som helt osannolika. Har inte domen kvar så jag har inte ordagrant vad det stod.

JJ:s historier känns ju nästan lika osannolika att han släpar in en halvdöd dam in i en lada, först med motiveringen att han "inte ville bli inblandad", och när det verkade för dumt, ändrade sig till att han blivit tvingad av okända personer.

Kan domstolen resonera likartat, d.v.s. att hans svammel är så osannolikt att det inte skall tillfästas någon betydelse ?

Jag har analyserat och jämfört Brattås-fallet och Husum-fallet i följande inlägg: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas . Observera att jag skrev detta inlägget före den nya DNA-bevisningen i handväskan hade framkommit.

Huruvida domstolen kan resonera utifrån att hans svammel är så osannolikt, att det inte skall tillfästas någon betydelse, så har jag utvecklat bevisvärderingsfrågan kring detta i följande inlägg:
(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-08-31, 18:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Detta har vi ju redan avhandlat i tråden, men du kanske inte läste det. Vi vet givetvis inte när analysen begärdes. Men vi vet ju att bevisningen inte fanns med i FUP:en eller stämningsansökan när åtal väcktes 7 augusti. Däremot vet vi att ett kompletterande förhör hölls fredagen 14:e, eller lördagen 15:e, före huvudförhandlingen startade 17 augusti. Efter detta kompletterande förhöret så upprättades dessutom ett tilläggsprotokoll (eftersom bevisningen och förhöret som sagt inte fanns med i huvud-FUP:en). Vi vet också att åklagaren under sin sakframställan pratade om "den nya bevisningen som framkom under helgen". Så, i vart fall, mellan 7 och 15 augusti har man fått någon form av besked/analyssvar som man inte hade i samband med åtal. Är du med?
jag är med du hade fel som vanligt när du sa ingen mer bevisning kommer tillkomma vilket andra skribenter plus åklagaren hävdade vilket du valde bortse ifrån och gjorde bort dig här
Citera
2026-08-31, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
[/b]
Här är vi överens han måste stå tillsvars för vad han har gjort även inför framtida eventuella offer, för ki9llen är ju inte frisk, konstigt de ej yrkade på psykvård kan tyckas
Vad vi är överens om vet jag inte, men inte det du uttrycker ovan.

Jag sökte däremot ett svar från dig om detta

Du får gärna förklara vilken objektiv bevisning du anser utesluter dessa alternativ, utan att resonemanget bygger på att JJ ljuger eller att hans berättelse är osannolik.

Jag antar att du behöver flera dagar på dig att svara, så du behöver inte jäkta.
Citera
2026-08-31, 18:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PR400

Du får gärna förklara vilken objektiv bevisning du anser utesluter dessa alternativ, utan att resonemanget bygger på att JJ ljuger eller att hans berättelse är osannolik.

Jag antar att du behöver flera dagar på dig att svara, så du behöver inte jäkta.
nej jag tycker dna bevisning är solid, även den som tillkom senare som han valde göra ytterligare en efterhandskonstruktion på, det tolkar jag som att han ljög på den första med.

han har varit på plats han har ingen förklaring till vad han gjorde där egentligen, vilket borde vara väldigt enkel återge om den var sann ellerhur?

Jag antar du och haaag tror påå den här tomten men jag är lite dum i huvudet förstår du så jag tror att om man ljuger en gång så kan man göra det igen
Citera
2026-08-31, 18:41
Avstängd
Citat:

kan inte du som tror på hans berättelse för det måste man ju göra här för tro och tycka han ska bli friad.

finns inget som tyder på det och rättvisa kommer snart skippas
Citera
2026-08-31, 18:50
Avstängd
Citat:
Citat:

ok vi är inte överens du tycker inte han ska få sitt straff alltså, du tycker inte heller5 han är tillräckligt sjuk för psykvård, det här får du gärna u8tveckla vad du menar med för det är väldigt oklart isf
Citera
2026-08-31, 18:56
Medlem
Citat:
nej jag tycker dna bevisning är solid, även den som tillkom senare som han valde göra ytterligare en efterhandskonstruktion på, det tolkar jag som att han ljög på den första med.

han har varit på plats han har ingen förklaring till vad han gjorde där egentligen, vilket borde vara väldigt enkel återge om den var sann ellerhur?

Jag antar du och haaag tror påå den här tomten men jag är lite dum i huvudet förstår du så jag tror att om man ljuger en gång så kan man göra det igen

Sluta nu! Nu gör du ju sådär igen!? Jag har redan i åtskilliga inlägg skrivit att jag inte tror ett dugg på vad den misstänkte säger. Det finns alltså en skillnad mellan "att tro på honom" och "att tro att det blir en friande dom". Den skillnaden stavas: Att kunna hålla två saker i huvudet samtidigt.
Citera
2026-08-31, 19:12
Medlem
Citat:
jag är med du hade fel som vanligt när du sa ingen mer bevisning kommer tillkomma vilket andra skribenter plus åklagaren hävdade vilket du valde bortse ifrån och gjorde bort dig här

Den där fokusförskjutningen fungerar inte. Du bemöter aldrig någonsin några argument, utan håller endast på med fokusförskjutning. Eftersom att var och en kan läsa dina svar här, så förstår du nog själv att din (bristande) argumentationsteknik genomskådats.

Du är välkommen att diskutera och debattera med mig varje dag om du så vill. Jag diskuterar gärna med dig. Men då kräver det att du faktiskt gör detta på ett seriöst sätt. Så nu ligger bollen hos dig...och inte bara "bollen", utan även DIN möjlighet att påverka hur DU framställer dig själv i detta forumet.

/Ha en trevlig kväll!
Citera
2026-08-31, 19:20
Avstängd
Citat:
Den där fokusförskjutningen fungerar inte. Du bemöter aldrig någonsin några argument, utan håller endast på med fokusförskjutning. Eftersom att var och en kan läsa dina svar här, så förstår du nog själv att din (bristande) argumentationsteknik genomskådats.

Du är välkommen att diskutera och debattera med mig varje dag om du så vill. Jag diskuterar gärna med dig. Men då kräver det att du faktiskt gör detta på ett seriöst sätt. Så nu ligger bollen hos dig...och inte bara "bollen", utan även DIN möjlighet att påverka hur DU framställer dig själv i detta forumet.

/Ha en trevlig kväll!
nu bortser du ifrån du hävdade inga mer bevis finns igen du ger dig inte och ljuger precis som en nazi feminist kvinna alltid gör
Citera
2026-08-31, 19:21
Avstängd
Citat:
Sluta nu! Nu gör du ju sådär igen!? Jag har redan i åtskilliga inlägg skrivit att jag inte tror ett dugg på vad den misstänkte säger. Det finns alltså en skillnad mellan "att tro på honom" och "att tro att det blir en friande dom". Den skillnaden stavas: Att kunna hålla två saker i huvudet samtidigt.
det här var inte ens skrivit till dig så varför svarar du? är du skizofren?
Citera
2026-08-31, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Är det DNA spåret i handväskan du refererar till som ett "ess i rockärmen" så vet jag inte hur mycket bäring det har i ett mordfall.

Han har redan erkänt att han släpat in Gerd i vedboden. att rota i någons handväska anser jag inte vara värre och borde inte tillföra mer än att visa att han är en lögnare.

kanske den sammantagna bedömningen ger det lite extra , men ett "ess i rockärmen" hade varit dna på Tor eller kanske att man hittat mordvapnet.

Nej. Jag lutade väl mer åt det sista. Den sammantagna bedömningen, något som inte tidigare framkommit -- naturligtvis DNA på Tor eller något i huset, m.m. -- ett erkännande med motiv/tillvägagångssätt/andra detaljer av intresse. Jag hade något slags hopp om ett till steg framåt i bevisningen. Bara så.
Citera
2026-08-31, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Vilken är din teori? Tror du inte att JJ är trädkramare? (Något bra enligt mig)
Jag tror inte det, känns bara så långt ifrån JJ. Menar verkligen inte att det är negativt att va trädkramare. Jag kan bara inte se att han skulle göra detta pga det. Det jag tror är att alla år av ensamhet, aldrig fått utlopp av sina känslor så slog det slint. Tor kanske hotade ringa polisen pga intrång på gården, JJ relation led sin far kanske däe ihop fick bägaren att rinna över. Han beteende i förhör och rätten är exakt så man minns han. Tror tyvärr aldrig motivet kommer komma fram då han inte kommer se någon anledning till att sanningen ska komma fram. Men min teori kan va lika galen som din eller fel, och du ha rätt. Jag bara inte ser att träd och JJ går ihop i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in