2026-08-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ha5678
Rättsläkare för stängda dörrar och slutplädering

Rättsläkare? Förstår inte vad du säger. Är det stängda dörrar?
Citera
2026-08-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windowhats
Rättsläkare? Förstår inte vad du säger. Är det stängda dörrar?

Förhör med rättsläkare, denna är ej är öppen för allmänheten

Sedan slutplädering som är öppen för allmänheten
Citera
2026-08-25, 21:44
Medlem
Citat:
Förhör med rättsläkare, denna är ej är öppen för allmänheten

Sedan slutplädering som är öppen för allmänheten

Jaha, okej. tack!
Vet du när det är slutplädering? Försökte söka men gick bet. Hade som sagt varit intressant att närvara.
Citera
2026-08-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Nä det är intressant att läsa dina och andra tankegångar. Det kan finnas en fascination för våld. Svårt att förklara varför man vill ha skräckinjagande motiv på väggen med blodiga människor. Han beskrivs ju som så snäll och försynt.

Att han skulle ha kumpaner är osannolikt. Varför skulle han tiga om det nu isf, vad vinner han på det?
Citera
2026-08-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windowhats
Jaha, okej. tack!
Vet du när det är slutplädering? Försökte söka men gick bet. Hade som sagt varit intressant att närvara.

Skulle tro efter lunch men det är osäkert
Bäst att vara på plats för att få info
Citera
2026-08-25, 22:08
Medlem
Citat:
Skulle tro efter lunch men det är osäkert
Bäst att vara på plats för att få info

Tack för svar. Sista frågan: om man skulle dyka upp vid 10-11, kan man då rimligtvis förvänta sig att någon som jobbar där kan svara på när dörrarna öppnas? Känns ju onödigt att dyka upp 09.00 för att sen bara vänta tills 12.

Konstigt att det inte är tydligare skrivet i deras uppropslista på hemsidan vad som gäller och när, kan jag tycka. Å andra sidan är det kanske svårt att sätta exakt schema på sånt här.
Citera
2026-08-25, 22:27
Medlem
min gissning är fortfarande att JJ hade med sig en mindre handyxa , kanske han gillade att hugga grenar eller kasta den i träd på sina långa skogspromenader... en handyxa kan man gömma enkelt i jackan. att svinga en klyvyxa inomhus i trångt utrymme är inte enkelt, inte med den precisionen han visat. en handyxa håller du med en hand och blir en förlängning av armen bara, enkelt att träffa det man slår mot.

Hur vet vi att en "klyvyxa" fattas från gården? för att Barbro säger det? sen när har hon sagt något som visar sig stämma? hon har ju ljugit om allt möjligt.

Tor hade väl en 30 yxor eller nått...

Nä tror ej på "klyvyxe" teorin, men har säkert fel.
Citera
2026-08-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag tycker det finns utrymme. Han kan vara medhjälpare. Vem som skulle ha gjort vad är i sådana fall svårt att veta i detta läge.
Kanske mördade hans ev. kumpan båda BO, kanske mördade han båda eller bara en.

Kan även vara så att han mördade Tor medan kumpanen mördade Gerd, varvid han fick uppgiften att släpa in kroppen i ladugården, eftersom en kropp är tung om kumpanen inte orkade (kvinnlig)?
Tror mordet på Gerd var en panikhandling eftersom hon var där på fel dag.

Kan inte förstå hans motiv annars, särskilt som han inte verkade bekant med paret. Ville han råna borde han ha kunnat slinka in i huset. Ingen brukar väl bära cash i ladugården. Slår man bara ihjäl sitt offer brukar man väl inte få veta om och var det skulle finnas pengar.

Våld kanske har varit motivet eftersom hans syster berättade om att han hade dekorerat sitt hem med bilder på blod.

Mitt resonemang blir spretigt, sorry.
Tycker som Du. Det finns utrymme att någon annan kan ha mördat. Men att dekorera stt hem med bilder på blod tyder på något sjukligt.
Citera
2026-08-25, 22:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
min gissning är fortfarande att JJ hade med sig en mindre handyxa , kanske han gillade att hugga grenar eller kasta den i träd på sina långa skogspromenader... en handyxa kan man gömma enkelt i jackan. att svinga en klyvyxa inomhus i trångt utrymme är inte enkelt, inte med den precisionen han visat. en handyxa håller du med en hand och blir en förlängning av armen bara, enkelt att träffa det man slår mot.

Hur vet vi att en "klyvyxa" fattas från gården? för att Barbro säger det? sen när har hon sagt något som visar sig stämma? hon har ju ljugit om allt möjligt.

Tor hade väl en 30 yxor eller nått...

Nä tror ej på "klyvyxe" teorin, men har säkert fel.
Det är väl lite "halvträffar" på mordoffren som tyder på att det inte var någon med yxvana som mördade dem?

Tänk om polisen hade lagt ned lite mer krut på att hitta mordvapnet. Då hade JJs DNA kanske hittats på skaftet. Tänk så mycket starkare åtalet hade varit då.
Citera
2026-08-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
En bra fråga, som jag tycker det är svårt att hitta ett bra svar på i detta fall.

Ett så brutalt och hänsynslöst tiillvägagångssätt skulle kunna tyda på personligt hat. Men vid sådana fall är det inte ovanligt att gärningsmannen fortsätter sitt våld långt efter att offret fått tillräckliga skador för att avlida. Här avbryts dock våldet mot TÖ snabbt, och han döljs ordentligt. Stämmer väl inte riktigt med ett personligt hatmotiv?

Vid affärsuppgörelser som går snett går man väl normalt inte fram så hårt och brutalt?

Sadistiskt är det knappast heller. Det verkar ha gått ut på att slå ihjäl snabbt som möjligt.

Vad finns kvar? Kanske ett vansinnesutbrott p g a missbruk eller tillfällig mental ohälsa? Eller ett välplanerat dåd där själva dödande är syftet? Annat?
Ett stort hat skulle kunna finnas om mgm hade varit behjälplig med Tor tex. gjort arbete i skogen och sedan inte fått betalt för det eller kanske för lite betalt.Speciellt nu om ekonomin var dålig och han tog lite svartjobb hos Tor. Men då tycker man att någon av döttrarna skulle känna till det eller tom. Gerd.
Citera
2026-08-25, 22:52
Medlem
Jag håller fast vid min teorin om att han är denfrofil, och att han fick ett psykbryt då han upptäckte att Tor hade huggit ner ett träd han hade starka känslor för.

Titta på fotografierna i FUP som visar trädstammen som fanns i hans sista lägenhet. För det är en trädstam med väldigt stor personlighet! Med två grenstumpar som ser ut som penisar. Och det är garanterat JJ som har sandpapprat till formen på dem…
Citera
2026-08-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag hoppas att han frias. Tänk om han var "medhjälpare" och skyddar någon. Hemskt bara det, men finns det utrymme för att någon annan kan ha gjort det?
Vem är denna speciella person som han kan ha skyddat i 21 års tid? Han umgås ju i princip inte med någon. För mig personligen framstår han själv som mycket skyldig. Han vägrar att svara på frågor under förhör, vägrar att medverka vid vallning och ändrar sin historia flera gånger. Det hela målar upp en bild av någon som är skyldig, men som vill lämna ut så lite information som möjligt för att undgå straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in