Citat:
Ursprungligen postat av
T34Panzer
Nej han har stupat på plats, iallafall enlig NFCs redovisning 2025, (sid 942)
Se skärmdump från FUP:
https://ibb.co/pBf24BFC
På plats betyder nödvändigtvis inte exakt på pricken där hans kropp anträffades, utan i dess närhet. Det kan absolut vara som ni säger, att han fick slaget i ansiktet bakifrån, helt omedveten om faran, och föll framstupa (utlåtandet om blodbilden på skåpssidan klargör inte vilket eller vilka hugg som bedöms gett upphov till denna, eller så är det jag som feltolkar analysen som gjorts), men det är inte fastställt någonstans så vitt jag kan se. Utan han kan lika gärna ha mottagit hugget i ansiktet i en annan position. T.Ö. hade också skador av trubbigt våld mot huvudet, och jag har inte lyckats läsa mig till någon teori om hur han ådrog sig dem.
Kort sagt kan det ha utspelat sig på en mängd olika sätt, inte minst scenerna som utspelat sig innan det första yxhugget.
Han kan ha varit helt ovetande om inkräktarens närvaro.
Han kan ha trott sig föst bort inkräktaren och återgått till sitt arbete i godan ro.
Han kan ha varit hotad av inkräktaren och tagit tillflykt till rummet där han mördades, kanske i färd med att försöka hämta ett tillhygge att försvara sig med (och därmed tillfälligt stått med ryggen till).
Det är mycket vi inte vet, så det känns onödigt att uttala sig för tvärsäkert utan att påpeka att det enbart är ens egna teorier.