2026-08-20, 23:02
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Om jag har förstått rätt, så är preskriptionstiden för mord borttagen. Men jag hoppas på att han inte är gärningsman.
Alltihop är så trist, och jag tror att han har känt sig lidande hela tiden efter den här händelsen.Att hans DNA hittades i Gerds handväska kanske kan bero på att han ville se om något verkade stulet. Men vad vet man? Ingenting.

Vaaaa???Hur tänker du här?
Visserligen var han ju väldigt vänlig eller behjälplig när han släpade undan Gärd så hon slapp ligga däe mitt på gårdsplanen och blöda…
Senast redigerad av T34Panzer 2026-08-20 kl. 23:12.
Citera
2026-08-20, 23:06
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Det här med att han fraktar huggkubben på sin skottkärra. Hur var vädret den aktuella dagen? Kan han ha börjat ute och därefter kört in med den för att han var rädd att det kanske skulle börja regna och tänkte fortsätta i ladugården?

Vet vi förresten var utomhus någonstans som han brukade stå?
Citera
2026-08-20, 23:09
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Det här med att han fraktar huggkubben på sin skottkärra. Hur var vädret den aktuella dagen? Kan han ha börjat ute och därefter kört in med den för att han var rädd att det kanske skulle börja regna och tänkte fortsätta i ladugården?

Vet vi förresten var utomhus någonstans som han brukade stå?

på baksidan av ladan fanns hans vedbacke
Citera
2026-08-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tycker han har mycket gemensamt Daniel Nyqvist (dubbelmorden Linköping) och Rickard Andersson, (massmorden i Örebroj. Svårigheter i det sociala ksamspelet och kiver. Svårigheter med att slutföra studier, behålla jobb, levde på bidrag och CSN. Tysta, undvikande.Jag misstänker att alla tre har eller tangerar asperger/högfungerande autism.

Jag tycker den enda likheten han har med Daniel Nyqvist är att han har troligtvis mördat 2 människor. och verkar ha varit en "ensam" människa utan större sociala kontakter.

JJ har haft arbete och jobbat en del

JJ har haft förhållande med kvinnor, dock korta

Daniel N mördade 2 pers under psykos, och strödde ut bevis, JJ mördade (troligtvis) 2 personer men försökte dölja vad han gjort, tog även med sig saker från huset och försökte även ta ut pengar.
Citera
2026-08-20, 23:19
Medlem
Citat:
Nej han har stupat på plats, iallafall enlig NFCs redovisning 2025, (sid 942)
Se skärmdump från FUP: https://ibb.co/pBf24BFC
På plats betyder nödvändigtvis inte exakt på pricken där hans kropp anträffades, utan i dess närhet. Det kan absolut vara som ni säger, att han fick slaget i ansiktet bakifrån, helt omedveten om faran, och föll framstupa (utlåtandet om blodbilden på skåpssidan klargör inte vilket eller vilka hugg som bedöms gett upphov till denna, eller så är det jag som feltolkar analysen som gjorts), men det är inte fastställt någonstans så vitt jag kan se. Utan han kan lika gärna ha mottagit hugget i ansiktet i en annan position. T.Ö. hade också skador av trubbigt våld mot huvudet, och jag har inte lyckats läsa mig till någon teori om hur han ådrog sig dem.

Kort sagt kan det ha utspelat sig på en mängd olika sätt, inte minst scenerna som utspelat sig innan det första yxhugget.

Han kan ha varit helt ovetande om inkräktarens närvaro.

Han kan ha trott sig föst bort inkräktaren och återgått till sitt arbete i godan ro.

Han kan ha varit hotad av inkräktaren och tagit tillflykt till rummet där han mördades, kanske i färd med att försöka hämta ett tillhygge att försvara sig med (och därmed tillfälligt stått med ryggen till).

Det är mycket vi inte vet, så det känns onödigt att uttala sig för tvärsäkert utan att påpeka att det enbart är ens egna teorier.
Citera
2026-08-20, 23:21
Medlem
Citat:
Diet spekulerades i nåt förhör att potatisen var tänkt att tas med in i stan, det var därför påsen låg på sängen I sovrummet, dör även Gärds ombyteskläder låg. Man trodde att dom hade för avsikt att tillbringa natten i Gärds lägenhet. Detta eftersom Tors bil inte var låst vid dädet, och bilen brukade alltid vara låst annars. Dvs dom var på väg att ge sig av.

Från FUP
Tydligen har det legat kokt potatis i en påse på en av sängarna i Brattås. Barbro har ju grunnat på den här omständigheten sedan hon fick informationen av Holger. En tänkbar variant är enligt Barbro att Gerd då hon kom till Brattås på tisdagen att hon då hade med sig potatis och sedan kokat den för att Gerd och Tor skulle ha med sig potatisen om dom senare i veckan skulle åka till Gerds bostad i Härnösand. Det här är alltså bara en tänkbar variant hur man handskats med potatisen. Det behöver inte alls vara på det sättet menar Barbro.
Jag förstår inte varför Gerd skulle ta med sig potatis till gården, koka den där, för att sedan ta hem den till sig igen? Helt ologiskt.

Mer logiskt är ju i såfall att hon har kokat potatis hemma hos sig, och tagit med sig, för att det skulle äta den hemma hos Tor.

Alternativt att Tor hade potatis, som kokades hos honom, som sedan Gerd la i en påse som de skulle ta hem och äta hos henne senare under dagen.
Tors dotter Barbro har beskrivit parets fasta veckorutin enligt följande (enligt FUP):

Tisdagar: Tor brukade vistas ensam i Brattås. Gerd var i regel inte där på tisdagar då hon hade egna inplanerade aktiviteter, såsom vävstuga eller gymnastik.
Onsdagar: Tor var i Brattås fram till eftermiddagen. Vid 15:30-16:00-tiden åkte han in till Gerd i stan och övernattade hos henne.
Torsdagar: På morgonen åkte Tor ut till Brattås igen, för att sedan återvända in till Gerd vid 15:30- 16:00-tiden. De åt gemensam middag och åkte ofta på pensionärsdans på kvällarna (bland annat till Brännaborg eller i Bollsta). Tor övernattade därefter hos Gerd.

osv...
Citera
2026-08-20, 23:23
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Jag tycker den enda likheten han har med Daniel Nyqvist är att han har troligtvis mördat 2 människor. och verkar ha varit en "ensam" människa utan större sociala kontakter.

JJ har haft arbete och jobbat en del

JJ har haft förhållande med kvinnor, dock korta

Daniel N mördade 2 pers under psykos, och strödde ut bevis, JJ mördade (troligtvis) 2 personer men försökte dölja vad han gjort, tog även med sig saker från huset och försökte även ta ut pengar.
Jag menade mer personligheten och den sociala problematiken/fobin. Svårigheterna att slutföra studier.
Citera
2026-08-20, 23:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Från FUP
Tydligen har det legat kokt potatis i en påse på en av sängarna i Brattås. Barbro har ju grunnat på den här omständigheten sedan hon fick informationen av Holger. En tänkbar variant är enligt Barbro att Gerd då hon kom till Brattås på tisdagen att hon då hade med sig potatis och sedan kokat den för att Gerd och Tor skulle ha med sig potatisen om dom senare i veckan skulle åka till Gerds bostad i Härnösand. Det här är alltså bara en tänkbar variant hur man handskats med potatisen. Det behöver inte alls vara på det sättet menar Barbro.
Jag förstår inte varför Gerd skulle ta med sig potatis till gården, koka den där, för att sedan ta hem den till sig igen? Helt ologiskt.

Mer logiskt är ju i såfall att hon har kokat potatis hemma hos sig, och tagit med sig, för att det skulle äta den hemma hos Tor.

Alternativt att Tor hade potatis, som kokades hos honom, som sedan Gerd la i en påse som de skulle ta hem och äta hos henne senare under dagen.
Tors dotter Barbro har beskrivit parets fasta veckorutin enligt följande (enligt FUP):

Tisdagar: Tor brukade vistas ensam i Brattås. Gerd var i regel inte där på tisdagar då hon hade egna inplanerade aktiviteter, såsom vävstuga eller gymnastik.
Onsdagar: Tor var i Brattås fram till eftermiddagen. Vid 15:30-16:00-tiden åkte han in till Gerd i stan och övernattade hos henne.
Torsdagar: På morgonen åkte Tor ut till Brattås igen, för att sedan återvända in till Gerd vid 15:30- 16:00-tiden. De åt gemensam middag och åkte ofta på pensionärsdans på kvällarna (bland annat till Brännaborg eller i Bollsta). Tor övernattade därefter hos Gerd.

osv...
Ja det blev ju en avvikelse då Gärd oväntat dök upp på en tsdag. Jag tror att potatisen var packad för medtag till stan. Jag tror att den skulle varit kokt var Barbros påhitt. Hottar inget i protokollet som styrker det. Jag tror de var på väg till stan då bilen för ovanlighetens skull inte var låst, vilket ju förvånade flera personer i förhören. Han verkade låsa allt, hela tiden :-)
Citera
2026-08-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ja det blev ju en avvikelse då Gärd oväntat dök upp på en tsdag. Jag tror att potatisen var packad för medtag till stan. Jag tror att den skulle varit kokt var Barbros påhitt. Hottar inget i protokollet som styrker det. Jag tror de var på väg till stan då bilen för ovanlighetens skull inte var låst, vilket ju förvånade flera personer i förhören. Han verkade låsa allt, hela tiden :-)

Den kanske inte var låst för att JJ hade rotat i den? hittade man nyckeln i bilen ? kommer ej ihåg om jag läst något om det i FUP
Citera
2026-08-20, 23:45
Medlem
Bör bli ett frikännande för honom. Psykfall är han naturligtvis men det finns många scenarion som inte kan motbevisas. Finns ju egentligen inga bevis för mord.
Citera
2026-08-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Den kokta potatisen är som du säger obetydlig för händelseförloppet. Däremot kan den ses som ett bevis för att Barbro läckte uppgiften om potatisen på sängen till mediumet för att lägga mer vikt vid mediumets påstående om att det var två ryssar som utfört mordet. Det kvinnliga mediumet samarbetade dessutom med ett manligt medium - så polisen borde kanske ta sig en titt på deras fötter😏

Den är viktig för att bestämma tiden för mordet.
Citera
2026-08-20, 23:49
Medlem
Vad anger den orangea fyrkanten vid Tor på skissen över ladugården och kropparnas position?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in