2026-08-31, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Han kommer givetvis bli dömd här, det är lika lätt konstatera som att han ljuger om alla omständigheter kring händelsen med.

Den enda intressanta frågan är om han får livstid eller inte.

Ganska intressant att så många sk forum experter har så otroligt fel med, men man får ändå ta forumet för vad det är och de flesta här är absolut inte dem de utger sig för att vara
Personligen har jag ganska stor respekt för flera andra skribenters åsikter och kunskaper här på Krim-FB, även när jag inte delar deras slutsatser.

Jag tycker faktiskt att det är en av poängerna med ett diskussionsforum.

Man behöver inte vara överens för att någon annans resonemang ska vara värt att lyssna på.

Vi får helt enkelt se den 9 september vem som låg närmast rättens bedömning.
Citera
2026-08-31, 16:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Billdalsfallet tycker jag är en ganska dålig jämförelse. Där hade man gärningsmannens sperma från själva våldtäkten.

Det är fullt juridiskt möjligt att rätten resonerar ungefär:
DNA-spåren + hans närvaro + hans hantering av Gerd + hans agerande efteråt + motsägelser/andra omständigheter bildar tillsammans en så stark indiciekedja att andra rimliga förklaringar kan uteslutas.

Men det är precis där de saker vi hittat i FUP blir betydelsefulla:
Oidentifierade skospår, inget identifierat mordvapen, inget JJ-DNA på de undersökta yxorna, oklarheter kring händelseförloppet och framför allt frågan om vad som faktiskt knyter honom till våldsutövningen, inte bara till platsen och Gerd.
nu var det längesedan men vill minnas i billdalsfallet de bara hittade han dna på hennes cykelhjälm, jag kan dock ha fel här. Då det var så längesedan jag läste den.

Ja vi får se men vågar nästan lova han blir fälld i första instans nu
Citera
2026-08-31, 16:31
Avstängd
Citat:
Personligen har jag ganska stor respekt för flera andra skribenters åsikter och kunskaper här på Krim-FB, även när jag inte delar deras slutsatser.

Man behöver inte vara överens för att någon annans resonemang ska vara värt att lyssna på.

Ja det får vi, jag har med några skribenter jag har fullt förtroende för när det gäller juridik, men dit hör inte de här nazi femi8nist gänget

säger man i tråden man är helt säker på han blir friad det inte finns några mer bevis, fast åklagaren gått ut och sagt den har det, så tycker jag man gott kan knipa igen när allt man säger man vet till 100% inte stämmer, det är oseriöst.

Man ska fö vara väldigt försiktigt med säga man är helt 100% säker på saker man inte har koll på speciellt i sådana här känsliga fall som mord
Citera
2026-08-31, 16:38
Medlem
Citat:
du har sagt du är en feminsitisk rättsexpert som jobbar med det här och du garanterade han skulle bli frikänd, och du garanterade det inte fanns mera bevis heller som jag och andra hävdade de inläggen finns fö kvar.

Men du har fel i allt som vanligt förstår inte varför du envisas med skriva långa feministiska noveller här med lögner typiskt feministiskt iof

Hahaha jag har väl aldrig sagt att jag är ”feministisk rättsexpert” vad pratar du om? Däremot finns det andra skribenter här som kallat mig ”feminist”…men även ”sosse”, ”kommunist”, ”rättshaverist”, ”autist” osv.

Med anledning av att det nu är tredje gången du påstår att jag sagt saker jag aldrig sagt, så måste jag fråga: Är det minnet eller intellektet det är fel på?
Citera
Avstängd
Citat:

Men du vidhåller en friande dom den 9 september eller?
Citera
Medlem
Citat:
Oidentifierade skospår, inget identifierat mordvapen, inget JJ-DNA på de undersökta yxorna, oklarheter kring händelseförloppet och framför allt frågan om vad som faktiskt knyter honom till våldsutövningen, inte bara till platsen och Gerd.
Vad jag vet finns det heller inga spår från JJ på Tor eller de kläder han täcktes med.
Citera
2026-08-31, 16:40
Medlem
Citat:
jag är inte så löjlig som dig iaf så jag måste sskriva en novell ffull med lögner i hopp om någon ska tro mig.

Så tyckte du det var konstigt det märktes direkt du var kvinna

Nä du…lögnerna tillfaller DIG. Du har ju skrivit sedan i morse och fortfarande inte kunnat redovisa några belägg eller motargument för det du påstår.
Citera
2026-08-31, 16:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nä du…lögnerna tillfaller DIG. Du har ju skrivit sedan i morse och fortfarande inte kunnat redovisa några belägg eller motargument för det du påstår.
finns ju i tråden i tidigare inlägg där du skriver han kommer bli friad och att det inte finns någon mer bevisning än dnat på gerd så lägger du upp stämningsansökan i samband med det påståendet det kan vem som helst kolla upp
Citera
2026-08-31, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexmester
Hur stor är sannolikheten att han bara mördade dom för att han hade tråkigt? Att han bara hade lust till det.

Hur stor sannolikhet vet bara han, men det finns väl såna fall. Riktiga knäppgökar som mördar för skojs skull. Lustmord. T ex Edvin Gyllensvaan 2017: "Han hade under en tid fantiserat om att mörda någon och komma undan med det".
Citera
2026-08-31, 16:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Väldigt OT men när det diskuterades samförstånd och tex malexandermorden så sa du det tog 20 år för arklöf erkänna det var han som skjöt det var ju med en lögn eller är det bara din okunska som lyser igenom även där?
Citera
2026-08-31, 17:08
Medlem
Kan Brattåsmorden ha likheter med Råbydådet utanför Hudriksvall 2016, psykiskt sjuk ung man som mördar två pensionärer?
Citera
2026-08-31, 17:10
Medlem
Citat:
[/b]
Men du vidhåller en friande dom den 9 september eller?
Jag tycker att jag väldigt många gånger har redovisat min åsikt och försökt förklara varför jag har den.

Huruvida TR kommer att fria eller fälla den 9 september har jag ingen aning om.
Jag är inte klärvoajant. 🙂

Min uppfattning är att JJ sannolikt är skyldig till det som läggs honom till last eller delar av.

Men utifrån det jag själv har kunnat ta del av, dvs. FUP och medierapporteringen från huvudförhandlingen, anser jag inte att åklagaren har lyckats visa hans skuld utom rimligt tvivel.

Det är alltså inte samma sak som att jag förutspår en friande dom.

Jag tycker fortfarande att det finns alternativa händelseförlopp som måste kunna uteslutas eller förklaras. 

Du får gärna förklara vilken objektiv bevisning du anser utesluter dessa alternativ, utan att resonemanget bygger på att JJ ljuger eller att hans berättelse är osannolik.

Jag hoppas framför allt att domen blir välskriven och att tingsrätten tydligt redovisar hur man har värderat bevisningen och de alternativa händelseförloppen. 

Oavsett utgång hoppas jag att domen följer de krav på bevisning och rättssäkerhet som svensk rätt ställer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in