Citat:
Nu har jag för mig att åklagaren några dagar före rättegångens början uppgav att det fanns NY bevisning och då hänvisade till DNA-spåret på Gerds handväska.
åklagaren gick ut i media innan ens förhandlingen blörjade och sa den hade mer bevis än dnat på gerd.
du och feminist haaag verkar ocjk ha missat det och haaaag sa tom det absolut inte fanns mera bevisning
det bevisar ju ni båda två inte har så mycket erfarenhet av sådant här, när ni dessutom tror han ska bli friad fast han ärf kvar i häktet i väntan på dom styrker dedt påståendet
du och feminist haaag verkar ocjk ha missat det och haaaag sa tom det absolut inte fanns mera bevisning
det bevisar ju ni båda två inte har så mycket erfarenhet av sådant här, när ni dessutom tror han ska bli friad fast han ärf kvar i häktet i väntan på dom styrker dedt påståendetVi diskuterade några sidor tillbaka om detta verkligen ska betraktas som ett nytt och självständigt bevis, eller snarare som ett kompletterande fynd till den redan kända DNA-träffen på strumpbyxorna.
Jag böjer mig här för Haaaaags uppfattning att spåren snarare bör betraktas som konkluderande än som två helt fristående bevis.
Båda visar i grunden att JJ haft kontakt med Gerd eller hennes tillhörigheter, något han själv också medger i delar.
Det ena fyndet behöver därför inte automatiskt förstärka det andra på samma sätt som två av varandra oberoende bevis hade gjort.
Efter att jag har gått igenom FUP och den rapportering som kommit från rättegången tycker jag personligen fortfarande inte att åklagaren har visat bortom rimligt tvivel att JJ är straffrättsligt ansvarig för morden.
Vi vet att JJ varit på platsen, hanterat Gerd och sannolikt inte berättat hela sanningen om vad som hände.
Men det är fortfarande ett steg därifrån till att anse det bevisat bortom rimligt tvivel att han begått eller medverkat till morden enligt mig.
Oavsett om JJ blir fälld eller inte kommer domen att bli väldigt intressant att läsa. Framför allt ska det bli intressant att se hur tingsrätten resonerar kring de delar av bevisningen som vi diskuterat här på tråden.
Ställ dig frågan,
Vilka objektiva bevis har åklagaren presenterat som faktiskt knyter JJ till själva mordgärningarna?
Enligt min mening är de väldigt få.
Det finns objektiv bevisning för att JJ varit på platsen och haft kontakt med Gerd och hennes tillhörigheter.
Men det är inte samma sak som objektiv bevisning för att han också har utövat det dödliga våldet eller medverkat till det.
Senast redigerad av PR400 2026-08-31 kl. 14:55.
Senast redigerad av PR400 2026-08-31 kl. 14:55.