2026-08-31, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jollytrollet
Tycker det är mycket märkligt att man inte hittat mer DNA spår från MGM...

Man hittade väl inte DNA från någon annan heller?

Han kan ha utfört morden och sedan återvänt och sökt genom huset, varför det inte fanns DNA eller blod inne i huset (för det gjorde det väl inte?)
Senast redigerad av honn 2026-08-31 kl. 10:36.
Citera
2026-08-31, 10:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Sen att hitta tydligen mer DNA på en handväska ute i skogen. Hmm, jahaja
Och det kommer fram i rättegången.
Är nog stor risk fortfarande att GM går fri. Det lilla DNA han avsatt. Kommer nog inte räcka för fällande dom.
Nog för han var inblandad på något sätt.
antyder du åklagaren planterat den där eller?
'
du menar alltså det finns utrymme för andra gm och att mgms agerande är logiskt?

utveckla gärna det är du och mr haaag som tror på frikännade dom hittills då, varför är han då kvar i häktet är min fråga till dig
Citera
2026-08-31, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu har ju du redan fått svar kring att bevisbördan inte ligger på försvaret, så vi kan lämna det.

I övrigt vill jag tillägga att det inte finns något brott som heter rånmord. Möjligheten att väcka åtal för grovt rån och mord skulle heller inte vara möjligt, eftersom att det grova rånet är preskriberat.

Hur menar du när du pratar om "ess i ärmen"? Åtal är ju sedan länge väckt, aktuell bevisning har åberopats, huvudförhandlingen är avslutad och domen kommer om 1,5 vecka? Vad för ess i rockärmen skulle man kunna slänga fram menar du???

Jag har redan förklarat det. Och är fullt medveten om att huvudförhandlingen är avslutad. Varför antar du att jag inte visste att bevisbördan ligger på åklagaren?

Jag antog att det fanns något som hette rånmord. Det är kanske journalistspråk? Tack för upplysningen.

Åter igen, eftersom det tydligen är en förfrågan så vill jag poängtera att jag inte menar att mirakel kommer att ske. Men det kanske (och jag menar kanske) kommer att framkomma något i domen som jag (och kanske någon annan) har förbisett eller vars värde jag tidigare har misstolkat.

Vad är svårigheten med att förstå det?
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-31 kl. 11:08.
Citera
2026-08-31, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag har redan förklarat det. Och är fullt medveten om att huvudförhandlingen är avslutad. Varför antar du att jag inte visste att bevisbördan ligger på åklagaren?

Ber om ursäkt att jag antog det fanns något som hette rånmord. Det är kanske journalistspråk?

Åter igen, eftersom det tydligen är en förfrågan så vill jag poängtera att jag inte menar att mirakel kommer att ske. Men det kanske (och jag menar kanske) kommer att framkomma något i domen som jag (och kanske någon annan) har förbisett eller vars värde jag tidigare har misstolkat.

Vad är svårigheten med att förstå det?

Jag tror du missuppfattade mig. Jag syftade på att du fick svar av PR400 i frågan - och i efterföljande konversation verkade ni ju båda vara överens och införstådda med detta. Så no offense.

Ja, "rånmord" är väl ett uttryck man slänger sig med för att specificera sammanhanget, men det är som sagt ingen legal definition/brottsrubricering.

Jag bara undrade vad du menade. Det som är svårigheten för mig att förstå är vad detta skulle vara för "ess", och vad för "nytt" som skulle kunna framgå i domen, givet att åtalet varit offentligt samt att det funnits direktrapporteringar att ta del av. Jag bara undrade, så no offense även där!

Att det finns frågor i målet, där det skall bli intressant att se hur rätten bedömt/värderat dessa, håller jag absolut med om. Men jag ser ju inte det som någonting "nytt". Är det några specifika funderingar du har kring detta så hjälper jag gärna till att svara på dom.
Citera
2026-08-31, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
'
du menar alltså det finns utrymme för andra gm och att mgms agerande är logiskt?

utveckla gärna det är du och mr haaag som tror på frikännade dom hittills då, varför är han då kvar i häktet är min fråga till dig
Hallå, är det inte märkligt att nya DNA fynd dyker upp under pågående rättegång? Är nog ytterst sällan det händer. Sen skiter jag i Åklagare osv. Man kan sitta häktad lång tid och frias? Eh? Vi får se rätt säker på det ändå.
Citera
2026-08-31, 11:25
Medlem
Hur stor är sannolikheten att han bara mördade dom för att han hade tråkigt? Att han bara hade lust till det.
Citera
2026-08-31, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
'

Eftersom du blandade in mig i detta (och dessutom gjorde ett försök till narrativ) så vill jag bara tillägga:

1. Det är bra många fler än mig i denna tråden som tror/trott på en friande dom. Så du behöver liksom inte försöka tjäna lätta poäng genom att säga sådär...

2. Min inställning kring en friande dom grundade jag långt före det nya DNA-spåret kom fram. Efter denna nya bevisning är jag helt införstådd med att bevisläget/utgångsläget blivit ett helt annat. Jag lutar dock (fortfarande) mer åt att denna bevisningen inte kommer vara tillräcklig. Men jag anser det ju inte på något sätt vara "en solklart friande dom" och jag kommer heller inte tapetsera väggarna med "rättsskandal-affischer" om man väljer att fälla.

3. Eftersom att detta handlar om min uppfattning och vad jag tycker om bevisläget, snarare "än hur jag tror att domen slutar", så tycker jag att det är en ickefråga att han kvarblivit i häkte. För beslutet att han kvarblir i häkte är ju någonting vi fått reda på nyligen - och det är ju ganska irrelevant när det handlar om en uppfattning (om bevisläget/friande dom) som funnits långt innan häktningsbeslutet kom.
Det hade ju varit ganska ryggradslöst att ändra uppfattning, om vad man tycker om bevisläget som sådant, för att man får beskedet att han kvarblir i häkte. Eller hur?

4. På temat att han kvarblivit i häkte vill jag också tillägga någonting jag uppmärksammat tråden på tidigare. Nämligen:
Det Ångermanlands Tingsrätt meddelat är att domen meddelas den 9 september 2026 kl. 11.00 och att den tilltalade ska vara kvar i häkte till dess eller tills tingsrätten beslutar annat. Precis som du är inne på så är ju ett beslut om att den tilltalade skall kvarbli i häkte en fingervisning om att personen kommer att dömas. Men den fingervisningen gäller ju främst när rätten både avkunnar beslut i häktningsfrågan och meddelar tid för domen. Men nu har man ju gjort tillägget "eller tills tingsrätten beslutar annat". Det kan alltså betyda att rätten anser att man behöver mer tid att överlägga i skuldfrågan. Rent krasst kan det då vara så att den överläggningen är planerad denna veckan, för det är ändå 1,5 vecka kvar tills domen skall avkunnas. Det jag vill säga med detta är att om Tingsrätten endast meddelat att den tilltalade skall kvarbli i häkte, så hade jag sett det som en intäkt för att han kommer att dömas. Men nu när man gjort tillägget "eller tills tingsrätten beslutar annat" så kan man inte vara lika säker på det. Jag vill dock vara noga med att säga att det nyss nämnda inte betyder att jag säger att den tilltalade kommer att frias - utan endast att möjligheten fortfarande finns. Men det är ju klart att ju längre tiden går, utan att han släpps, ju mindre talar för detta...
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-31 kl. 11:46.
Citera
2026-08-31, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexmester
Hur stor är sannolikheten att han bara mördade dom för att han hade tråkigt? Att han bara hade lust till det.
Är åtminstone två som varit på platsen
Ah, lustmördare båda två I såfall.
Citera
2026-08-31, 12:27
Medlem
Vi får nog dessvärre aldrig nåt svar, men om pengar/ägodelar varit motivet hade han ju haft gott om tillfällen att slå till när inte Tor varit hemma. Han skulle väl sova hos Gerd redan samma kväll eller hur det nu var?
Men visst han kan ju ha planerat ett rån men fegat ur gömt sig i uthuset, blivit påkommen med mord som påföljd och sedan försökt sno saker då det var planen från början..
Likt rastplatsmördarenToni Allden tror jag denna herre inte hade sin livs bästa dag just då iaf.
Citat:
Vad skulle motiv vara? Är ju riktigt fiasko om rån vore grejen. När 10.000 kronor låg i en plånbok. Medans man tog ett bankkort vilket vilket mongo som helst insett är helt värdelöst. Om man inte sitter på koden.
Märkligt väldigt.
Citera
2026-08-31, 12:28
Medlem
Joe Blows avatar
Det är ganska talande att vi knappt har nämnt försvarsadvokaten Johan Lavås insats. Han har hållit en väldigt låg profil och enligt den rapportering vi fått från förhandlingarna har han varit ytterst beskedlig och knappt haft några frågor till vittnena.

Är det rättssäkert att JJ försvaras av en lokal advokat i ett så allvarligt mål som detta? Han förefaller inte ha haft några ärenden som är i närheten av detta.

En sökning på hans senaste mål ger: försök till mord / grov misshandel, olaga hot, narkotikabrott, ringa narkotikabrott, grovt rattfylleri och olovlig körning, allmänfarlig vårdslöshet och brott mot elsäkerhetslagen, grovt olaga intrång och stöld samt våld och hot mot tjänsteman.

Av flera skäl hoppas jag att JJ byter inför hovrätten till en som ifrågasätter bevisen och inte bara jamsar med för att hålla sig väl med den lokala åklagaren.
Citera
2026-08-31, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumakoxi
Vi får nog dessvärre aldrig nåt svar, men om pengar/ägodelar varit motivet hade han ju haft gott om tillfällen att slå till när inte Tor varit hemma. Han skulle väl sova hos Gerd redan samma kväll eller hur det nu var?
Men visst han kan ju ha planerat ett rån men fegat ur gömt sig i uthuset, blivit påkommen med mord som påföljd och sedan försökt sno saker då det var planen från början..
Likt rastplatsmördarenToni Allden tror jag denna herre inte hade sin livs bästa dag just då iaf.
Deras planering måste ju varit att sno sånt av värde. Och sen urartade allt totalt som vi vet.
Sen drog dom i panik därifrån och kanske inte upptäckte plånboken. Är ju en ren simpel spekulation men ändå rätt rimlig i sammanhanget.
Citera
2026-08-31, 12:48
Avstängd
Citat:
Hallå, är det inte märkligt att nya DNA fynd dyker upp under pågående rättegång? Är nog ytterst sällan det händer. Sen skiter jag i Åklagare osv. Man kan sitta häktad lång tid och frias? Eh? Vi får se rätt säker på det ändå.
hur vet du att det dök upp under rättegången?

nej när en rättegång är avslutad och du inte blir försatt på frifot tyder det i regel alltid på en fällande dom, det trodde jag alla visste men tydligen inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in