2026-08-25, 19:11
Medlem
Ni som läst fup (och även övriga), finns det någon uppgift på om det gjorts någon undersökning av mgm:s bostad, där han bodde vid tiden för morden?
Citera
2026-08-25, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Imorgon går hon all in med alla sina känslor under slutpläderingen och hoppas på det bästa. Vilket som så spelar det inte så stor roll då utfallet kommer att överklagas.
Hur fungerar det, om han frias i tingsrätten och åklagaren överklagar, släpps han ur häktet då?
Citera
2026-08-25, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Hur fungerar det, om han frias i tingsrätten och åklagaren överklagar, släpps han ur häktet då?

Ja, han släpps även om det lutar åt friande dom även innan domen kommit.
Citera
2026-08-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Jag och Carina bor i samma område och en gång körde hon med fart rakt över mina fötter med sin barnvagn när jag satt på en bänk. Jag är nog mest sur över det. Det va tydligt att hon inte såg någon annan, hon skulle bara fram. Men sen tycker jag också att hon är en riktig opportunist. Att bjuda in Arboga-kvinnans dotter etc och låta dem göra våld på sig själva när folket tittar på är osmakligt. Vem vill se hennes bror en gång till? Inte jag!

Carina ska fram till varje pris.

Okej, det var inte snällt att köra över dina fötter, förstås! Men hon kanske har adhd och var stressad och ouppmärksam?

Jag hoppas att han frias. Tänk om han var "medhjälpare" och skyddar någon. Hemskt bara det, men finns det utrymme för att någon annan kan ha gjort det?
Citera
2026-08-25, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Glöm inte att åklagaren alldeles säkert känt sig tvingad att väcka åtal mot JJ då DNA-träffen var konstaterad. Det är ju endast i sådana fall som släktdatabaserna skall få användas. Hon hade inte mycket till val och vet mycket väl hur tunn bevisningen är. Imorgon går hon all in med alla sina känslor under slutpläderingen och hoppas på det bästa. Vilket som så spelar det inte så stor roll då utfallet kommer att överklagas.
Du har en poäng.
Jag kom faktiskt inte så långt i mina funderingar kring varför åtal väcktes på den här bevisningen.

Användningen av släktdatabasen och den efterföljande DNA-träffen måste naturligtvis ha satt ett rejält tryck på utredningen att gå vidare.

Däremot, om TR friar JJ efter att ha prövat den här bevisningen, är jag inte alls säker på att åklagaren kommer att ta det vidare till HR.
Citera
2026-08-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det var väl två motstridiga uppgifter där, om jag minns rätt?

Noetlovskij kanske menade att man generellt kan räkna ut sidant med tanke på blodbilden?

De två motsreidiga uppgifterna jag kan tänka på i denna FUP rör annars Gerd och om hon skulle ha blivit ytterligare misshandlad när hon dragits in i ladan eller ej. Tydligen var sista antagandet rätt.
Citera
2026-08-25, 19:46
Medlem
När är sista dagen i tingsrätten?
Citera
2026-08-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Du har en poäng.
Jag kom faktiskt inte så långt i mina funderingar kring varför åtal väcktes på den här bevisningen.

Användningen av släktdatabasen och den efterföljande DNA-träffen måste naturligtvis ha satt ett rejält tryck på utredningen att gå vidare.

Däremot, om TR friar JJ efter att ha prövat den här bevisningen, är jag inte alls säker på att åklagaren kommer att ta det vidare till HR.

Nej, friar HD är nog loppet kött för åklagaren.
Citera
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challenger1996
När är sista dagen i tingsrätten?

Imorgon, onsdag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Skottkärran var inte tom, utan det låg av allt att döma en huggkubbe i den som rullat ut på golvet. Den har blodstänk. Vidare är skottkärran riktad utåt, dvs från vedboden och mot dörren till vedbacken (4):
https://ibb.co/PvyRs0Lg
https://ibb.co/DHz1BMxB
Tors kropp hittades till höger bakom skottkärran, lutad mot en plastback som syns i bilden ovan.

Min tolkning av detta är att Tor är på väg ut till vedbacken med huggkubben, kanske med en yxa i kärran också. Frågan jag har ställt är varför han kör huggkubben öht när han har 3-4 lämpliga kubbar där ute redan.

En alternativ tolkning av skottkärrans och Tors position är att Tor gick baklänges över tröskeln mot vedboden när han attackerades. Jag tycker det ser väl tidigt att vända sig baklänges där skottkärran ligger, men möjligt är det.

I mitt scenario kan GM ha stått nedanför (2) i skissen och attackerat Tor från höger där han kommer med skottkärran från vedboden.

Ja jag är nog på det klara med att Tor är på väg ut.
TOM som i TOM på ved. Du fattar säkert om du inte vill missförstå.
Jag tror att JJ kom från gårdsplanen och inte vedbacken.
Så Tor på väg ut och JJ bakifrån därav att tor förmodligen rasade ihop där på plats.

Fortfarande så finns inget som fastslår att hugget kommer framifrån.
Det är det jag ville påpeka pga FUP säger inget om riktning.
Det kan räcka att Tor står snett, tittar bak eller bara står still.
Då kan JJ eller GM ju i princip sikta med hugget.

Jag tycker även din teori håller.
Kanske även att fler borde fundera på vad som hände först.
För i FUP är det väldigt skralt med fakta.
Citera
2026-08-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag har faktiskt varit inne på samma tanke. Att han skulle ha blivit träffad framifrån men jag har inte skrivit något om det här. Farbror B. här skriver att "det verkar som" och då uppfattar jag inte det som en trådsanning. Man måste väl få ponera här. Ingen av oss vet väl all fakta ännu?

Kolla mitt andra svar.
Jag håller med dig om att man måste spekulera.
Bara det inte är ren fantasi för då kan man skriva det.

Det är lite det man funderar på vilken ordning Tor blivit slagen.
Citera
2026-08-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Du har en poäng.

Nej, friar HD är nog loppet kört för åklagaren. Hon har inget mer att sko sig på, men hade väl hoppats något skulle komma fram när de besökte gården härom dagen. Men JJ vägrade ju vara med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in