2026-08-30, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Jo, i 99,9% av fallen är det så.
Idiot är inget man väljer att vara, eller sluta att vara.

Jag var mindre matematisk förut.
Man kan förbättra sin matte.
Citera
2026-08-30, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Kommer du få ett jobb i Norge?

Ja, det får jag väl fan få, på nåt jävla sätt.
Fast mera norrut än Trondheim vill jag inte.
Citera
2026-08-30, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Läs igenom vad du skrivit i tråden. Du skyller på Sverige, du skyller på Finland, du skyller på banker och du skyller på kronofogden. Du letar även efter en quick fix och du fortsätter att försöka fly från problemen. Du måste inse att det inte finns någon snabb lösning. Acceptera att du måste knega och bit för bit betala av dina skulder. Sen, om några år kan du börja fundera på att flytta, starta eget, eller vad du än vill.

Jag skyller på mig själv för att jag inte drog till Norge redan efter högstadiet.
Sverige och Finland är de två länder jag kommer från,
men samtidigt de två länder där jag sämst passar in och har svårast att vänja mig.
Ja, är man 45 och knullad så är det väl naturligt att tänka på lite snabbare pengar ?
VIPS så är man 60 snart.
Citera
2026-08-30, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Du är bara en drömmare. Varför har du inget jobb i Sverige? Varför har du inte använt dina tidigare lån till investeringar?

Om du inte har några referenser kommer du bara få skitjobb om ens det.

Ta tag i ditt liv. Skulderna försvinner inte.

Jag har haft städjobb. Jag städade för fan halva jävla Finland, en NOKIA-fabrik inkluderad.
Efter en Valborgsafton när jag städade en tvättstuga i Rovaniemi var det nån jävla hjälte som hade bajsat i handfatet och på toalocket, och gissa vem som fick äran att städa upp efter hjälten ?

Är det verkligen orealistiskt att jag fixar ett städjobb i Trondheim eller söder om Trondheim och tar ut ett lån som jag kan investera i nåt ?
Människan har flygit i rymden men jag kan inte fixa detta?
Jag vägrar vara så negativ.
Citera
2026-08-30, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av So.far.so.good
Om du misslyckats både i Finland och Sverige, varför skulle ytterligare ett land göra skillnad för ditt ekonomiska kaos?

I Suomi och Sverige har jag gång på gång utmattats pga depression.
Jag mår fitta i dessa två länder, helt enkelt.
Känner noll motivation och noll ork i dessa två.
Så många dåliga erfarenheter av släktingar, folk och myndigheter att det gett trauman.
I Norge har jag inga dåliga minnen.
Där har jag aldrig hamnat i bråk med någon eller på nåt sätt blivit illa behandlad.

Plus att jag är skuldfri där och lönerna är högre.
Många här säger att fogden kommer vara på mig direkt ,
men nån slags plan måste man kunna göra ändå.
Lite mänsklighet har väl norska fogden ?
Man måste ju överleva så att man kan betala.

Sen så vore lånet inte för att köpa "fina" grejer, inte, utan för att få summan att växa på nåt sätt.
Citera
2026-08-30, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Jag har haft städjobb. Jag städade för fan halva jävla Finland, en NOKIA-fabrik inkluderad.
Efter en Valborgsafton när jag städade en tvättstuga i Rovaniemi var det nån jävla hjälte som hade bajsat i handfatet och på toalocket, och gissa vem som fick äran att städa upp efter hjälten ?

Är det verkligen orealistiskt att jag fixar ett städjobb i Trondheim eller söder om Trondheim och tar ut ett lån som jag kan investera i nåt ?
Människan har flygit i rymden men jag kan inte fixa detta?
Jag vägrar vara så negativ.

Anledningen till att jag är negativ är för att du;

- inte vet hur eller vad du ska investera i
- flyr från dina problem

Det är jätteenkelt att få ett D-nummer i Norge. Bara ordna dig ett låglönejobb, bo I ett billigt kollektiv i Trondheim och ordna dig ett blankolån om du kan visa upp fast anställning som städare UTAN fagbrev.

Men vad ska du investera i? Det verkar vara en idiot-ide. Det är inte så världen fungerar. För 20-25 år sedan kunde man bygga hemsidor och sälja skräp eller billig mat. Du vet ju inte ens hur du ska lösa logistiken i dit företag?

Jag jobbade hårt och sparade några 10-20 tusen i månaden som vanlig knegare och investerade dom i lovande biotech som var kraftigt undervärderad. Nu har jag mer pengar än vad jag klarar göra av med och om det blir som jag tror behöver jag aldrig mer arbeta. Min bror ordnade utbildning, jobbade 10 år på byrå och bygger nu egen byrå, första månaden hade han 100k rent över efter lön och att alla andra kostnader och minusposter.

Det är hårt arbete som skapar ett liv med hög komfort. Och du flyr från dina problem, det säger väldigt mycket om dig.

Om du mot förmodan skulle få en anställning skulle du säkert vara oärlig och svekfull mot din arbetsgivare.
Citera
2026-08-30, 09:06
Medlem
Citat:
Anledningen till att jag är negativ är för att du;

- inte vet hur eller vad du ska investera i
- flyr från dina problem

Det är jätteenkelt att få ett D-nummer i Norge. Bara ordna dig ett låglönejobb, bo I ett billigt kollektiv i Trondheim och ordna dig ett blankolån om du kan visa upp fast anställning som städare UTAN fagbrev.

Men vad ska du investera i? Det verkar vara en idiot-ide. Det är inte så världen fungerar. För 20-25 år sedan kunde man bygga hemsidor och sälja skräp eller billig mat. Du vet ju inte ens hur du ska lösa logistiken i dit företag?

Jag jobbade hårt och sparade några 10-20 tusen i månaden som vanlig knegare och investerade dom i lovande biotech som var kraftigt undervärderad. Nu har jag mer pengar än vad jag klarar göra av med och om det blir som jag tror behöver jag aldrig mer arbeta. Min bror ordnade utbildning, jobbade 10 år på byrå och bygger nu egen byrå, första månaden hade han 100k rent över efter lön och att alla andra kostnader och minusposter.

Det är hårt arbete som skapar ett liv med hög komfort. Och du flyr från dina problem, det säger väldigt mycket om dig.

Om du mot förmodan skulle få en anställning skulle du säkert vara oärlig och svekfull mot din arbetsgivare.

Jag var en av de bästa städarna hos både ISS Facility Services ( Jävla slavläger ägt av Goldman Sachs)
och finska Lassila & Tikanoja. Så oärlig är jag inte.
Och det var HÅRT arbete. En städmopp väger inte mycket, men schemat är omänskligt och stanken av sopor, pissiga och bajsiga toaletter är också omänsklig ( fast ändå inte, hehe ).
Det handlar ju om att jobba SMART.
Försöker ba fixa lite pengar att göra nånting med. Är det fel ?
Citera
2026-08-30, 09:17
Medlem
Citat:
Jag var en av de bästa städarna hos både ISS Facility Services ( Jävla slavläger ägt av Goldman Sachs)
och finska Lassila & Tikanoja. Så oärlig är jag inte.
Och det var HÅRT arbete. En städmopp väger inte mycket, men schemat är omänskligt och stanken av sopor, pissiga och bajsiga toaletter är också omänsklig ( fast ändå inte, hehe ).
Det handlar ju om att jobba SMART.
Försöker ba fixa lite pengar att göra nånting med. Är det fel ?

Varför sparar du inte pengar nu? Och investera de?
Varför ordnar du inte städjobb där du är och jobbar av skulden?
Det är inte så feta löner utan fagbrev som städare i Norge.

Du har inte tänkt igenom vad du önskar investera i och hur den investeringen ska växa?

Det verkar mest som att du går runt och drömmer om någonting och har sett för mycket film. Du tänker bara på snabba och enkla lösningar för att du vill fly från dina problem. Och det är för att du inte vill ta ansvar.
Citera
2026-08-30, 09:23
Medlem
Citat:
Varför sparar du inte pengar nu? Och investera de?
Varför ordnar du inte städjobb där du är och jobbar av skulden?
Det är inte så feta löner utan fagbrev som städare i Norge.

Du har inte tänkt igenom vad du önskar investera i och hur den investeringen ska växa?

Det verkar mest som att du går runt och drömmer om någonting och har sett för mycket film. Du tänker bara på snabba och enkla lösningar för att du vill fly från dina problem. Och det är för att du inte vill ta ansvar.

För att Fogden är på mig, för fan. Det som blir över räcker bara till att sova, äta och bajsa.
( Nätt och jämt )
I Norge är jag ren.

Nej, jag har inte tänkt genom allt, men det lutar åt försäljning i alla fall.
Köper gärna fonder och aktier också, men lägger absolut inte alltför stor del av ett lån på det.
Citera
2026-08-30, 09:32
Medlem
Citat:
För att Fogden är på mig, för fan. Det som blir över räcker bara till att sova, äta och bajsa.
( Nätt och jämt )
I Norge är jag ren.

Nej, jag har inte tänkt genom allt, men det lutar åt försäljning i alla fall.
Köper gärna fonder och aktier också, men lägger absolut inte alltför stor del av ett lån på det.
Hur mycket pengar är det snack om? Vad är du totalt skyldig, Hur mycket önskar du låna?

Jag jobbade dubbelt en period när jag hade skulder, betalade bort ca. 350k på 1,5 år. När jag var skuldfri fortsatte jag jobba dubbelt i ca. 2,5år till, investerade rubbet, gick på några smällar, men nu har jag mer pengar än jag klarar av att göra av med.

Nyckeln för mig var hårt arbete. Samma sak gäller för dig.

Under tiden du jobbar hårt och 80-100h/vecka kommer du komma på vad du vill göra när du har ett överskott.

Om du mot förmodan får ett lån i Norge så är det bara 10.000 kredittkort och alla svenska kreditorer fortsätter ta kontakt med dig där.

Svenska kronofogden kan också ta kontakt med namnsmannen i Norge och då får du trekk på lön där.

Du måste fly till ett land utanför Europa och utanför EØS där det blir för dyrt för svenska inkasso och kronofogd att starta privata processer.
Citera
2026-08-30, 09:41
Medlem
Citat:
Hur mycket pengar är det snack om? Vad är du totalt skyldig, Hur mycket önskar du låna?

Jag jobbade dubbelt en period när jag hade skulder, betalade bort ca. 350k på 1,5 år. När jag var skuldfri fortsatte jag jobba dubbelt i ca. 2,5år till, investerade rubbet, gick på några smällar, men nu har jag mer pengar än jag klarar av att göra av med.

Nyckeln för mig var hårt arbete. Samma sak gäller för dig.

Under tiden du jobbar hårt och 80-100h/vecka kommer du komma på vad du vill göra när du har ett överskott.

Om du mot förmodan får ett lån i Norge så är det bara 10.000 kredittkort och alla svenska kreditorer fortsätter ta kontakt med dig där.

Svenska kronofogden kan också ta kontakt med namnsmannen i Norge och då får du trekk på lön där.

Du måste fly till ett land utanför Europa och utanför EØS där det blir för dyrt för svenska inkasso och kronofogd att starta privata processer.

HAHA , ska jag knarka tjack för att orka jobba efter en städdag, eller ??
Jag är bara människa, inte robot.

Jag är skyldig typ 120000 kr.

Lån på minst 250000 hade jag velat ta.

Ja, om det nu är så hårt i Norge som du och många säger, så testar jag Danmark.
Danskarna har sin egen lag, vad jag förstått.
Citera
2026-08-30, 09:50
Medlem
Citat:
De rika lånar ju hela tiden.
Det är väl ingen skatt på lån ?
Nej självklart är det ingen skatt på lån men ränta måste du ju betala. Jag är rik och lånar ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in