2026-08-29, 20:32
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Behöver väl inte svära för att jag ställde
en fråga!!!

Tror du inte banken i Norge kollar upp
svenskar som vill ta banklån???
Det är kört för dig.

Nej, det gör de inte - de kollar på dennes D-nummer. Uttala dig inte om ting du inte har en aning om...
Citera
2026-08-29, 21:15
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, det gör de inte - de kollar på dennes D-nummer. Uttala dig inte om ting du inte har en aning om...
Med din jävla ton,hoppas jag att det
går åt helvete för dig!!!
Citera
2026-08-29, 22:01
Medlem
gb85s avatar
Med D-nummer är det inte längre svinlätt att låna hur man vill i Norge. Det har stramats åt mot hur det var för typ 10 år sedan. Jag har 15+ år med D-nummer och det var meckigt att ens öppna konto i ny bank tidigare i år.
Men Norge är en bra idé för du kan lätt jobba ihop bra med stålar.
Är man bara ute efter pengar och klarar sig utan att ha ett stimulerande arbete så är bussbranschen rätt bra. Som timanställd hos dom 4 stora som har all linjetrafik i Oslo med omnejd så kan man jobba dygnet runt om man vill. Du bör landa närmare miljonen om du står på och planerar rätt.
Boende löser du med isolerad skåpbil, dusch och toalett finns på garagen.
Citera
2026-08-29, 22:46
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Jo, om man investerar smart.

Det har jag inte gjort, nej, men bara för att man varit idiot betyder det väl inte att man är idiot resten av livet ?
Jo, i 99,9% av fallen är det så.
Idiot är inget man väljer att vara, eller sluta att vara.
Citera
2026-08-29, 23:44
Medlem
LittleFishs avatar
Allt bygger väl på om du har något fast kapital (säkerhet) och om då norska banker skulle bevilja dig det. Tror inte norska banker fungerar så särskilt annorlunda än svenska och finska banker. Möjligtvis om du bor som en råtta i Norge så är lönen högre på nått pissigt jobb så du kan betala av snabbare är väl det enda då i så fall. Men har du försatt dig i denna sketna situation till och börja med, ja det enda sättet är väl att fly till nån bananrepublik, jobba svart och leva under radarn för för att undgå skulderna.
Senast redigerad av LittleFish 2026-08-29 kl. 23:47.
Citera
2026-08-30, 00:11
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Löner i Norge är bättre och kronkalle är inte på mig. Inte omedelbart i alla fall.
Kommer du få ett jobb i Norge?
Citera
2026-08-30, 02:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag har gjort bort mig ekonomiskt i både Finland ( morsans land ) och Sverige ( mitt land ).
MEN,,,jag är ändåså gudomligt trött och less på både Finland och Sverige, så jag flyttar mer än gärna till Norge.

Jag får väl ta nåt sketet jävla städjobb till en början.
Där har jag aldrig varit skriven och jag är ren och oskyldig där, inte skyldig en enda krona där.

Jag undrar hur länge jag måste slava där för att få ut ett någonlunda schysst lån som jag kan investera i nåt.

Skulle nån som jobbat i Norge och tagit lån där kunna dela med sig av sina erfarenheter ?
Läs igenom vad du skrivit i tråden. Du skyller på Sverige, du skyller på Finland, du skyller på banker och du skyller på kronofogden. Du letar även efter en quick fix och du fortsätter att försöka fly från problemen. Du måste inse att det inte finns någon snabb lösning. Acceptera att du måste knega och bit för bit betala av dina skulder. Sen, om några år kan du börja fundera på att flytta, starta eget, eller vad du än vill.
Citera
2026-08-30, 05:03
Medlem
Citat:
Nej, det inbillar jag mig inte heller.

Men att komma igång på existensminimum vet jag inte hur man gör.
Det räcker nätt och jämt för existens, bara.

Så, jag gillar Danmark men grejar inte deras språk hur fan jag än försöker.
Norskan känns mindre svår plus att lönerna ska vara schyssta.
Så jag kommer inte på nån annan lösning än Norge.
Sen så kan jag delbetala skulderna till både Sverige och Finland.
Nånting varje år.

Så vad tror du? 2 års slitande i Norge, eller måste det vara minst 3 ?
Tänker mig ett lån på 250000 i svenska kronor.
Du är bara en drömmare. Varför har du inget jobb i Sverige? Varför har du inte använt dina tidigare lån till investeringar?

Om du inte har några referenser kommer du bara få skitjobb om ens det.

Ta tag i ditt liv. Skulderna försvinner inte.
Citera
2026-08-30, 05:05
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Med D-nummer är det inte längre svinlätt att låna hur man vill i Norge. Det har stramats åt mot hur det var för typ 10 år sedan. Jag har 15+ år med D-nummer och det var meckigt att ens öppna konto i ny bank tidigare i år.
Men Norge är en bra idé för du kan lätt jobba ihop bra med stålar.
Är man bara ute efter pengar och klarar sig utan att ha ett stimulerande arbete så är bussbranschen rätt bra. Som timanställd hos dom 4 stora som har all linjetrafik i Oslo med omnejd så kan man jobba dygnet runt om man vill. Du bör landa närmare miljonen om du står på och planerar rätt.
Boende löser du med isolerad skåpbil, dusch och toalett finns på garagen.

Jag öppnade upp ett konto i Sparebank1, tidigare i år, för att ha som back up (har inte lånat några pengar där, dock) och för att dessa och Nordea numera erbjuder norskt Bank-ID till oss med enkom D-nummer. Tog lite längre tid då jag inte ännu hade det norska Bank-ID på plats. Tog väl en vecka, ungefär. Sedan kallad till bankkontoret för att visa upp mitt svenska pass (detta var för Bank-ID) och underteckna dokument, inte för att öppna kontot, detta tog väl några minuter, på nätet. Norskt Bank-ID öppnar upp en massa tidigare, låsta dörrar, så ni som inte har detta - passa på nu...
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2026-08-30 kl. 05:10.
Citera
2026-08-30, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Jo, i 99,9% av fallen är det så.
Idiot är inget man väljer att vara, eller sluta att vara.
99,9% av fallen och speciellt i dessa fallen.
Citera
2026-08-30, 05:29
Medlem
Citat:
Men jag ska ju inte vara arbetslös där.
Fixar ju jobb där först, sen drar dit.

Om du misslyckats både i Finland och Sverige, varför skulle ytterligare ett land göra skillnad för ditt ekonomiska kaos?
Citera
2026-08-30, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Behöver väl inte svära för att jag ställde
en fråga!!!

Tror du inte banken i Norge kollar upp
svenskar som vill ta banklån???
Det är kört för dig.

Okej då, pengaprofeten.
Det är kört för mig då.