2026-08-29, 13:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Inget lån ? Inte ett enda?
Inte ens förbrukslån eller vafan de heter?
Varför skulle ett norskt kreditinstitut vilja ge ett lån till en arbetslös, skuldsatt utlänning?
Citera
2026-08-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ok men det lär gå fortare än i Sverige med tanke på de höga lönerna, åtminstone.
Nja, ytterligare en myndighet och mer jobb för dom berörda myndigheterna, så ökade kostnader på skulderna
Citera
2026-08-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Varför skulle ett norskt kreditinstitut vilja ge ett lån till en arbetslös, skuldsatt utlänning?

Men jag ska ju inte vara arbetslös där.
Fixar ju jobb där först, sen drar dit.
Citera
2026-08-29, 13:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Men jag ska ju inte vara arbetslös där.
Fixar ju jobb där först, sen drar dit.
Ja, men du kommer inte få ett lån med tanke på att du är skuldsatt.
Citera
2026-08-29, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipher1981
Nja, ytterligare en myndighet och mer jobb för dom berörda myndigheterna, så ökade kostnader på skulderna

11400 NOK är existensminimum i Norge.
Har levt på jävligt mycket mindre, så det är lugnt.
Citera
2026-08-29, 13:05
Medlem
Citat:
Ja, men du kommer inte få ett lån med tanke på att du är skuldsatt.

Men det kanske finns såna som inte kräver att man jobbat i åratal utan som nöjer sig med att man visar att man har en inkomst.
Citera
2026-08-29, 13:07
Medlem
Citat:
11400 NOK är existensminimum i Norge.
Har levt på jävligt mycket mindre, så det är lugnt.
I Norge? För allt, o då menar jag allt, är dyrare i Norge……. Hyra, 7000:-, mat räkna med 3-4000:-
Citera
2026-08-29, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipher1981
I Norge? För allt, o då menar jag allt, är dyrare i Norge……. Hyra, 7000:-, mat räkna med 3-4000:-

Beror väl på var, också?
Allt är inte Oslo.
Citera
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Men det kanske finns såna som inte kräver att man jobbat i åratal utan som nöjer sig med att man visar att man har en inkomst.
Norska låneinstitut kan se att du har utländska skulder. Du kommer inte få ett lån.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Jag har gjort bort mig ekonomiskt i både Finland ( morsans land ) och Sverige ( mitt land ).
MEN,,,jag är ändåså gudomligt trött och less på både Finland och Sverige, så jag flyttar mer än gärna till Norge.

Jag får väl ta nåt sketet jävla städjobb till en början.
Där har jag aldrig varit skriven och jag är ren och oskyldig där, inte skyldig en enda krona där.

Jag undrar hur länge jag måste slava där för att få ut ett någonlunda schysst lån som jag kan investera i nåt.

Skulle nån som jobbat i Norge och tagit lån där kunna dela med sig av sina erfarenheter ?

Glöm allt de andra i tråden skrivit.

Ta ett skitjobb, som du säger, städa eller nåt. Viktigt att det blir fastanställning om du vill ha blancolån över 100 000 kr. Innan du får fastanställning måste du ha ett norskt arbetsnummer, typ tillfälligt personnummer. Det får du på norska skatteverket (skatteetaten).

Ett bra alternativ är att söka jobb via arbetsgivare som erbjuder eller hjälper till med boende.

Hur du går tillväga för att få ett jobb i Norge finns beskrivet på flera ställen på nätet.

Jobba några månader, och ansök sedan efter lån. Inga problem, och du behöver inte visa UC från Sverige eller Finland. Du kan troligtvis ta många blanco-lån innan bankerna bryr sig. Så länge du betalar in räntorna bryr de sig inte. Sök dock alla lån samma dag, då de annars kan se vilka andra lån du har.

Lycka till!! Detta fixar du lätt.
Citera
2026-08-29, 13:09
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Det har jag inte gjort, nej, men bara för att man varit idiot betyder det väl inte att man är idiot resten av livet ?
Citat:
Jag är 45
Hade du varit 25 år gammal så hade jag haft lite hopp för dig.

Men är man fortfarande en ekonomisk strulpelle vid den mogna åldern 45, så kommer man fortsätta leva och dö som en sådan.

Bara det faktum att du är så fixerad att lån ska lösa din situation säger allt man behöver veta.
Citera
2026-08-29, 13:09
Medlem
Citat:
Norska låneinstitut kan se att du har utländska skulder. Du kommer inte få ett lån.

Hur fort ser dom det efter inflytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in