2026-08-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Enda ställena i världen som erbjuder ekonomisk omställelse o nystart är kambodja, ryssland o haiti.

Där kan du starta om med nytt namn, noll skulder o ny framtid, lycka till.

Detta TS! Varför inte tänka stort?
Citera
2026-08-29, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Om inte skulderna är abnormt höga så kan man börja om nästan var som helst utanför EU+EFTA. Att tex driva in skulderna i USA eller Australien kräver enorma investeringar i lokala advokater och att driva skulden genom det nationella rättssystemet.

Enda exemplet jag kan komma på var CSN som drev en del mål i USA och CSN så själva att det var en ren förlustaffär och att man gjorde det mer för att statuera exempel, dvs det var helt politiskt.

En bank, kreditinstitut eller annan affärsdrivande verksamhet kommer aldrig driva en process som kostar mer än vad man kan få in. Och om personen flyttar innan det har gått igenom domstolarna får man börja om på ny kula.

Viktigt att göra skillnad på brott och vanliga civila skulder dock. Är man kriminell så finns det oftast mer incitament för lokala domstolar att samarbeta.

Men Australien skiter väl i om en svensk är skyldig några hundratusen i Sverige eller inte, är någon dum nog att betala lokala advokater och domstolar så säger de ju inte nej, men kronkalle kan inte förvänta sig något hjälpsamt mottagande.

Tar du lån utan säkerhet så har ju banken kalkylerat med att du kan försvinna och skita i skulderna, därav den höga räntan, har de goda säkerheter då är det ju ingen vits för TS eller någon annan att fly landet om inte bostaden har rasat i värde enormt.
Citera
2026-08-29, 15:05
Medlem
AlanGarners avatar
Nej, jag fattar precis, ibland går inte livet som planerat. Men du ska inte ha dåligt samvete, felet ligger minst lika mycket hos ockrarna som gav dig lånen till oskäliga räntor.

Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Jag vill betala, men inte så jävla mycket på en gång.
Det är det som är grejen.
Citera
2026-08-29, 15:05
Medlem
Citat:
Så om man är ärlig och säger att man har skulder så får man rabatt, så att säga?
Ja du får ju göra avdrag varje år du skattar, ränteavdraget. Så gör du avdraget på ett lån du har i Sverige men sagt till banken i Norge att du inte har några lån så finns ju en risk att de kan se detta och du åker du fast för bedrägeri eftersom när du gjort låneansökan i Norge skriver du på och har du då fyllt i att du inte har några lån så är det bedrägeri.

Förstår inte varför du så gärna vill ha lån?
Citera
2026-08-29, 15:07
Medlem
AlanGarners avatar
Ja precis, banken tar smällen och går vidare.

Nu antar jag att det inte är bolån TS snackar om, då är det en annan femma såklart.

Men i så fall, troligtvis, säljer man ju huset och börjar om på ny kula, skuldfri i en hyresrätt. Man ska ha enormt dålig tajming för att ha gjort en förlustaffär på en bostad de senaste trettio åren i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Tar du lån utan säkerhet så har ju banken kalkylerat med att du kan försvinna och skita i skulderna, därav den höga räntan, har de goda säkerheter då är det ju ingen vits för TS eller någon annan att fly landet om inte bostaden har rasat i värde enormt.
Citera
2026-08-29, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Ja du får ju göra avdrag varje år du skattar, ränteavdraget. Så gör du avdraget på ett lån du har i Sverige men sagt till banken i Norge att du inte har några lån så finns ju en risk att de kan se detta och du åker du fast för bedrägeri eftersom när du gjort låneansökan i Norge skriver du på och har du då fyllt i att du inte har några lån så är det bedrägeri.

I Sverige tog de bort avdragsrätten för blancolån typ i år eller förra året, hur det fungerar i övriga EU/EES vet jag inte.
Citera
2026-08-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
I Sverige tog de bort avdragsrätten för blancolån typ i år eller förra året, hur det fungerar i övriga EU/EES vet jag inte.
Jo det vet jag, själv har jag inga lån överhuvudtaget längre så bryr mig inte så mycket längre
Citera
2026-08-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776

De rika lånar ju hela tiden.
Det är väl ingen skatt på lån ?
Citera
2026-08-29, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Nej, jag fattar precis, ibland går inte livet som planerat. Men du ska inte ha dåligt samvete, felet ligger minst lika mycket hos ockrarna som gav dig lånen till oskäliga räntor.

Jo de också, men jag syftar på Kronofogden.
Klart dom ska ta tillbaka från folk, men måste det vara så knullat mycket på en gång, liksom ?
Citera
2026-08-29, 15:52
Medlem
Och hur höga är skulderna? Satt själv med
342 000kr hos Kronofogden men dessa skulder kunde jag lösa på dryga 2,5 år tack vare jobb i Sverige.

Jag jobbade heltid och extrajobbade, hade löneutmätning på heltidslönen och använde pengarna från extrajobbet till att förhandla med inkassobolagen, och en dag så var jag helt skuldfri vilket var ren lycka.

Jag blev van vid att jobba mycket och gör det än idag, förra året så snittade jag 48k/månad som Undersköterska och har idag sparande och minimalt med lån och jag njuter av livet.

Citat:
Nej men ränta.
Citera
2026-08-29, 15:59
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Jag har gjort bort mig ekonomiskt i både Finland ( morsans land ) och Sverige ( mitt land ).
MEN,,,jag är ändåså gudomligt trött och less på både Finland och Sverige, så jag flyttar mer än gärna till Norge.

Jag får väl ta nåt sketet jävla städjobb till en början.
Där har jag aldrig varit skriven och jag är ren och oskyldig där, inte skyldig en enda krona där.

Jag undrar hur länge jag måste slava där för att få ut ett någonlunda schysst lån som jag kan investera i nåt.

Skulle nån som jobbat i Norge och tagit lån där kunna dela med sig av sina erfarenheter ?

Jag jobbade inte länge förrän jag sökte om ett Mastercard med 100 000nok i kredit - blev lite småchockad att jag fick det nästan direkt. Skall dock inte försöka gissa hur lång tid det var, dock. Men, det är den vanliga gången - först jobb, sedan D-nummer, bankkonto och sedan kan du söka. Kan säkerligen gå på någon månad, högst... D-nummer och bankkonto för att få in lönen är A och O...

Risken är väl dock att du skiter ut dig i Norge, också...
Citera
2026-08-29, 16:04
Medlem
Citat:

"De rika" lånar nästan uteslutande via bolag olika investeringar, fastigheter, rent privat är de helt skuldfria oftast.

Blir väl indirekt en sorts skatt om du har blancolån och lånar privat, du får ingen avdragsrätt till skillnad från om du lånar mot säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in