2026-08-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Ja, jag blir så oroad och äcklad av den här attityden. Det är bara ”jag”, och aldrig något tänka på ”vi” eller ”oss”. Och hennes dagens ord är alltid egocentriska.
Ja, visst ska man välja det man själv vill göra tex, men det finns ju en gräns för vad man gör bara för att man vill. Hennes dagens ord låter alltid så extrema, att man ska inte lyssna/tänka/bry sig om andra.

Har ni någonsin hört hennes dagens ord handla om att tänka på andra? Kompromissa? Skapa en bättre värld eller bättre relation med någon annan? Nej, det är bara jag-centrerat jämt. Och det oroar mig att hon ska vara terapeut med den inställningen. En bra person tar hänsyn även till sina medmänniskor. Den är ingen slav för andra, men den tar faktiskt hänsyn och tänker på andra.
Fast det är ju så här samhället har blivit. Människor blir mer och mer egoister. Empati och medkänsla finns knappt längre.
Skrämmande är det!
Citera
2026-08-29, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AniaraMara
Fast det är ju så här samhället har blivit. Människor blir mer och mer egoister. Empati och medkänsla finns knappt längre.
Skrämmande är det!

Tyvärr är det så, men tycker en terapeut inte ska spä på det. För i fungerande samhällen, familjer och relationer är det inte hälsosamt med en egocentrisk syn.
Citera
2026-08-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ska hon börja sälja tröjor nu också, var ska hon förvara det ? Hemma i Gävle ? Vem ska sitta och packa till några köpare ? Hon eller ?

Jaha och vad gör hon när det inte går att sälja mer tröjor ?

Undra om hon tror hon är någon mega Kändis av något slag ? Hur många får hon sålt ?

Har hon inte gett ut en bok, gick den upp på Topplistorna och hon drog in massor av stålar ?
Nu ska hon in i klädbranschen.

Tror inte det är särskilt lönsamt, ska bli kul att följa.

Snacka om att hennes utbildning var förgäves om hon ska sälja tröjor
Citera
2026-08-29, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickelina55
Eller hur. Hon vill inte ha ett 8-17 jobb. Hon vill gå hemma och drälla. Tror dock att det vore jättebra för henne att komma ut och jobba. Hon skulle få nåt annat att tänka på och inte gå hemma och älta. Det är bra för Mellon att se att mamma går iväg och jobba.
Senast redigerad av Stoltmamma26 2026-08-29 kl. 13:57.
Citera
2026-08-29, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickelina55

Tror inte hon kan överleva på att sälja tröjor, men deltidsjobb inom soc/hvb kunde hon väl ta… Perfekt, vara hemma innan Mellon slutar (ibland jobba kväll eller kanske helg visserligen). Så får hon umgås med andra människor och lära sig förstå och respektera dem, inte bara jag jag jag.
Citera
2026-08-29, 15:25
Medlem
Märkligt att ena dagen så är mamman en fruktansvärd person och idag på insta är hon så saknad
Citera
2026-08-29, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tindra13
Märkligt att ena dagen så är mamman en fruktansvärd person och idag på insta är hon så saknad

Nej men hon brukar prata om sin barndom som hemsk men hon har sagt att de försonades innan hon dog och att hon saknar sin mamma. De andra i familjen vill hon inte prata om har hon sagt (de lever ju också).

Nu är det ju bra om de försonades men detta är typiskt barn i dåliga familjer. De älskar ändå sina föräldrar, saknar dem och det som kunde blivit. I hennes fall hann de ju inte umgås mycket innan mamman dog. Naturligt att hon saknar allt det som kunde blivit med en mamma som växt upp och ordnat till livet.
Citera
2026-08-29, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tindra13
Märkligt av allt det hon sagt vad hennes föräldrar utsatt henne för. Även om de försonades så hade jag iallafall inte förlåtit en person som förstört min barndom. Undra varför hon inte har kontakt med sina syskon. De har ju inte gjort Ellie något. Något som hon döljer
Senast redigerad av Stoltmamma26 2026-08-29 kl. 17:06.
Citera
2026-08-29, 17:26
Medlem
Beckahestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltmamma26
Undra varför hon inte har kontakt med sina syskon. De har ju inte gjort Ellie något. Något som hon döljer
Vet man aldrig, en så sjuk förälder kan ha vänt syskonen mot varandra. Brukar bli att några är team mamma och några inte.
Citera
2026-08-29, 17:42
Medlem
Citat:
Märkligt av allt det hon sagt vad hennes föräldrar utsatt henne för. Även om de försonades så hade jag iallafall inte förlåtit en person som förstört min barndom. Undra varför hon inte har kontakt med sina syskon. De har ju inte gjort Ellie något. Något som hon döljer

Det är inte konstigt eller ovanligt hos barn som blivit misshandlade eller haft omsorgssviktande föräldrar. Det är så vi funkar. Vi vill bli älskade av våra föräldrar. Om då mamman bett om ursäkt, de har pratat och mamman tog sig ur missbruk kan Ellie ha valt att förlåta för att få kärleken hon alltid saknat.

Vi vet inte vad syskonen gjort eller inte gjort. Ofta har syskon i sådana familjer helt olika syn på vad som hände hemma. Tänk också på att föräldrarna behöll vissa syskon men Ellie blev den som till slut skickades iväg för de ska ha hackat mest på henne.

Tänk om allt hon säger är sant om uppväxten. Och syskonen förnekar att det var så illa bara för att dem inte utsattes för skiten. Då hade inte jag heller orkat ha kontakt med syskonen.
Citera
2026-08-29, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Det är inte konstigt eller ovanligt hos barn som blivit misshandlade eller haft omsorgssviktande föräldrar. Det är så vi funkar. Vi vill bli älskade av våra föräldrar. Om då mamman bett om ursäkt, de har pratat och mamman tog sig ur missbruk kan Ellie ha valt att förlåta för att få kärleken hon alltid saknat.

Vi vet inte vad syskonen gjort eller inte gjort. Ofta har syskon i sådana familjer helt olika syn på vad som hände hemma. Tänk också på att föräldrarna behöll vissa syskon men Ellie blev den som till slut skickades iväg för de ska ha hackat mest på henne.

Tänk om allt hon säger är sant om uppväxten. Och syskonen förnekar att det var så illa bara för att dem inte utsattes för skiten. Då hade inte jag heller orkat ha kontakt med syskonen.
Det kan ju vara så att hennes syskon tagit avstånd pga Ellie ljuger om sin barndom? Vi vet ju inte om det är hittepå eller sant? Liknande historia finns ju i Lundell familjen.
Citera
2026-08-29, 18:07
Medlem
Citat:
👍👍👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in