2026-08-28, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Värdet på bostäder har ökat mer än inflationen sedan dess.

Ibland tänker jag om folk som kommer med påståenden som dina att de försöker hitta en förklaring till sina dåliga affärer. Det är ofta snurrande om att lån är farligt och liknande. Man fattar inte att någon lånar, tror att hyresbolaget inte gör det trots att man betalar deras räntor.

Min bostad har kostat mig betydligt mindre per månad än vad motsvarande hyresrätt hade kostat, även om jag räknar med alternativkostnad. Och jag har fått mer service, som gym och relax. Dessutom har den ökat i värde mer än inflationen.
Inflation har väl inte gällt sedan 80-talet?
Att den ökat i värde hittills garanterar väl det inte framåt, nej? Befolkningen minskar och ekonomisk utveckling har väl stagnerat sedan 2008 senast?
Citera
2026-08-28, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanvallare2
Inflation har väl inte gällt sedan 80-talet?
Va?

Citat:
Att den ökat i värde hittills garanterar väl det inte framåt, nej?
Visst är det så, men min bostad har ökat i värde samtidigt som jag har betalar mindre per månad än vad motsvarande hyresrätt kostat, även när jag räknar in alternativkostnad.
Citat:
Befolkningen minskar och ekonomisk utveckling har väl stagnerat sedan 2008 senast?
Befolkningen i Sverige minskar inte och Sveriges bnp har ökat sedan dess.
Citera
2026-08-28, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om marknadsvärdet sjunker så får man problem om man har lån, som jag skrev 90-talskrisen och miljonprogrammet.

Bara om man ska sälja, och värdet sjunker under det man har i lån.

Har man tex 60% belåning och värdet sjunker till 80% av tidigare värdering just när man ska sälja så har man inget direkt problem.

Enbart om man har väldigt höga lån och inte kan lösa ut dem och inte har andra sparade medel att täcka upp med
Citera
2026-08-29, 08:06
Medlem
Jag vet inte men undrar också när jag ser galenskapen efter varje löneutbetalning. Det verkar som att konsumtionen är kopplad till var i månaden man befinner sig. Så löneutbetalningen påverkar hur mycket man tycker sig ha råd att konsumera.

Samma sak med det här vallöftet om extra barnbidrag inför jul och semester. Det spelar ju absolut ingen roll när man får sitt barnbidrag om man har ett par hundratusen på hushållskontot och köper det som behövs när det behövs. Så ska det här löftetlocka väljare måste det ju betyda att man hankar sig fram månad för mpnad och är i princip utfattig.

Så jag tror många vanliga människor i de grupper du nämner kanske har 10-100k sparade och kör slut på hushållskassan varje månad. De leasar sin bil och har diverse dyra abonnemang. Är högt belånade på sitt boende. En karensdag eller VAB är katastrof och betyder att den månaden går från plus till minus. Gillar att låna till konsumtion som t.ex. semesterresor eller möbler.

Det är så jag tror det är, lite sorgligt faktiskt.
Citera
2026-08-29, 08:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Jag vet inte men undrar också när jag ser galenskapen efter varje löneutbetalning. Det verkar som att konsumtionen är kopplad till var i månaden man befinner sig. Så löneutbetalningen påverkar hur mycket man tycker sig ha råd att konsumera.

Samma sak med det här vallöftet om extra barnbidrag inför jul och semester. Det spelar ju absolut ingen roll när man får sitt barnbidrag om man har ett par hundratusen på hushållskontot och köper det som behövs när det behövs. Så ska det här löftetlocka väljare måste det ju betyda att man hankar sig fram månad för mpnad och är i princip utfattig.

Så jag tror många vanliga människor i de grupper du nämner kanske har 10-100k sparade och kör slut på hushållskassan varje månad. De leasar sin bil och har diverse dyra abonnemang. Är högt belånade på sitt boende. En karensdag eller VAB är katastrof och betyder att den månaden går från plus till minus. Gillar att låna till konsumtion som t.ex. semesterresor eller möbler.

Det är så jag tror det är, lite sorgligt faktiskt.
De flesta lever ju inte så. Bara de som inte kan nåt om ekonomi gör det.
Citera
2026-08-29, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Vem säger att det skall gynna personen i verkligheten? Det gynnar personen härinne som får beundran för att han minsann lyckats bli miljonär

Fan, föddes du igår eller vad är det frågan om?
Folk ljuger om sin inkomst hela tiden, hela jävla influencer sfären på nätet är byggd på att folk överdriver sina inkomster och tillgångar.
Jag orkar inte sitta och förklara för dig hur världen fungerar, vill du tro att folk är 100% ärliga på nätet om allt så be my guest. Det kommer ju bara bli du själv som blir förvånad över att den självutnämnda miljonären inte egentligen är miljonär
Varför ljuger du på Flashback? Hur gynnar det dig?
Citera
2026-08-29, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Va?!

Ljuger folk online?

Har aldrig sett på maken.

Nåväl, ont:

Har så jag klarar mig men inga extravaganser. Främst så har jag trimmat utgiftssidan så jag inte behöver ha så hög inkomst. För tillfället "mellan jobb" som Segemyhr hade sagt.
tydligen ljuger du ”online”, varför gör du det och hur mår du?
Citera
2026-08-29, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Därför att det är den enda asset dom kan komma på som är värdefull.
På vilket sätt värdefull? Är det inte mer värdefullt att vara smart och ha en bra utbildning, bra jobb och en fet aktiedepå?
Citera
2026-08-29, 09:04
Medlem
Pressombudsmannens avatar
På flashback snittar folk ungefär 5-20 miljoner. Folk i övrigt kanske har runt 100 tusen.
Citera
2026-08-29, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
På vilket sätt värdefull?
Deras upplevelse att det är en betydande asset.

Citat:
Är det inte mer värdefullt att vara smart
Det är väl då en asset dom inte har.

Citat:
och ha en bra utbildning

Citat:
bra jobb

Citat:
och en fet aktiedepå?
Citera
2026-08-29, 11:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Nu menar jag gemene man. Inte krösusar. Vanligt folk som jobbar med vanliga jobb. Hantverksyrken, välfärdsyrken, inom skolan osv...

Vad tror ni? Hur mycket har såna här människor på sparkontot?

Kolla på några avsnitt av Lyxfällan så får du en kuslig inblick! Av vanliga knegare i hyresrätt så har de flesta under 500k sparat.
Citera
2026-08-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Deras upplevelse att det är en betydande asset.

Men hur kan man skryta när ingen vet vilken man är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in