2026-08-26, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanvallare2
Ok; månadskostnaden för hyresrätten överstiger tidigare månadskostnad för villaboendet och du räknar av mellanskillnaden från värdet du räknat fram på villan du sålde?

Har faktiskt ingen betydelse för vad själva värdet på vad bostaden är.

Om hyreskostnaden är lägre hän huskostnaden kan man ju inte lägga till värde på bostaden för det, eller hur.

Boendekostnaden är en sak, värdet på huset en annan.
Citera
2026-08-26, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Har faktiskt ingen betydelse för vad själva värdet på vad bostaden är.

Om hyreskostnaden är lägre hän huskostnaden kan man ju inte lägga till värde på bostaden för det, eller hur.

Boendekostnaden är en sak, värdet på huset en annan.
Ok; främsta värdet på en bostad är för de allra flesta väl själva boendet i den, ja? De flesta sysslar inte med fastighetsaffärer, sas, men använder dem för att bo i.
Citera
2026-08-26, 15:54
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Hur tänker du om fastighetens värde, dvs du bor i det? Om du bor i det kan du ju inte ta del av nettovärdet av försäljningen utan att lösa bostadsfrågan först?

Nej så klart inte men jag säljer huset för mer pengar än en bostadsrätt kostar så det blir en rejäl slant över!
Citera
2026-08-26, 16:46
Medlem
Citat:
Ok; främsta värdet på en bostad är för de allra flesta väl själva boendet i den, ja? De flesta sysslar inte med fastighetsaffärer, sas, men använder dem för att bo i.

Likväl finns det ett värde i huset, som beroende på hur man ser på begreppet förmögenhet kan räkna med.

En person som har 0 sparat och bor i hyresrätt och en som bor i ett betalt hus värt 3 miljoner och 0 sparat har i vardagen samma ekonomi (om vi för enkelhetens skull säger att boendekostnaden för huset motsvarar hyreskostnaden) men deras ekonomiska förutsättningar är likväl helt olika.

Att sälja sitt hus och flytta in i lägenheten bredvid och ha 3 miljoner på kontot är knappast att "syssla med fastighetsaffärer" på heltid som du får det att låta som

Den som har huset har en möjlighet att plocka ut 3 miljoner, vilket den i hyresrätten inte har.

Så återigen, det är skillnad på likvida tillgångar och nettoförmögenhet. Det är två olika saker så det beror helt vad man vill jämföra.

Sen håller jag med om att ens boende i första hand ska ses som ett boende och inte en investering, men det motsätter inte att det ekonomiska värdet finns i bakgrunden likväl.
Senast redigerad av Baheera 2026-08-26 kl. 16:49.
Citera
2026-08-26, 16:51
Medlem
Citat:
I de flesta fall så bor man billigare i en egen bostad, dessutom ökar den den oftast i värde.

Den där skräcken av att ha ett lån på några miljoner är bara tokigt. Något som sossarna har spridit till sina följare. Till de som har svårt att tänka själva.

Jag själv betalar 7 500 sek per månad inklusive alternativkostnad, motsvarande hyresrätt i ett sunkigare grannskap kostar 2 000 sek mer. och då med mindre service plus att värdet på min bostad ökat, vilket också gör att alternativkostnaden ökat. Skulle jag titta på vad jag verkligen betalat hade jag hamnat betydligt lägre. Typ nära noll i månadskostnad. Bara alternativkostnaden.

Tänk dig att pynta i en halv mille och sedan bo gratis i tjugo år. Har då en månadskostnad på 2 500 per månad, i ett bra område, fritt internet, fria tevekanaler, gym och relax med bastu.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-26 kl. 17:10.
Citera
2026-08-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
I de flesta fall så bor man billigare i en egen bostad, dessutom ökar den den oftast i värde.

Den där skräcken av att ha ett lån på några miljoner är bara tokigt. Något som sossarna har spridit till sina följare. Till de som har svårt att tänka själva.

Jag själv betalar 7 500 sek per månad inklusive alternativkostnad, motsvarande hyresrätt i ett sunkigare grannskap kostar 2 000 sek mer. och då med mindre service plus att värdet på min bostad ökat, vilket också gör att alternativkostnaden ökat. Skulle jag titta på vad jag verkligen betalat hade jag hamnat betydligt lägre. Typ nära noll i månadskostnad. Bara alternativkostnaden.

Tänk dig att pynta i en halv mille och sedan bo gratis i tjugo år. Har då en månadskostnad på 2 500 per månad, i ett bra område, fritt internet, fria tevekanaler, gym och relax med bastu.
Ok , jag talar inte om fastigheternas värdeutveckling för det är väl vanskligt? Demografisk framtid och dåliga ekonomisk depression sedan 2008 gör väl att värdeutvecklingen p fastigheter framåt bör utvecklas till det sämre, antar jag.
Ja; i sämre tider går räntorna ned, dvs lån man har blir billigare.
Citera
2026-08-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ok , jag talar inte om fastigheternas värdeutveckling för det är väl vanskligt? Demografisk framtid och dåliga ekonomisk depression sedan 2008 gör väl att värdeutvecklingen p fastigheter framåt bör utvecklas till det sämre, antar jag.

Depression sen 2008???

Där ser man....
Citera
2026-08-27, 17:49
Medlem
Citat:
Värdet på bostäder har ökat mer än inflationen sedan dess.

Ibland tänker jag om folk som kommer med påståenden som dina att de försöker hitta en förklaring till sina dåliga affärer. Det är ofta snurrande om att lån är farligt och liknande. Man fattar inte att någon lånar, tror att hyresbolaget inte gör det trots att man betalar deras räntor.

Min bostad har kostat mig betydligt mindre per månad än vad motsvarande hyresrätt hade kostat, även om jag räknar med alternativkostnad. Och jag har fått mer service, som gym och relax. Dessutom har den ökat i värde mer än inflationen.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-27 kl. 18:08.
Citera
2026-08-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Depression sen 2008???

Där ser man....
Mja sedan förvisso 2007 men det är inte så långt från 2008 så har BNP/Capita i fasta priser ökat med:

Kod:
Sydkorea	53.6%
Singapore	53.0%
USA		25.5%
Euro area	13.2%
Sverige		11.7%
Finland		-2.75%
Så visst kunde det ha gått bättre. Men det är ju inte depression.
Citera
2026-08-27, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Mja sedan förvisso 2007 men det är inte så långt från 2008 så har BNP/Capita i fasta priser ökat med:

Kod:
Sydkorea	53.6%
Singapore	53.0%
USA		25.5%
Euro area	13.2%
Sverige		11.7%
Finland		-2.75%
Så visst kunde det ha gått bättre. Men det är ju inte depression.
Drömländerna. Jobba dygnet runt för att kunna ha råd med mat och bostad. Härligt. Om man ens kan få ett arbete med skaplig lön. Tror de flesta Flshbackarna hade varit gatusopare i typ USA.
Citera
2026-08-27, 21:41
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om marknadsvärdet sjunker så får man problem om man har lån, som jag skrev 90-talskrisen och miljonprogrammet.
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Bostaden blir inte dyrare eller billigare av att värdet på den sjunker. Däremot kan räntan ställa till det. Man kan binda boräntan i tio år om man oroar sig för sånt.
Citera
2026-08-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Om marknadsvärdet sjunker så får man problem om man har lån, som jag skrev 90-talskrisen och miljonprogrammet.
Marknadsvärdet på bostaden påverkar inte din boendekostnad. Det som kan påverka är priset på bränsle och såklart räntorna. Och om du måste renovera och liknande. Men marknadsvärde påverkar inget.

Det finns ingen som säger upp ett lån för att marknadsvärdet sjunker. Möjligen om du inte sköter dina betalningar, med det är något helt annat och det har inte med marknadsvärdet att göra.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-27 kl. 23:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in