2026-08-26, 17:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Hur menar du att det skulle tala för att naturliga processer är styrda?
Och vad har detta med gud att göra?
Att en annan livsform skulle kunna påverka saker och ting är förstås möjligt rent principiellt, men den här diskussionen handlar ju om att en övernaturlig varelse styr saker med sina magiska krafter. Det finns inga belägg för att något sådant överhuvudtaget är möjligt.
Jag skrev inte att det hade med Gud att göra och de som tycks susa omkring i tefat och liknande är väl ändå ganska övernaturliga, om inte precis alla observationer (inkl. min egen) är felaktiga.

Bara för att vi inte vet eller kan bevisa det är det inte stringent att utgå ifrån att det inte finns något som vi inte känner till men som påverkar oss.
Citera
2026-08-26, 17:53
Medlem
Skillnaden är att Aliens kan ju de facto existera ifall de finns existerar ju de i den världen vi lever i "andar" är ju ett övernaturligt fenoment som är omöjligt att bevisa då vi bara kan bevisa fenomen i den naturliga världen. Det går ju inte ens att bevisa att det finns något övernaturligt överhuvudtaget som tex konceptet Gud. Ja människor kan påverka saker i den naturliga världen inget konstigt med det.
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag behöver inte bevisa mer än dig bara för att jag inte utesluter påverkan från t.ex "alien" eller andeväsen. Även människor är exogena påverkare t.ex inom avel och växtförädling.
Citera
2026-08-26, 18:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrierJumpJet
Skillnaden är att Aliens kan ju de facto existera ifall de finns existerar ju de i den världen vi lever i "andar" är ju ett övernaturligt fenoment som är omöjligt att bevisa då vi bara kan bevisa fenomen i den naturliga världen. Det går ju inte ens att bevisa att det finns något övernaturligt överhuvudtaget som tex konceptet Gud. Ja människor kan påverka saker i den naturliga världen inget konstigt med det.
Du är själv en ande men utan den makt som andra andar har. Att du är bunden vid din biologiska kropp ändrar ingenting i det fallet.

Människor observerar UFOs (bl.a. jag) och människor upplever andar (bl.a. jag). Det är ett faktum. Men vem känner egentligen till sanningen bakom observationerna och upplevelserna?
Citera
2026-08-26, 18:18
Medlem
Bevisa andar skillnaden är att man KAN observera UFO`s de är fysiska ting i den observerbara världen. Dina Subjektiva upplevelser ang s.k andar säger ingenting om någonting precis som en schizofrens persons hallisar de är inte heller verkliga.
Citat:
Du är själv en ande men utan den makt som andra andar har. Att du är bunden vid din biologiska kropp ändrar ingenting i det fallet.

Människor observerar UFOs (bl.a. jag) och människor upplever andar (bl.a. jag). Det är ett faktum. Men vem känner egentligen till sanningen bakom observationerna och upplevelserna?
Citera
2026-08-26, 18:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrierJumpJet
Bevisa andar skillnaden är att man KAN observera UFO`s de är fysiska ting i den observerbara världen. Dina Subjektiva upplevelser ang s.k andar säger ingenting om någonting precis som en schizofrens persons hallisar de är inte heller verkliga.
Jag säger inte emot men gör inte din uppdelning eller ditt motstånd. De två aluminiumplåtaktiga diskusar jag såg ha flyguppvisning i kraftig och byig vind ovanför hustaken i Skarpnäck i Stockholm kan lika väl ha varit hallucinationer som den hand av ljus som sträckte sig in i min kropp och höll om mitt hjärta när jag hade hjärtinfarkt.
Citera
2026-08-26, 19:59
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Källa på det. Tack.
Jag har inte koll på ämnet men det finns en del publicerat. T ex "The Wow Signal of the Terrestrial Genetic Code" och "Arithmetic Inside the Universal Genetic Code".

Förklaras på 15 min här https://youtu.be/k7eLTcReVtU?si=jji_J2BtUll7yo6V
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-08-26 kl. 20:02.
Citera
2026-08-27, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag har inte koll på ämnet men det finns en del publicerat. T ex "The Wow Signal of the Terrestrial Genetic Code" och "Arithmetic Inside the Universal Genetic Code".

Förklaras på 15 min här https://youtu.be/k7eLTcReVtU?si=jji_J2BtUll7yo6V
Vill verkligen de religiösa använda sig av pseudovetenskapliga källor? Riktigt illa i så fall.
Citera
2026-08-27, 09:52
Medlem
Citat:
Jag skrev inte att det hade med Gud att göra och de som tycks susa omkring i tefat och liknande är väl ändå ganska övernaturliga, om inte precis alla observationer (inkl. min egen) är felaktiga.

Bara för att vi inte vet eller kan bevisa det är det inte stringent att utgå ifrån att det inte finns något som vi inte känner till men som påverkar oss.

Som sagt, om det är en övernaturlig påverkan det handlar om så kan man inte ens påstå att det är möjligt.

Att det finns saker som vi i nuläget inte känner till, är inte ett rationellt skäl till att tro på extraordinära påståenden som saknar belägg.
Citera
2026-08-27, 10:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Som sagt, om det är en övernaturlig påverkan det handlar om så kan man inte ens påstå att det är möjligt.

Att det finns saker som vi i nuläget inte känner till, är inte ett rationellt skäl till att tro på extraordinära påståenden som saknar belägg.
Man kan tro på något trots att det inte finns vetenskapliga undersökningar eller rationell kunskap och man behöver inte förutsätta att det inte finns betydelsefull makt som vetenskapen inte uppmärksammat.
Citera
2026-08-27, 15:48
Medlem
Citat:
Man kan tro på något trots att det inte finns vetenskapliga undersökningar eller rationell kunskap och man behöver inte förutsätta att det inte finns betydelsefull makt som vetenskapen inte uppmärksammat.
Absolut, det kan man om man så vill.
Citera
2026-08-28, 16:06
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vill verkligen de religiösa använda sig av pseudovetenskapliga källor? Riktigt illa i så fall.

Nu tror jag inte du läste så långt för själv kan jag inte förkasta forskning i genetik på några timmar. Det är inte en avsändare utan ett flertal/många(?) som studerat människans genom. Som jag förstår saken är ungefär... (Ids inte kolla siffror men ungefär) Tellus dateras till 4,5 miljarder år, liv på jorden till 3,5 miljarder år. Det uppstår liv så fort det finns förutsättningar för liv.

Liv över tid kan följas i bl a genetik. Mänskligt DNA har ett långt glapp i tid och har andra sekvenser än sina släktingar. Det är 1 chans på 10 biljoner att det skulle ha uppstått som en slump. Är det manipulerat? När? Jag kan förstås inte bedöma om det finns en Wow-signal i vårt DNA men det är väl bra för tråden att ha hört saken.
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-08-28 kl. 16:10.
Citera
2026-08-28, 17:35
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Vad är mest logiskt, att tro på något utan bevis eller att inte tro något utan bevis? Som alla vet finns det inga bevis för jesus gudomlighet, knappt ens för hans existens.

Citat:
Jag ska ge er ett exempel:

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?
Naturligtvis inte.

Citat:
På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Nej, det finns inget som talar för att han finns så vänligen sluta tro på honom.

Citat:
Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.
Vad du känner eller inte känner har 0 bevisvärde.

Citat:
Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.

Big Bang är såpass vetenskapligt belagd att man måste vara imbecill för att förneka den.
För att något övermäktigt ska existera så måste något ännu övermäktigare ha skapat det.
Och börja inte ens med att "gud har funnits alltid".

Citat:
Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.
Nej tack.

Citat:
Frågor:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?
Du verkar inte fatta vad logik är. Ta gärna en grundkurs.

Citat:
Varför behöver ni se Gud med egna ögon för att kunna tro på honom?
För att annars är ju risken väldigt stor att man lurar sig själv.

Citat:
Är ateister dummare än man tror? De brukar kalla oss kristna dumma.
Du verkar dummare än vad man kan tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in